Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lage Moped TURBO!

franclin

Anbefalte innlegg

Klart det lar seg gjøre å sette turbo på Moped.

Det er sef mye ting som må fikses underveis men start med å lete etter Turbo til Motorsager ;)

2095TURBO Chainsaw

Power output

4.9 kW, 6.7 hp

Feil, dette er bare et salgstriks. Navnet "Turbo" selger.

Er pga utformingen på luftfilteret de våger skrive turbo :-D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Turbo på 2 takter er teoretisk umulig. Det broren din har hørt om er kanskje turboforgasser, som er ett navn enkelte butikker setter på forgasserene de selger for å få det til å høres profft ut.

En Turbo skaper trykk, en 2 takter har ikke ventilene som skal til, så trykket vil bli blåst gjennom. Dvs vis du setter på en turbo, vil bensindamp og olje bli blåst gjennom sylinderen og rett ut i potta.

På 4 takts moped derimot, kan du montere en liten turbo.

Vet du får kjøpt motorer med turbo til monkey bike.

Hold deg til N/A tuning frem til du får bil. :thumbup:

Endret av Yngvejos
Lenke til kommentar

Yngvejos: Jo, det er faktisk mulig på større motorer. Er populært blandt samene oppe i nord på snøscootere faktisk :D

Men dette krever omfattende ombygging av potte, porter og drivstoffsystem.

Er mange totaktskonstruksjoner faktisk. Store skipsdiesler er ofte totakere med overlading

Lenke til kommentar

Det er sef mye ting som må fikses underveis men start med å lete etter Turbo til Motorsager ;)

2095TURBO Chainsaw

Power output

4.9 kW, 6.7 hp

He he, jeg håper dette var en spøk..? (eller evnt at du bare er svært ung/naiv)

Hvis alt du finner av turbo-søk på Google er bevis nok for deg, bør du søke en gang til så du kan se hvor fantastisk mye fint man får med turbo...

Datamaskiner, symaskiner, støvsugere, blomstegjødsel, minidisk-spillere, kjøkkenmaskiner... osv osv osv, alle med turbo!!.

Så ut i fra dette er jeg ening i at det ikke burde være noe problem med turbo på mopeden, herregud, man får jo walkman med turbo... :p

Men ikke tråkk han stakkars trådstarter helt ned i gjørma da, syns det er et flott tiltak jeg!!

Jeg satte selv "turbo" på min Honda 125 da jeg var ca 13 år, og selvsagt ble det bare tøys uten nytte, men div slike prosjekter gjorde at jeg lærte veldig mye mer om motorer enn de fleste andre på samme alder.

Så stå på Fraclin, ikke la deg knekke av alle forståsegpåerne her, som henger seg opp i detaljer som 2taktern's virkemåte, hva som skjer når du blåser inn i forgasseren, og at trykket i "turbo'n" din sansyneligvis vil være mindre enn motoren suger selv osv osv.. :w00t:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

2095TURBO Chainsaw

Power output

4.9 kW, 6.7 hp

He he, jeg håper dette var en spøk..? (eller evnt at du bare er svært ung/naiv)

Hvis alt du finner av turbo-søk på Google er bevis nok for deg, bør du søke en gang til så du kan se hvor fantastisk mye fint man får med turbo...

Datamaskiner, symaskiner, støvsugere, blomstegjødsel, minidisk-spillere, kjøkkenmaskiner... osv osv osv, alle med turbo!!.

Så ut i fra dette er jeg ening i at det ikke burde være noe problem med turbo på mopeden, herregud, man får jo walkman med turbo... :p

Men ikke tråkk han stakkars trådstarter helt ned i gjørma da, syns det er et flott tiltak jeg!!

Jeg satte selv "turbo" på min Honda 125 da jeg var ca 13 år, og selvsagt ble det bare tøys uten nytte, men div slike prosjekter gjorde at jeg lærte veldig mye mer om motorer enn de fleste andre på samme alder.

Så stå på Fraclin, ikke la deg knekke av alle forståsegpåerne her, som henger seg opp i detaljer som 2taktern's virkemåte, hva som skjer når du blåser inn i forgasseren, og at trykket i "turbo'n" din sansyneligvis vil være mindre enn motoren suger selv osv osv.. :w00t:

Tusen takk! noen som gjør så jeg holder motet oppe. hehe!

jeg har ikke fått prøvd ut dette enda, men jeg håper på å få det til en gang. jeg har nå er suzuki tsx som er orginal. skulle likt å trimman litt, vet noen der ute om andre sider enn crash.no og mc-deler.no som man kan få kjøpt trimdeler til en tsx??!! jeg vil så gjerne ha en potte i chrome. det hadde vert kult ass.. :thumbup:

vet noen om jeg kan bruke en lakk som ser ut som aliminium som jeg kan bruke på min orginale. vi helst ikke bli stoppet av purket og bli tatt for trimming. og har jeg effektanlegg stopper de meg klart.. :thumbdown:

:w00t:

men jeg leste om et luftfilter her.. noen som sa at det ligner en turbo???!! hva heter den siden? hørtes jo litt kul ut da.. min motor skal liksom se bra ut. og gå bra samtidlig. jeg har satt på et power filter, ,men jeg vil ha meeeer... hehe.. noen som vet noe. eller kan gi meg tips, så er jeg veldig takknemmelig!!! :hmm:

Lenke til kommentar
jo den gjør det.. hvem har sagt jeg skal ha no trykk da. jeg vil bare ha en turbo på mopeden som funker på samme måte som en orginal turbo.. eller har du noen tanker om hvordan jeg kan gjøre det da.. eller hva slags saker jeg skal bruke?? pkz svar

overskriften din er lage moped turbo hahaha, les litt om hvordan en turbo fungerer først.

en original turbo sier du? og den opererer uten trykk da eller? heheheh

gi opp det tullet her, du sa du skulle lage din egen turbo, riiiiight. bruk penga på en lett du

EDIT: kjøp sylinder gasser reeds heving heavy knastdekk crosserstyre få tak i en ts80 potte, gir mer effekt men fortsatt dass lyd :p hadde ts selv, er kul den men solgte den til fordel for nsr :dribble: nå er den og solgt :no:

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

husker de solgte noe som het kompresjonsboks da jag hadde moped.

Det var en plastboks (tynn plast) som ble festet, med en 15cm lang slange, til innsuget på forgasseren. (måtte båre hull og lage gjenger i innsuget selv)

Når du kjørte skulle visst denne lagre ekstra luft med bensindamp hver gang membranet lukket og så slippe det inn i sylinderen når membranet åpnet igjen og gi ekstra boost..

Har ingen anelse om boksen fungrte eller ikke, hadde ikke trimsett selv så jeg gadd ikke stresse..

Lenke til kommentar
husker de solgte noe som het kompresjonsboks da jag hadde moped.

Det var en plastboks (tynn plast) som ble festet, med en 15cm lang slange, til innsuget på forgasseren. (måtte båre hull og lage gjenger i innsuget selv)

Når du kjørte skulle visst denne lagre ekstra luft med bensindamp hver gang membranet lukket og så slippe det inn i sylinderen når membranet åpnet igjen og  gi ekstra boost..

Har ingen anelse om boksen fungrte eller ikke,  hadde ikke trimsett selv så jeg gadd ikke stresse..

det heter vakumboks

det fungerer, men bare helt påstarten,fra tomgang til gasspådrag

ikke spesielt effektivt men hjelper mopeder med dødpunkt, eller ekstremt fjortiss effektkurve

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

Turbo og moped, neppe.... 2-takts motorer trenger en viss motstand i eksosen og dette hadde biltt spoila om man hadde satt på en turbo, ville nok gått til dundas veldig fort... men om det er 4 takter så er det en liten mulighet, ikke samme motsands greia som 2 takter.........

Lenke til kommentar
Turbo og moped, neppe.... 2-takts motorer trenger en viss motstand i eksosen og dette hadde biltt spoila om man hadde satt på en turbo, ville nok gått til dundas veldig fort... men om det er 4 takter så er det en liten mulighet, ikke samme motsands greia som 2 takter.........

