G2Petter Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Hei. Jeg har med min EOS 300D og en Voigtlander-linse (19-35mm) tatt et bilde av nattehimmelen over 45 minutter. Da jeg tok bildet inn på PC-en ble det seende slik ut. Blenderen sto på 20, og ISO på 100. Hvitbalansen var på "auto" Er det noen som har peiling på hva som har skjedd her? hilsen, g2petter Endret 17. februar 2005 av G2Petter Lenke til kommentar
General_musa Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 er det de hvite linjene? "stjerneskudd" små partikler som brenner opp i atmosfæren.... støyen har jeg derimot ikke anelse om... Musa Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Synd å si det, men med ekstreme lukkertider blir det mye støy... Du kan vel fjerne en del av støyen ved å ta på linsehetta, og ta et bilde med lang lukkertid. Da skal du, så vidt jeg har forstått, få et svart bilde med støy. Så kan du f.eks. bruke Photoshop til å fjerne "støybildet" i fra nattbildene dine... Klønete forklart, men du skjønner sikkert.. Er stjernene på bildet ditt stjerner forresten? I løpet av 45 minutter(?) vil vel jorda rotere såpass at stjernene ser ut som striper? Hvilket i tilfelle betyr at hele stjernehimmelen din er støy.. Edit: Vet ikke hva det andre du lurte på var, men oppe til høyre har du refleks i objektivet fra en sterk lyskilde, sannsynligvis månen siden refleksen har laget stripe... Og rundt omkring har du noen mørke flekker som kan være støv på sensoren.. Endret 17. februar 2005 av medi8or Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) De hvite linjene er nok stjerner, og de blir linjer fordi de "beveger seg på himmelen". Det var sikkert den effekten du var ute etter eller? Støyen er mest sannsynlig låste pixler i kameraets bildesensor. I alle kameraer er det lyssensitive pixler i bildesensoren som ikke fungerer, kjent som Hot Pixels. Det fotosensitive silikonmaterialet er ikke bare sensitivt ovenfor lys, men også for strøm, jo varmere det er dess raskere vibrerer elektronene og fler av dem vil "rømme" fra der de skal være, så hadde det vært sommer hadde du nok fått mer støy. Prikkene vil mest sannsynlig dukke opp på samme plassen hvis du tar et helt likt bilde igjen. Prøv å ta et bilde med objektivdekslet på og like lang lukkertid. Du får et sort bilde med de samme prikkene. I dagslys er disse vanligvis ikke synlige. Merk at dette kun skjer med digitale kameraer. Hvis du tar et slikt bilde med objektivdekselet på, kan du kartlegge nøyaktig hvor prikkene finnes (og de oppstår samme sted hver gang). Du kan da bruke dette bildet mot det du tok av nattehimmelen, fyre opp photoshop og fjerne disse til en viss grad. Sjekk ut denne sida http://www.finepix.de/en/13_500_1043683641_1_0.html, og søk på hot pixels på www.google.com så finner du metoder for å viske ut dette i photoshop. Det pleier i de fleste tilfeller å la seg gjøre! edit: leif var her... Hei hei! Endret 17. februar 2005 av MorbidHamster Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Takk for gode tips. Den "+"-en var bare det trådløse tastaturet som har litt dårlig batteri og ikke registrerte at jeg trykte shift. Og ja, det var månen som var den sterke lysskilden. De hvite strekene er nok stjerner, ja, og det var det jeg var ute etter, men vil det si at alle de blå, røde og hvite prikkene er "hot pixels"? Det var da veldig mange, var det ikke? Endret 17. februar 2005 av G2Petter Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Her fant jeg forresten noe som så ut som en god guide til å løse dette: http://www.photosig.com/go/journals/read?i...rjournalentries Selv holder jeg på med å ta det mørke testbildet nå, og jeg skal legge opp resultatet når jeg får ordnet det for å vise om det fungerer eller ikke. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Nå har jeg gjort det, men siden jeg fryktet at kameraet skulle gå tomt for batteri, lot jeg det bare stå i 15 minutter. Det hele har blitt vesentlig bedre, men det ser ut til at noen varme pixler har dukket opp der det ikke var på det forrige bildet. Dette kan ha noe med temperatur å gjøre, da det første bildet ble tatt ute og det andre inne. Jeg skal gjøre en test i morgen kveld, hvor jeg lar kameraet stå ute i kulda i 45 minutter på samme innstillinger som tidligere. Her er resultatet. Lenke til kommentar
Sneakerholic Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Tar du et nattbilde i 45min burde du ta et tilsvarende bilde (45min) med objektivdekselet på i samme temperatur... Har sett et par bilder som har blitt forbedret enormt ved bruk av denne teknikken. Finnes flere andre metoder for å fikse ytterligere på dette. Photoshop er gode ting! edit: Leif er aktiv i dag... shush med deg! Endret 17. februar 2005 av MorbidHamster Lenke til kommentar
_Adler_ Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Hei! 45 minutter hvordan gjør du det: Stiller du det inn i kameraet ditt? Har Sony DSC-V1 og "bare" 30 sekunders lukkertid som maks. Det er mange av kompaktkameraene som ikke har så lang lukkertid som 30 sek. tror jeg!? Gjennom snittet er vell 30 sek. Hilsen Daniel Lenke til kommentar
