Gå til innhold

Spenningen på CPU varierer uten grunn!

twinsen

Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat innstallert ny cpu (AMD Athlon64 3000+), hovedkort (Gigabyte GA-K8NS Ultra-939). I tillegg har jeg 2x512MB DDR400 Corsair minne, SB Audigy2 Platinium, DVD-rom, DVD-brenner, 80GB P-ATA disk.

Problemet mitt er at når jeg åpner CPU-Z så ser jeg at VCore spenningen varierer fra 1,450 til 1,5, med tilsvarende endring i HTT frekvensen på prosessoren (og dermed hastighet). I BIOS er spenningen stilt til 1,5V. Har en 340W Chieftech strømforsyning.

Kan noen fortelle meg hva årsaken er... Har jeg for liten PSU eller er det naturlig med en spenningsvariasjon? Er dette skadelig for maskinen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg vet så senker Cool 'n' Quiet kun multiplikatoren og ikke HTT'en.

Det kan være du har satt "FSB/HTT Spreasd Spectrum" (eller noe liknende) til "Enabled" i BIOS. Den gjør slik at FSB/HTT varierer med et gitt antall % hele tiden for å unngå forstyrrelser på elektroniske ting i nærheten.

Det er ikke nødvedig å bruke denne funksjonen om du ikke vet at du trenger det. Prøv å se om du finner den og skjekk hva den står på, evnt. slå den av. Om den er av og verdiene fremdeles vandrer (hvor mye vandrer HTT? 10% vandring på CPU-spenning er litt i overkant av hva det bør være.), så kan det være et tegn på for svak PSU.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...