Gå til innhold

Ram samarbeider ikke når jeg overklokker

Anbefalte innlegg

Sliter med å få rammen til å henge med når jeg overklokker.

Har en winchester 3200+ som POSTer over 270 fsb på et msi k8n neo2 platinum.

Rammen er kjipa twinmos pc3200 2x512mb.

Hvis jeg prøver meg på 2:3 eller 5:6 eller 1:1 divider så vil rammen ingenting.

På 5:6 eller 2:3 vil den ikke selv om den med divideren skal ligge rundt 200mhz som den er spesifisert til å kjøre på.

Setter jeg den til 1:2 så kan jeg benche i windows rundt 270x10 på cpuen.

Men da kjører rammen på 135mhz .. doh

Strålende fornøyd med cpuen, luftkjølt med en musestille mist-vifte så kjører den 2,7ghz.

Men rammen vil ingenting med divider høyere enn 1:2.

Trodde at så lenge den lå rundt 200mhz med divider så spilte det ingen trille hva cpuen kjørte på.

Er det helt galt av meg å tro at ram'en skal være upåvirket av hvor mange mhz cpuen kjører på så lenge man bruker divider slik at ram'en ligger på/rundt 200mhz (pc3200 ram)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prova att ställ ned multi på cpu till tex 6 när du ska testa minnen. Glöm inte att sätta LDT multi till 4 upp till 250 HTT. Ska du ha mer HTT må du sätta LDT till 3.

Börja med att sätta timings till auto för att se vilken spd dom bootar med. Börja med 220 HTT i 1:1 med auto timings och testa i memtest. Dual channel är dom 2 dimm som är närmst cpu.

Memtest finns som iso eller floppy image om du vill lasta ner. Helt gratis.

http://www.memtest.org/

Lenke til kommentar

LDT står på 3 når jeg er over 250 mhz fsb ja.

Hvis jeg setter multiplyeren til cpu lavere samarbeider ram'en mer, uavhengig av hvor mange mhz ram'en kjører på. Kan gjerne kjøre ca. 215 mhz hvis jeg ikke overklokker cpu så mye, mens når jeg overklokker cpu mye vil ikke ram'en kjøre på mer enn 170 mhz.

Derfor må jeg ha 1:2 divider på ram'en når jeg skal overklokke cpu så mye den klarer (ca. 2,7 ghz stabilt).

Da kjører ram'en på 135 mhz, og det er jo helt bak mål.

Forstår ikke dette for jeg trodde at så lenge ram'en kjørte med divider slik at den ligger på 200mhz som den er spesifisert for så skal det ikke ha noe å si hvor mange mhz cpu kjører på.

Takk for svar forresten .. ser ikke ut som noen gidder å forklare meg hvordan dette henger sammen :)

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...