Gå til innhold

NRK Lisens på prosjektor

Anbefalte innlegg

Quote:

Den 2002-06-22 22:32, DMPoWer skrev:

Men det er jo NRK avgift på høyttalere også da. Grunn: den kan lyttes til NRK relaterte programmer.

Så at det ble en liten regning fra NRK pga av projektor forundrer meg faktisk ikke.

er så forbanna gale. ***** sovietstat

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja, en sivil arrestasjon ER lovlig. husk på at en politimann som ikke er på jobb er sivil, og han kan arrestere folk selv om han ikke er på jobb...

MEN, det er svært sjelden brukt. det virker omtrent på samme måte som nødrett -> du tar hans frihet fra ham, for å beskytte din egen. du har selvfølgelig ikke lov til å oppbevare ham i kjelleren din eller noe sånt, men han må overgies i politiets varetekt innen rimelig tid (mao så snart som mulig). det greieste er jo å ringe politiet, og si at du har fersket en inntrenger/kikker som hevder at han er fra nrk. legg til at dere har hatt problemer med mange som sniker rundt i nabolaget og hevder at de er fra nrk, og at du foretrekker å være på den sikre siden. ting som tau og strips er lovlig. jeg er usikker på om bruk av håndjern er lov. det avhenger nok litt av yrket ditt, om du er vekter eller jobber som dørvakt, så er det nok mer naturlig at du har slik redskap liggende lett tilgjengelig.

politiet digger seff ikke at du griper inn og gjør jobben deres for dem. men hevder du at du følte deg truet av at vedkommende snoket rundt husveggene dine, så har du med loven i hånd lov til å berøve ham for hans frihet.

en ting: det er noe helt annet om han kommer og ringer på først (men hvilken nrk-mann gjør vel det??? "er det greit at jeg snoker litt rundt huset ditt, for å se om du har tv?")

om du har valgt å avstå fra å betale lisensen, så er det sikkert ikke så dumt å innrede kjelleren eller et annet rom som ligger under bakkenivå (ingen vinduer) med tv-apparat. ta ned parabolen og sett den opp hos naboen (spør ham først om det er greit), grav så ned en kabel fra parabolen og inn i hjemmet ditt der tv står. selvfølgelig så stiller foreldre opp når du kjøper deg tv og video-spiller samt dvd.

eller innred et rom i andre etasje på huset ditt. du merker det fort om en eller annen jævel setter stigen din inntil husveggen

lisenspenger er ikke verdt for nrk å gå til sak om. men det er jo tross alt utrolig kjipt å få en inkasso-sak mot seg, tenker på situasjoner som lån og den type ting, og åpning av et mobil-abonnoment (du blir kredittsjekket der også)/ ikke på kontantkort abo.

Lenke til kommentar

Nå er det mulig jeg er trøtt. Men parabol kan man vel ha uten og betale lisens? NRK sine kanaler er krypterte. Dvs du må ha abb for og se de. Forøvrig så har jeg finlest kontrakten til CanalDigital (som jeg har abb hos, blant annet til NRK...) Og det sto at de leverte aldri ut kundeopplysninger til en tredjepart. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:

det finnes mange måter å sno seg unna disse reglene på. å nekte dem adgang til ditt hjem er en grei måte. om de dukker opp med politiet (noe som svært sjelden skjer, med mindre du har brukt litt vold mot dem som kom der første gangen), så kan de ikke komme inn til deg. om du merker at en nrk-mann sniker rundt huset ditt og kikker inn vinduene dine, så er det et brudd på privatlivets fred, og vedkommende kan arresteres av deg. sivil arrestasjon er lovlig, men du må da ta forbrytereren på fersk gjerning. og du har lov til å bruke de midler som du finner nødvendig for å få bringet ham til politiet... dvs fex å binde ham fast (frihetsberøvelse), og fortelle ham at om han ikke holder seg i ro, så kommer noe stygt til å skje med trynet hans (trusler)

loven er en fin ting, den kan brukes av alle, og tolkes på forskjellige måter

Hmm. litt usikker på det som står her ettersom reglene på disse punktene med vilje er utformet noe tvetydige. F. eks er det slik at dersom du kommer hjem å ser at det som kan se ut som en innbrytstyv. Ok det _er_ en innbryttstyv, han har kubeinet klart og skal begynna å bryte opp døren din, men har ennå ikke begynnt. 2 sekund før han begynner...

