Gå til innhold

NRK Lisens på prosjektor

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-06-23 13:15, Kjetil Lura skrev:

Afseth

En dvd spiller som du ikke har i pc,må jo ha et tv eller prosjektor,derfor sender nrk en rekning for nrk avgiften.

Kjetil

Her tar du nok feil.

En DVD spiller må ikke kobles opp mot en tuner for å virke. Du kan koble en DVD spiller opp mot en monitor eller prosjektor uten tuner, og da har du ikke noe som er lisensbelagt.

Regelen er at kun tunere er lisensbelagt. Derfor er ikke DVD spillere lisensbelagt ettersom den ikke trenger tunerutstyr for å virke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-23 13:25, SnowDOG_ skrev:

Hvis det er sant det du skriver så ville eg ringt til FBI=Forbruker inspektørene eller TV2 hjelper deg! Dette kan ikke forsette lengre. Her i huset hater vi nrk så mye at den er blitt fjernet fra tv'n.

Pensjonist kanalen numero uno!

Ikke prøv FBI... det er jo ett NRK program, og de nektes sikkert å lage en slik reportasje hvis de i det hele tatt tenner på ideen. Prøv TV 2 hjelper deg, for TV 2 er jo NRK's største konkurrent og er sikkert mer villige til å hjelpe.

Lenke til kommentar

Her kommer en liten historie om NRK.

NRK skal jo være en uavhengig kanal som skal sende smale programmer og "tjene folket" på den måten. Deres oppgave er ikke å hige etter størst mulig seertall og konkurrere med andre kanaler.

TV 2 har lenge hatt følgende sendeplan på hverdager :

20:30 : Debattprogrammer som f.eks Tabloid (mandag, tirsdag og torsdag), dokumentarer på onsdag.

21:00 : Nyheter

21:40 : Serier

NRK har nå bestemt at de fra høsten skal ha følgende sendeplan :

20:25 : Debattprogram lignende Tabloid

20:55 : Nyhetssending

21:30 : Serier.

Her ser vi jo klart at NRK gjør alt for å konkurrere mot TV 2 (starter programmene 5 minutter før... råttent gjort). Det er IKKE NRK's oppgave å drepe forbrukernes rett til å velge hva de vil se. Slik det ser ut nå vil jo NRK sende samme type programmer som TV 2, og de som før slo over på TV 2 når det f.eks var debatt på NRK (eller omvendt) vil nå ikke ha den muligheten. TV 3 og TVNorge er ikke ett alternativ for alle (og av de som får det så er det ikke så mange som ser på det).

Skal vi virkelig betale NRK for noe vi får på TV 2 (og som jeg personlig mener TV 2 gjør minst like bra)?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 17:56, Afseth skrev:

Ikke prøv FBI... det er jo ett NRK program, og de nektes sikkert å lage en slik reportasje hvis de i det hele tatt tenner på ideen. Prøv TV 2 hjelper deg, for TV 2 er jo NRK's største konkurrent og er sikkert mer villige til å hjelpe.

Ikke si det. Tror faktisk jeg ville ha prøvd FBI først! Jeg har sett ikke mindre en 2 ganger at FBI har hadd oppe temaet med redusert lisens for de som ikke tar inn NRK2. Så de er ikke partisk på den måten du tror. Dessuten så har FBI enkel tilgang på alle NRK-sjefene, og kan få de i studio.

Forbrukerprogrammene er ikke bra før det blir litt grilling! :evil:

Lenke til kommentar

fra rikskringkastingsloven ( http://www.lovdata.no/for/sf/kd/kd-19801023-8798.html )

§ 9. Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Viss en får plombert antenneinntaket så er det ikke noe problem, bare send med en bekreftelse fra de som gjorde det at tv-en er plombert. NRK kan ikke si noe på det... så da er det eneste du trenger å gjøre er å koble pc'en opp på tven...

Lenke til kommentar

lisenskontrollørene får provisjon på hver "fangst"...så en møter nok noen som ikke er helt tørr bak ørene :wink: ....er bare å stå på sitt, for som nevnt mange ganger her...ingen tuner, ingen lisens (og heller ingen provisjon til kontrollør).

Lenke til kommentar

Den 2002-06-22 10:22, Afseth skrev:

NRK SUUUUGER!!! Dårlig TV-programmer lager de også. Stort sett gammeldansprogrammer fra låven til hann bæstfar (ivertfall sist jeg så på NRK en lørdagskveld jeg besøkte foreldrene mine. De liker heller ikke gammeldans, men de slo bare over for å se hva som gikk).