tomviktor Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Hei!45 minutter hvordan gjør du det: Stiller du det inn i kameraet ditt? Har Sony DSC-V1 og "bare" 30 sekunders lukkertid som maks. Det er mange av kompaktkameraene som ikke har så lang lukkertid som 30 sek. tror jeg!? Gjennom snittet er vell 30 sek. Hilsen Daniel Mange kameraer slutter på 30 sek, men har en funksjon som heter bulb. Da velger man selv hvor lenge man vil eksponere!! Lenke til kommentar
foton Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Det er nok støy alle de hvite pixlene også, hvis det ikke skulle befinne seg noen stjerner mellom trærne og kameraet også da . For å korrigere for dette så må du ta en like lang eksponering, eller gjennomsnittet av flere like lange eksponeringer ved samme temperatur og trekke fra det opprinnelige bildet. Litt pussig er det allikevel, fordi jeg trodde 300D hadde automatisk støyreduksjon, dvs at når du tar et bilde på lengre lukkertid enn noen sekunder, så tar kameraet automatisk et "mørkebilde" med like lang lukkertid, så hele seansen ville da ta dobbelt så lang tid. Trodde ikke man kunne skru av den funksjonen på 300D. Forøvrig så kan du se nede i høyre hjørnet at det er et rosaskjær som er støy som skyldes varmen fra elektronikken ved siden av chipen. Faktisk så ser denne støyen såpass liten ut at det kan sees ut som om en automatisk støyreduksjon er utført på bildet. Du har også minst fem støvkorn på sensoren din kan jeg se. Forsøk heller å ta et vidvinkelbilde med så stor blender som mulig, 20 sekunders lukkertid og iso 800 eller kanskje 1600. Da får du en mer imponerende stjernehimmel, om enn uten "stjernespor. Eventuelt bruk stor blenderåpning, iso400 og ta en serie med ett minuttseksponeringer. Hvis kameraet lar det ta disse uten pause for automatisk støyreduksjon, kan du legge de over hverandre i photoshop og få stjernespor igjen. Men da må du nok justere for å fjerne bidraget fra lysforurensning som gir deg en grå/oransje bakgrunn hvis du er i nærheten av tettbebygde strøk. Lenke til kommentar
G2Petter Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Forsøk heller å ta et vidvinkelbilde med så stor blender som mulig, 20 sekunders lukkertid og iso 800 eller kanskje 1600. Da får du en mer imponerende stjernehimmel, om enn uten "stjernespor. Eventuelt bruk stor blenderåpning, iso400 og ta en serie med ett minuttseksponeringer. Hvis kameraet lar det ta disse uten pause for automatisk støyreduksjon, kan du legge de over hverandre i photoshop og få stjernespor igjen. Men da må du nok justere for å fjerne bidraget fra lysforurensning som gir deg en grå/oransje bakgrunn hvis du er i nærheten av tettbebygde strøk. Vi var ute i går kveld og fant oss en fotballbane langt fra folk, og jeg tok en del 30"-bilder i serie. Hvordan bør jeg legge dem til ett i PS? Hvaslags layer blending bør jeg bruke, og hvor mange prosent bør det være på de forskjellige lagene? mvh, Petter Brodin Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Det bester er å gi kameraet en veldig liten dytt mellom hvert bilde også bruke et program som overlapper bildene og bruker en median funksjon for å kvitte seg med støyen. Da vil du kunne få et perfekt resultat. Siden utsnittet flytter seg litt mellom hvert bilde så vil hvert bildepunkt i sensoren avbilde et annet område på hvert bilde og median funksjonen vil luke ut de bildepunktene som avviker fra de andre. Jeg vet ikke navn på programvare som gjør det siden jeg har laget min egen tilpasset mitt bruk. Lenke til kommentar
Climber Skrevet 18. mars 2005 Del Skrevet 18. mars 2005 Ser ut til at et program som f.eks. Image Stacker er hva du trenger. http://www.tawbaware.com/imgstack.htm Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 19. mars 2008 Del Skrevet 19. mars 2008 Hei.Jeg har med min EOS 300D og en Voigtlander-linse (19-35mm) tatt et bilde av nattehimmelen over 45 minutter. Da jeg tok bildet inn på PC-en ble det seende slik ut. Blenderen sto på 20, og ISO på 100. Hvitbalansen var på "auto" Er det noen som har peiling på hva som har skjedd her? hilsen, g2petter Det ser ut som om du har mye lysstøy på bildet. -Prøv igjen en natt uten månelys, og langt borte fra alle lyskilder. Stripene på bildet ser ut som satelitter i månerefleksjon. Du bør ha større lysåpning (feks F/2.8) og ISO (feks 800), og RAW-format. Her er en link som forklarer hvordan du tar bilder av stjernehimmelen: http://www.astropix.com/HTML/I_ASTROP/TOC_AP.HTM Lykke til. Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Et lite tips er å holde blendertallet et sted mellom den laveste verdien og feks. 14. Blendertall over dette er så godt som den sikre vei til uskarpe bilder pga. difraksjon på små bildebrikker. Ideelt sett bør du ligge på ca. 5.6 om objektivet ditt er 2.8. Et objektiv yter best litt nedblendet. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Det var da voldsomt så mange gamle stjernetråder som vart bumpet opp da. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 20. mars 2008 Del Skrevet 20. mars 2008 Det var da voldsomt så mange gamle stjernetråder som vart bumpet opp da. Sorry. Min feil igjen. Sånn kan det gå når en bruker søkemotoren("stjernehimmel"), det er påske og lav forumaktivitet; -skal ikke mer enn ETT svar til så spretter tråden fra side 107 til side 1! God påske! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå