Lucki Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Jeg lurer på om en tp kabel kan bli skadet av kulde om den ligger lenge ute? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Jeg lurer på om en tp kabel kan bli skadet av kulde om den ligger lenge ute? Du bør heller bekymre deg for hva som skjer hvis lynet slår ned i ledningen... Lenke til kommentar
General_musa Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 det stemmer som han sier.. en tpkabel er en YPPERLIG lynavleder... forøverig så er selve kulden i seg selv ikke ett problem. dersom kablen er helt tett.. hvis kablen går i stykker så merker du det.... Magnus Lenke til kommentar
eiga Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Jeg har ett strekk på 15 m som ligger i åpen for kulde og har ingen problemer. Faktisk så fungerer kabler bedre i kulde. Noe som ikke er bra ved kulde er mekansike påkjenninger, så kabelen bør ikke være utsatt for slag eller bøyninger(spessielt dersom det er en installasjonskabel). Lenke til kommentar
hojo Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Kabelen skal jo fungere bedre i kulde, teoretisk sett. fordi da får man et mindre spennings fall i kabelen. Ikke at vi snakker opp så mye spennig i en TP kabel da! (med dette mener jeg mer generelt for alle type kabler) Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Min funker fint i kulda. Bare husk å legge den opp skikkelig. Lenke til kommentar
melsom Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Hvorfor er en TP-kabel en så ypperlig lynavleder? I forhold til andre kabler. Lenke til kommentar
HellFire- Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Den er jo tynn, så det er jo begrenset hvor mye kraft lynet får smellt igjennom, dessuten er den jo isolert med plastikk! Her i huset er det 2 kabler som henger på utsiden av huset, har hengt her i flere år! Fungerer UTMERKET! Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 I en lang, gammel tråd her på forumet, fant jeg et smart tips: Legg TP-kabelen i en hageslange Svigerfar har gjort det på et strekk på rundt 50 meter, og det funker som bare det. Den blir ganske godt beskytta slik, virker det som. Folk har jo rast over med gressklipper og diverse siden den ble lagt ut. Nei, selvfølgelig ikke hageslange med vann i. Lenke til kommentar
D-Fender Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Hehe, spiller ingen rolle om den er tynn eller ikke... Vist lynet velger å følge den så er det ikke sånn at det bare kommer gjennom så og så mye strøm fordi kabelen ikke tåler mer Når de leder lyn te jorda (forskning) så bruker de raketter med sånn hår-tykkelse kobbertråder etter seg. Gir skikkeli feite lyn! Lenke til kommentar
Wraith Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Kulde har ikke vært noe problem for TP'n min heller :-) men hadde sikkert vært lurt å skjerme den litt, det med hageslange hørtes smart (men stygt) ut Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Vanlig instalasjonskabel tåler fint å ligge ute, iallefall en stund. Etter et par år blir fort isolasjonen sprø pga. vær / vind / sol, og brekker / faller av, noe som igjen gir vann inne i kablene, som igjen gir masse overhøring. Mao. vist du skal legge kabel permanent ute, anskaff en som er beregnet for dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå