ViVentis Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Et spørsmål franclin, vet du hva en turbo egentlig er? Hvis du tenker på å lage deg en må du ha lykke til, for på en bilmotor så kommer turboen opp i hastigheter som 120000 r/m noe som tilsvarer 2000 rotasjoner i sekunder, tenk deg om akslingen er littgranne i ubalanse Lenke til kommentar
Vice Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Ja jeg har også liten tro på å koble noe som yter mer motstand på mopedeksosen. Vil trolig bare senke ytelsen enda mer. Noen elektrisk vifte foran forgasser vil nok ei heller fungere. Dersom du skal ha mer luft inn i forgasseren tror jeg kanskje det beste du kan gjøre er å satse på et "ramjet" lignende prinsipp. Men nå er jo ulempen at for at noe slik skal ha nevneverdig effekt må du jo opp i høyere hastigheter enn det enn vanlig moped(lovlig) klarer. Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Ja jeg har også liten tro på å koble noe som yter mer motstand på mopedeksosen. Vil trolig bare senke ytelsen enda mer. Noen elektrisk vifte foran forgasser vil nok ei heller fungere. Dersom du skal ha mer luft inn i forgasseren tror jeg kanskje det beste du kan gjøre er å satse på et "ramjet" lignende prinsipp. Men nå er jo ulempen at for at noe slik skal ha nevneverdig effekt må du jo opp i høyere hastigheter enn det enn vanlig moped(lovlig) klarer. Ja det var nettopp det som skjedde ... det var en som testet den .. lyden var kul, men mopeden gikk jo drit treigt. Så vet ikke helt hva som er best jeg Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Man får ihvertfall turbo til 50cc monkeybike kanskje det kan være no å modifisere? Hvis det ikke er er 4-takter da Lenke til kommentar
franclin Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 Man får ihvertfall turbo til 50cc monkeybikekanskje det kan være no å modifisere? Hvis det ikke er er 4-takter da tror du det går ann å gjøre det da? hva er siden da hvis du kan den? det var ikke så mange "snille" komentarer her da men... jaja!! noe kritikk må man tåle. forresten jeg vet hva en turbo er ja! Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 jeg kan ikke noen side. de sa det på autofil. Lenke til kommentar
tvåførti Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 http://www.villagephotos.com/image.asp?id_=11780572 ot: åssen får man opp bilder Lenke til kommentar
*Tesche* Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Man får ihvertfall turbo til 50cc monkeybikekanskje det kan være no å modifisere? Hvis det ikke er er 4-takter da Monkeybike er nok 4-takter ja. Franclin: Du vet hvordan en turbo ser ut ja..? Men vet du egentli hvordan den fungerer?(høres iallefall ikke sånn ut) Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Franclin: Du vet hvordan en turbo ser ut ja..? Men vet du egentli hvordan den fungerer?(høres iallefall ikke sånn ut) Hvis man vet hvordan en forgasser fungerer så skjønner man hvor komplisert det vil være å sette turbo på en hvilke som helst moped, 4-takt eller ei Lenke til kommentar
Møkkalasset Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Trur tråd starter bør sette seg inni korleis ein turbo fungerer, før han kan tenke på "puff up ventil" Lenke til kommentar
Nicklas Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 (endret) Nå har jeg finni ut at det faktiskt er mulig med turbo til moped. Jeg leste om et firma i tyskland som har spesialisert seg på trim til 50cc. De lagde turboene selv og de kosta rundt 12.000; Jeg leste det på mopedportalen.com. Men tviler på at du vil kaste så mye penger ut av vinduet for en ussel turbo på en råtten moppe EDIT: Hah, fant faktiskt innlegget hvor jeg leste det: Litt småinfo: Har du en Honda Mt-5, MB-5 eller MTX kan du Importere en Turbotype fra Tyskland... Denne koster 12000,- og produseres av et Tysk/nederlandsk firma som produserer trim til Totakt (husker ikke navnet i farten, hjemmesiden er lagt ned)... Dette selskapet selger åsså Turboer til 2 takts lett Mc, Crossere og noen tyngre Kawazaki!... De har laget den mest effektive Kawazaki 2 t turboen som finnes, og jeg legger ved bilde av denne for å vise... Honda turboen de produserer kan minne om en Athena vaccumboks, men har mange detaljer, og er ikke så kraftig, men øker effekten med 5-15% avhengig av trimmen (funker dårlig med Malossi og Polini)... Euro som er ''turtallstrimmen til Mt og Mb derimot skal visstnok kunne utnytte disse bra... Jeg har som sagt ingen kilde og sikte til, siden siden deres er lagt ned Her er et bilde som var med: Endret 23. februar 2005 av Nicklas Lenke til kommentar