Jeg ser ALDRI på NRK.

Hmm....hvis du aldri ser på Nrk, hvordan kan du da si at alt som går der er så ræva?

For det andre er det faktisk sånn at siden vi lever i ett demokrati, så er det bestemt av flertallet at vi skal betale den linsensen, enten du vil eller ikke:)

Lenke til kommentar

Skal ta en telefon til en tv-reparatør, og høre hva det vil koste for å fjerne tuneren i tv'en. Så tar jeg en telefon til NRK for å høre hva de sier til at jeg har en tv uten tuner. Eneste er at det blir litt slit når jeg ikke har fjernkontroll til å zappe.

Lol, hvis dette funker blir jeg dritfornøyd. Har betalt lisens til de ubrukelige folka i NRK i et par år. Antageligvis den sureste regningen jeg får, på høyde med veiavgiften. Hmm, tro om de biter på dette, har jo kabel og...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-24 02:07, Maggish skrev:

Jeg har et lite spørsmål...

Hvordan er det med TV i bil? Lisens på det og da?

Jepp... sto visst noe om det. en må melde ifra til NRK om hvilke biler som har tv i seg...

jeg liker ikke det at de fikk inn 3 milliarder kroner i fjor. og så sender de og lager så rævva serier og programmer...

kjøp Buffy, Superman osv og send er alt jeg har å si

Lenke til kommentar

Plasma TV og Prosjektor TV har vel ikke mottakere?

Så hvis jeg har skjønt rett så kan du kjøpe DVD-spiller, Plasma TV/Prosjektor TV/Prosjektor TV-kort til PC'en og sitte å kose deg uten å betale lisens. Gode ting. :smile:

Lenke til kommentar

"Hmm....hvis du aldri ser på Nrk, hvordan kan du da si at alt som går der er så ræva?

For det andre er det faktisk sånn at siden vi lever i ett demokrati, så er det bestemt av flertallet at vi skal betale den linsensen, enten du vil eller ikke:)"

Han har da vel Sett på det før å vurdert det til å være møkk å når det gjelder flertallet har bestemt det er jeg ikke helt enig, ja et parti har blitt valgt inn på stortinget pga sinne oppfatninger av hvordan norge skal styres MEN de fater mange vedtak som sikkert flertallet ikke er enige i. jeg tør vedde på at du ikke er 100% enig med det partiet du velger når du velger. tvlisensen er vel bare en liten fillesak på alle partienes uh.... todo list eller.no si meg er du får at man skal betale får noe man ikke bruker? det vil ikke jeg å det er ikke bare tvlisensen men mange andre ting jeg betaler får her i landet som jeg ikke vil (skaten min går til et grådig jordbruk som ikke drives efektivt, men det er en annen diskusjon.)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 05:08, Arctic skrev:

Nå er det mulig jeg er trøtt. Men parabol kan man vel ha uten og betale lisens? NRK sine kanaler er krypterte. Dvs du må ha abb for og se de. Forøvrig så har jeg finlest kontrakten til CanalDigital (som jeg har abb hos, blant annet til NRK...) Og det sto at de leverte aldri ut kundeopplysninger til en tredjepart. :smile:

nei, men det gjør lefdal/elkjøp ol. Jeg fikk lisesen i posten jeg.... men fikk meg unna :smile:

Lenke til kommentar

Pappskaller!. Det er det dere er. Nå har jeg lest hele regla nedover her. Noen få av dere har skjønt poenget. Dette dreier seg ikke om en NRK avgift, men om en kringkastingsavgift. Derfor er man som noen av dere påpeker pålagt å betale kringkastingsavgift for utstyr som kan ta imot tv-signaler.

Ovennevnte gjelder følgelig hverken lysbildefremvisere, brødristere eller pacemakere. Så slutt med den barnslige argumenteringen og kryp inn på gutterommet igjen.

