Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

lage Moped TURBO!

franclin

Anbefalte innlegg

Et spørsmål franclin, vet du hva en turbo egentlig er?

Hvis du tenker på å lage deg en må du ha lykke til, for på en bilmotor så kommer turboen opp i hastigheter som 120000 r/m noe som tilsvarer 2000 rotasjoner i sekunder, tenk deg om akslingen er littgranne i ubalanse :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg har også liten tro på å koble noe som yter mer motstand på mopedeksosen. Vil trolig bare senke ytelsen enda mer. Noen elektrisk vifte foran forgasser vil nok ei heller fungere. Dersom du skal ha mer luft inn i forgasseren tror jeg kanskje det beste du kan gjøre er å satse på et "ramjet" lignende prinsipp. Men nå er jo ulempen at for at noe slik skal ha nevneverdig effekt må du jo opp i høyere hastigheter enn det enn vanlig moped(lovlig) klarer. :shrug:

Lenke til kommentar
Ja jeg har også liten tro på å koble noe som yter mer motstand på mopedeksosen. Vil trolig bare senke ytelsen enda mer. Noen elektrisk vifte foran forgasser vil nok ei heller fungere. Dersom du skal ha mer luft inn i forgasseren tror jeg kanskje det beste du kan gjøre er å satse på et "ramjet" lignende prinsipp. Men nå er jo ulempen at for at noe slik skal ha nevneverdig effekt må du jo opp i høyere hastigheter enn det enn vanlig moped(lovlig) klarer. :shrug:

Ja det var nettopp det som skjedde ... det var en som testet den .. lyden var kul, men mopeden gikk jo drit treigt. Så vet ikke helt hva som er best jeg :p

Lenke til kommentar
Man får ihvertfall turbo til 50cc monkeybike

kanskje det kan være no å modifisere? Hvis det ikke er er 4-takter da

tror du det går ann å gjøre det da? hva er siden da hvis du kan den? ;)

det var ikke så mange "snille" komentarer her da men... jaja!! noe kritikk må man tåle. forresten jeg vet hva en turbo er ja!

Lenke til kommentar
Man får ihvertfall turbo til 50cc monkeybike

kanskje det kan være no å modifisere? Hvis det ikke er er 4-takter da

Monkeybike er nok 4-takter ja.

Franclin: Du vet hvordan en turbo ser ut ja..? Men vet du egentli hvordan den fungerer?(høres iallefall ikke sånn ut)

Lenke til kommentar

Nå har jeg finni ut at det faktiskt er mulig med turbo til moped. Jeg leste om et firma i tyskland som har spesialisert seg på trim til 50cc. De lagde turboene selv og de kosta rundt 12.000; Jeg leste det på mopedportalen.com. Men tviler på at du vil kaste så mye penger ut av vinduet for en ussel turbo på en råtten moppe :p

EDIT: Hah, fant faktiskt innlegget hvor jeg leste det:

Litt småinfo:

Har du en Honda Mt-5, MB-5 eller MTX kan du Importere en Turbotype fra Tyskland... Denne koster 12000,- og produseres av et Tysk/nederlandsk firma som produserer trim til Totakt (husker ikke navnet i farten, hjemmesiden er lagt ned)...

Dette selskapet selger åsså Turboer til 2 takts lett Mc, Crossere og noen tyngre Kawazaki!... De har laget den mest effektive Kawazaki 2 t turboen som finnes, og jeg legger ved bilde av denne for å vise...

Honda turboen de produserer kan minne om en Athena vaccumboks, men har mange detaljer, og er ikke så kraftig, men øker effekten med 5-15% avhengig av trimmen (funker dårlig med Malossi og Polini)... Euro som er ''turtallstrimmen til Mt og Mb derimot skal visstnok kunne utnytte disse bra...

Jeg har som sagt ingen kilde og sikte til, siden siden deres er lagt ned

Her er et bilde som var med:

post-156-1109151197_thumb.jpg

Endret av Nicklas
Lenke til kommentar

hei. det beste tipset vil jeg tro er å kjøpe seg el elektrisk ducad fan.

gå inn på www.modellflynytt.no så får du tak i det. helst med børsteløs motor.

det er elektriske (jet) motorer lil radiostyrte fly. fungerer som en jetmotor.

og vil kunne levere flere kilos trykk etter type etc. viften kan minne om viften i en hårføner. vil du ha det billig så kjik på fex qxl, leker og hobby, radiostyrt. er ofte billige DF motorer/vifter dær.

Lenke til kommentar
Hvis du trøkker inn en sånn jævel så vil du kanskje merke den det :p

Wrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Og hvor stort trykk tror du den klarer å jobbe mot? 1.1 Bar kanskje?

Faktumet er at en forgassermotor går dårligere om man setter trykk på innsuget, blir trykket stort nok stopper den. Hvorfor? Fordi undertrykket i forgasseren er med på å regulere bensintilførselen, jo fortere motoren går rundt, jo større blir undertrykket og bensintilførselen. En vakumforgasser (som er vanlig på 4-taktere) er faktisk helt tett med mindre det er undertrykk i innsuget. Stort nok trykk på en fossefall-forgasser vil kunne resultere i av luften presser bensinen tilbake i dysen og opp igjen på tanken.

Hvis man har de ferdighetene som skal til for å bygge om til direkte innsprøytning (pumpe og regulator) så burde det ikke være noe problem å sette på turbo heller, jeg får gå utifra at det er det dere mener.

Lenke til kommentar
Hvis du trøkker inn en sånn jævel så vil du kanskje merke den det :p

Wrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

Og hvor stort trykk tror du den klarer å jobbe mot? 1.1 Bar kanskje?

Faktumet er at en forgassermotor går dårligere om man setter trykk på innsuget, blir trykket stort nok stopper den. Hvorfor? Fordi undertrykket i forgasseren er med på å regulere bensintilførselen, jo fortere motoren går rundt, jo større blir undertrykket og bensintilførselen. En vakumforgasser (som er vanlig på 4-taktere) er faktisk helt tett med mindre det er undertrykk i innsuget. Stort nok trykk på en fossefall-forgasser vil kunne resultere i av luften presser bensinen tilbake i dysen og opp igjen på tanken.

Hvis man har de ferdighetene som skal til for å bygge om til direkte innsprøytning (pumpe og regulator) så burde det ikke være noe problem å sette på turbo heller, jeg får gå utifra at det er det dere mener.

DET ER JO LOV Å PRØVE ER DET IKKE DET A???? jeg vet at det ikke kommer til å gå som jeg har tenkt, men faen da! folk driver da med alt mulig kødd i en pc, så hvorfor ikke på en moped. eller bil eller all slags kjøretøy??!!! :cry:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...