Det vet jeg, jeg er ikke dum heller da! grunnen til at jeg tok opp dette. er fordi jeg villi vite om andre hadde forslag eller noe annet til meg. Jeg vil ikke krangle! jeg var 99% sikker på at det ikke ville gå å sette på en turbo på en moped. men er det faen meg ikke lov å gi forslag eller? Jeg bare lurte på om noen hadde idêer til turbo. eller noe som fungerer på nesten samme måte liksom. Jeg må da få lov til litt, kan jeg ikke!??! :p:hmm::thumbdown::thumbup:

Lamer

Lenke til kommentar

Det vet jeg, jeg er ikke dum heller da! grunnen til at jeg tok opp dette. er fordi jeg villi vite om andre hadde forslag eller noe annet til meg. Jeg vil ikke krangle! jeg var 99% sikker på at det ikke ville gå å sette på en turbo på en moped. men er det faen meg ikke lov å gi forslag eller? Jeg bare lurte på om noen hadde idêer til turbo. eller noe som fungerer på nesten samme måte liksom. Jeg må da få lov til litt, kan jeg ikke!??! :p:hmm::thumbdown::thumbup:

Lamer

kremt, jeg krangler ikke, bare gir deg min mening..... du sa:

tar imot alle svar og meninger!

Du har ikke fått annet enn det du har bedt om.....og hvem har sagt at du ikke får lov, det er ingen som har sagt noe på det!

PS. om du hadde vært 99% sikker på at det ikke hadde gått, hadde du ikke postet dette

er det noen her som vet hvor eller hvordan man får tak i/lager en turbo til en moped? jeg vet det finnes turbo til honda mopeder men jeg lurer på om noen har peilig eller ideer til hvordan jeg kan LAGE en.. som funker.. lyst å koble på en pop-off ventil også.. så det blir skikkelig kæll lyd i mopeden..

Men du trenger ikke høre mer fra meg om du ikke vil, postet for å hjelpe......

Lenke til kommentar
kremt, jeg krangler ikke, bare gir deg min mening..... du sa:
tar imot alle svar og meninger!

Du har ikke fått annet enn det du har bedt om.....og hvem har sagt at du ikke får lov, det er ingen som har sagt noe på det!

PS. om du hadde vært 99% sikker på at det ikke hadde gått, hadde du ikke postet dette

er det noen her som vet hvor eller hvordan man får tak i/lager en turbo til en moped? jeg vet det finnes turbo til honda mopeder men jeg lurer på om noen har peilig eller ideer til hvordan jeg kan LAGE en.. som funker.. lyst å koble på en pop-off ventil også.. så det blir skikkelig kæll lyd i mopeden..

Men du trenger ikke høre mer fra meg om du ikke vil, postet for å hjelpe......

:cool:joda. det er sant det du sier! :thumbup:

jeg er takknemlig for svar og meninger. men det mange sier får meg til å føle meg så jævlig dum vettø :blush: Men det gjør ingenting, jeg har fått meg en Suzuki TSX 1994 mod, noen her som vet om noen net sider jeg kan bestille deler fra. men ikke crash'n burns eller mc-deler. noen andre sider. plz!!! ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Yngvejos: Jo, det er faktisk mulig på større motorer. Er populært blandt samene oppe i nord på snøscootere faktisk :D

Men dette krever omfattende ombygging av potte, porter og drivstoffsystem.

Er mange totaktskonstruksjoner faktisk. Store skipsdiesler er ofte totakere med overlading

Ey! Selv man bor i nord og driver med scooter og trim så trenger man ikke være same! Ganske OT, men tok meg nær av det :p

Lenke til kommentar
phoen|x Skrevet 23/04/2005 : 00:09

Ey! Selv man bor i nord og driver med scooter og trim så trenger man ikke være same! Ganske OT, men tok meg nær av det 

He he, det er jo litt morsomt da, at du tar deg nær av at samer trimmer scooteren sin!!

Er vel ingen som har snakket til deg spesielt, eller insinuert at man trenger å være same for å drive med scooter-trim :p

Lenke til kommentar
He he, det er jo litt morsomt da, at du tar deg nær av at samer trimmer scooteren sin!!

Er vel ingen som har snakket til deg spesielt, eller insinuert at man trenger å være same for å drive med scooter-trim :p

Det jeg tok med nær av var "samene i nord" :p Det virket som Hondaen insnuerte at det kun bor samer her.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

det vet eg jo :hrm: eg bare la inn dette innlegget siden der va snakk om turbo på litt mindre 2hjuliger.

Han fikk jo ikke noe særlig ladetrykk på den 4T heler da, . men en ting eg ikke for stod helt hvor brukte han en innspøryting pompa på en forgasser. må jo bli overkill. hadde det ver ei pulspompa hadde eg vert med på tanken ,men men.jaja.

Men det var jo tøft laget då,det skal han ha for

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...