Hvorfor dette skal være så grensesprengende problematisk er utenfor min fatteevne. Lisensen er vedtatt av et storting valgt av bl.a. dere, hvis dere er over 18 år gamle. (Noe som er vanskelig å tro når jeg leser innlegg som "NRK suuuuger"). M.a.o. er lisensen vedtatt av folket, og ikke av "den slemme NRK-mannen". Dette er ikke et "åk", men en måte å bl.a. finansiere statlige tv-sendinger på. Og selv om de fleste av dere ser ut til å ha store problemer med en statlig kanal som kan dekke et bredt informasjons og underholdningsspekter, er det faktisk noen av oss som klarer å heve seg fra "pul staten" argumentering og sette pris på at noen kanaler kan opprettholde et tilbud for folk som faller utenfor "amerikansk ungdomskomedie" kategorien.

Våkn opp til demokratiet folkens, og slutt å henge med leppa. Det kan være at skjæra kommer og driter på den.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-24 09:09, Galumpen skrev:

Pappskaller!. Det er det dere er. Nå har jeg lest hele regla nedover her. Noen få av dere har skjønt poenget. Dette dreier seg ikke om en NRK avgift, men om en kringkastingsavgift. Derfor er man som noen av dere påpeker pålagt å betale kringkastingsavgift for utstyr som kan ta imot tv-signaler.

Ovennevnte gjelder følgelig hverken lysbildefremvisere, brødristere eller pacemakere. Så slutt med den barnslige argumenteringen og kryp inn på gutterommet igjen.

Hvorfor dette skal være så grensesprengende problematisk er utenfor min fatteevne. Lisensen er vedtatt av et storting valgt av bl.a. dere, hvis dere er over 18 år gamle. (Noe som er vanskelig å tro når jeg leser innlegg som "NRK suuuuger"). M.a.o. er lisensen vedtatt av folket, og ikke av "den slemme NRK-mannen". Dette er ikke et "åk", men en måte å bl.a. finansiere statlige tv-sendinger på. Og selv om de fleste av dere ser ut til å ha store problemer med en statlig kanal som kan dekke et bredt informasjons og underholdningsspekter, er det faktisk noen av oss som klarer å heve seg fra "pul staten" argumentering og sette pris på at noen kanaler kan opprettholde et tilbud for folk som faller utenfor "amerikansk ungdomskomedie" kategorien.

Våkn opp til demokratiet folkens, og slutt å henge med leppa. Det kan være at skjæra kommer og driter på den.

Godt sagt!

Lenke til kommentar

Den 2002-06-23 20:16, Padrel skrev:

Quote:

Den 2002-06-22 10:22, Afseth skrev:

NRK SUUUUGER!!! Dårlig TV-programmer lager de også. Stort sett gammeldansprogrammer fra låven til hann bæstfar (ivertfall sist jeg så på NRK en lørdagskveld jeg besøkte foreldrene mine. De liker heller ikke gammeldans, men de slo bare over for å se hva som gikk).

Jeg ser ALDRI på NRK.

Hmm....hvis du aldri ser på Nrk, hvordan kan du da si at alt som går der er så ræva?

For det andre er det faktisk sånn at siden vi lever i ett demokrati, så er det bestemt av flertallet at vi skal betale den linsensen, enten du vil eller ikke:)

Jeg har sett NRK når jeg bodde hos foreldrene mine og når jeg er hjemme hos de (de har bare NRK og TV 2 og tv'n står og surrer i bakgrunnen på en av de to kanalene når jeg er hjemme). Programmene er ikke eneste grunnen til at jeg liker NRK... lisensen er en minst like stor del. Hadde det ikke vært for lisensen hadde NRK vært helt ok. Hadde kanskje til og med sett på ett par programmer der når og da.

Når var det sist flertall for at vi skal betale lisens? I 1970? Har det i det hele tatt vært en folkeavstemming på det? Ikke som jeg har hørt om ivertfall, og da kan du heller ikke påstå at det noen gang har vært flertall for dette. Det er bare våre grådige politikere som har bestemt at alle skal betale lisens for en vare vi blir påtvunget.

Hadde vi hatt en folkeavstemming nå så hadde det nok sett annerledes ut.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 20:32, Kjetil Lura skrev:

Afseth

Sant,men de fleste har fjernsyn derfor for du rekning fra nrk,nrk tenker ikke på om du har prosjektor eller monitor.

Kjetil

Bare å sende beskjed om at du ikke har tuner, så kommer de sikkert og sjekker det. De fleste (til og med noen av lisensinnkrevere fra NRK) er såpass glupe at de forstår at en prosjektør eller monitor uten tuner ikke kan motta tv-signaler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...