Junk3r Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) slapp av gutter! finnes ikke turbo mopeder! kjøp moped med trim 14iss Nærmeste du kommer en grom lyd er nok et gromt powerfilter! Endret 1. mars 2005 av Junk3r Lenke til kommentar
528i Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 hei. det beste tipset vil jeg tro er å kjøpe seg el elektrisk ducad fan. gå inn på www.modellflynytt.no så får du tak i det. helst med børsteløs motor. det er elektriske (jet) motorer lil radiostyrte fly. fungerer som en jetmotor. og vil kunne levere flere kilos trykk etter type etc. viften kan minne om viften i en hårføner. vil du ha det billig så kjik på fex qxl, leker og hobby, radiostyrt. er ofte billige DF motorer/vifter dær. Lenke til kommentar
TDK Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Skal du kjøpe turbo, er det klart mest effektivt på en 4-takter. Det med turbo på en 50cc, blir veldig dyrt i forhold til effekten du får ut. Kjøp deg heller trimsylinder, gasser osv... Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 hvorfor bruker du ikke mer penegr på mopeden din ved og feste en vannkjøling eller no på turboen fordi det kommer til og gå til helvete! Lenke til kommentar
-¤Zen¤- Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Hvis du trøkker inn en sånn jævel så vil du kanskje merke den det Wrrrrrrrrrrrrrrrrrrr Lenke til kommentar
fredrikoz Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 franclin: kjøp deg en bil du å en billig turbo, det er nok bedre enn det mekke projektet ditt :!: Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Hvis du trøkker inn en sånn jævel så vil du kanskje merke den det Wrrrrrrrrrrrrrrrrrrr Og hvor stort trykk tror du den klarer å jobbe mot? 1.1 Bar kanskje? Faktumet er at en forgassermotor går dårligere om man setter trykk på innsuget, blir trykket stort nok stopper den. Hvorfor? Fordi undertrykket i forgasseren er med på å regulere bensintilførselen, jo fortere motoren går rundt, jo større blir undertrykket og bensintilførselen. En vakumforgasser (som er vanlig på 4-taktere) er faktisk helt tett med mindre det er undertrykk i innsuget. Stort nok trykk på en fossefall-forgasser vil kunne resultere i av luften presser bensinen tilbake i dysen og opp igjen på tanken. Hvis man har de ferdighetene som skal til for å bygge om til direkte innsprøytning (pumpe og regulator) så burde det ikke være noe problem å sette på turbo heller, jeg får gå utifra at det er det dere mener. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Kan kjøpe turbo av meg (en smule for stor, men det er jo bare å tilpasse litt...) Kan få kjøpt intercooler av meg, også dump ventil da seff... Lenke til kommentar
franclin Skrevet 12. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2005 Hvis du trøkker inn en sånn jævel så vil du kanskje merke den det Wrrrrrrrrrrrrrrrrrrr Og hvor stort trykk tror du den klarer å jobbe mot? 1.1 Bar kanskje? Faktumet er at en forgassermotor går dårligere om man setter trykk på innsuget, blir trykket stort nok stopper den. Hvorfor? Fordi undertrykket i forgasseren er med på å regulere bensintilførselen, jo fortere motoren går rundt, jo større blir undertrykket og bensintilførselen. En vakumforgasser (som er vanlig på 4-taktere) er faktisk helt tett med mindre det er undertrykk i innsuget. Stort nok trykk på en fossefall-forgasser vil kunne resultere i av luften presser bensinen tilbake i dysen og opp igjen på tanken. Hvis man har de ferdighetene som skal til for å bygge om til direkte innsprøytning (pumpe og regulator) så burde det ikke være noe problem å sette på turbo heller, jeg får gå utifra at det er det dere mener. DET ER JO LOV Å PRØVE ER DET IKKE DET A???? jeg vet at det ikke kommer til å gå som jeg har tenkt, men faen da! folk driver da med alt mulig kødd i en pc, så hvorfor ikke på en moped. eller bil eller all slags kjøretøy??!!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå