Gå til innhold

Winchester 3000+, kan den kjøres uten vifte?

ATWindsor

Anbefalte innlegg

Heisann, har tatt på meg å bygge en Stue-musikkpc til en kamerat. Prøver å finne enn duganes CPU (skal helst være kraftig nok til å spille divx og DVD også. I den forbindelse lurer jeg på om en winchester 3000+ er kald nok til å kjøres uten vifte om du underklokker og undervolter den litt. (eller er det meningsløst med cool&quiet og slikt?). Det blir muligens en meget svak og stillegående vifte i kabinettet, men ingen flere vifter.

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det kjøleribbe med 60mm så kan du kjøpe en http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=8412N2GLLE og en adapter http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=FA6080 9DB er omtrendt ikke hørbart. Strømforskyningsviften er mer støyene regner jeg med. Men kan også gjøre det maksimalt ut av det kjøpe en tube med Artic Silver 5 http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ASAS535G.

Lenke til kommentar

Jeg ville vært redd for å kjøre winchester uten vifte...en vifte på heatsinken og to vifter for luft gjennomgang og jeg ville vært gla....

Hvis du har is i magen og ikke er redd for og prøve så værsågod...bare pass på at hvis den blirr for varm så har du en "planB" som inkluderer vifter!

Lenke til kommentar
kan faktisk hende du kan det.. Har en amd 64 socked 754 dog, men det hender ofte at cpu-vifta plutslig skrur seg av. Tro det eller ei men cpu'en bli ikke mer en ca 40° opp mot 50 under full load.

Er en Zalman ett eller annet :)

Ja, ok om man undervolter og ujnderklokker litt er det kasnkje enda lettere? Tar gjerne imot flere erfaringer, vil helst vite at de virker før jeg gjør noe.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg kjenner faktisk en som har A64 3000+ kan klarte å sette fast en strømkabel i cpu vifta uten at han merket det. Det tok en uke før an i det hele tatt merket noe. så virket som den fungerte fint uten vifte. Men jeg vet ikke om jeg ville gjort det.

Lenke til kommentar
Heisann, har tatt på meg å bygge en Stue-musikkpc til en kamerat. Prøver å finne enn duganes CPU (skal helst være kraftig nok til å spille divx og DVD også. I den forbindelse lurer jeg på om en winchester 3000+ er kald nok til å kjøres uten vifte om du underklokker og undervolter den litt. (eller er det meningsløst med cool&quiet og slikt?). Det blir muligens en meget svak og stillegående vifte i kabinettet, men ingen flere vifter.

AtW

Jeg har en AMD3200 S754. Med C&Q ligge idle temp på 22-25C med en boxed kjøler. Jeg tok av kabelen til vifta for å teste litt for deg ( :whistle: ) og da ligger temp på ca 40C idle (åpent kab. for anledningen).

En 3000 Winchester burde jo kunne kjøres enda kaldere enn dette, så i teorien burde det jo kunne gå når den er klokket ned. Hvis du kjører full load blir det nok litt varmt..

Men kan ikke maskinen bygges med en voltstyrt vifte? Da er det jo bare å slå den på og av etter behov.

Lenke til kommentar

Med en xp120 kjøler og til nød litt underklokking bør du kunne gjøre mye uten vifte.

Evt. ha ei vifte på men cool & quiet på slik at den bare en sjelden gang kommer på eller ved evt. spilling om den også skal brukes til det

Lenke til kommentar

Husk forresten at jo flere og større vifter jo lavere hastighet og mindre lyd

en lydsvak vifte på cpu vil forresten også fjerne litt av behovet for kabinettvifte..

om mulig ville jeg gått for lydsvake 120mm vifter både på cpu og kabinett..

Det blir fort slik at FÆRRE vifter betyr mer støy!

Lenke til kommentar

Jeg tror en kombinasjon av stor kjøleribbe, CnQ aktivert, kanskje litt undervolt/underklokk og grei luftsirkulasjon gjennom kabinettet, forbi CPU vil gjøre susen. Prøv å få til en 12cm vifte i hver ende av kabinettet, senk hastigheten på disse så mye som ønskelig, og pass på at luftstrømmen passerer gjennom kjøleribba til CPU.

Edit: I DivX og DVD-belastning er en AMD64-CPU mer enn kraftig nok ved 5*200 (CnQ aktivert), så det skal ikke være nødvendig å kjøre på full speed så ofte på en enkel HTPC.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...