Du har da faktisk _ikke_ lov til å annholde han (gå til sivil arrest/pågripe han) med hjemmel i loven.

Det er ganske spesielt.

Hvordan reglene er når man tar med kikkere som står å kikker inn vinduet er jeg litt usikker på da dette kommer inn under "privatlivets fred" osv. Men det er tvilsomt om man har lov til å holde personen igjenn med makt.

Når det gjelder vektere har ikke de mer makt enn sivile... de _er_ sivile..

Når det gjelder case med "innbrytstyven" kan man jo selvsagt dra en kjapp en å si at man fryktet for eget liv og helse og dermed tydde til loven om selvforsvar. (§ 47 hvis jeg ikke husker feil fra militæret) MAn kan da legge personen i bakken. Dersom de blir rettsak blir det da et spørsmaål om toverdighet. Hva gjorde han med kubein på din eiendom? hvem er tidligere domfeldt? osv..

loven er som sagt en fin ting fordi den kan tolkes :-)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-22 08:27, voodoodoo skrev:

Joda, du leste riktig. I går kveld ca. kl 2030 fikk min kone besøk av en ivrig innkrever fra NRK.

Han var veldig interresert i om vi hadde tv.

Nei det har vi ikke, men pc og prosjektor det har vi.

Det var da han lyste opp og sa triumferende DEN MÅ DU BETALE LISENS FOR. All argumentasjon om at en ikke kan få inn NRK på en prosjektor da denne ikke har noen mottaker hjalp ikke det spøtt, han sto på sitt og ga beskjed om at det kom til å dukke opp en giro i posten om noen dager.Han skulle imidlertid være "snill" og skrive at vi ikke hadde hatt den i mer enn 1 uke.

Du kan tro jeg ble glad da jeg kom fra jobb og fikk servert det glade budskap.

Her har jeg gjort det jeg kan for å unngå å bli fanget av den femte statsmakt, men jaggu blei jeg ikke innhentet til slutt.

Det jeg nå lurer på er om noen av dere andre der ute har vært borti liknende og om noen har råd om hvordan i helvete jeg skal bli kvitt åket.

mvh.

Vegar

Har lest innleggene i denne tråden, og tenkte bare jeg kunne komme med et par tilleggsopplysninger i denne saken :wink:

Først ... TV-kort og andre tunere til PC - det har NRK lenge vært ute etter å få lisensbelagt - så langt UTEN hell. Det er pr. i dag klassifisert som "multimedia-utstyr" - ergo, IKKE lisensbelagt. For ca 2 år siden pågikk det en ganske så heftig diskusjon rundt dette temaet, sentrale politikere var også involvert i denne saken. NRK så jo selvsagt hvor datamarkedet tok veien (internett, bredbånd, satelitt osv.) og kjempet med nebb og klør for å få lisensbelagt disse tingene også. Men så langt er det altså å betrakte som "multimedia-utstyr" - IKKE som TV-utstyr. Jeg hadde heldigvis lest denne leksa når jeg fikk lisenskontrollen på besøk - han hørte jo lang vei at Dagsrevyen stod på i stua, men måtte pent gi seg når jeg forklarte han at jeg IKKE hadde TV - men at det var PC og TV-kort som var kilde til lyd og bilde :wink: Fikk riktignok en lisensinnbetaling av NRK i ettertid, men de bakket helt og totalt ut når jeg skrev til dem og forklarte situasjonen. Hva annet kunne de gjøre :wink:)

Når det gjelder den såkalte "NRK-avgiften" på radio og TV-utstyr (inklusive HI-FI, filmfremvisere, slides osv.) så ble den også fjernet for noen år siden, iallfall så eksisterer den ikke i sin opprinnelige form. Derfor ble da også både TV og HI-FI utstyr billigere, husker ikke eksakt hvilket årstall, sent på 90-tallet en gang. Men så kom jo den mye omtalte "miljøavgiften" på alt sånt utstyr da :wink: Så det er som det pleier å være her i landet - de fjerner én avgift, men passer på at det dukker opp en ny like etter ;-( Helvetes system å være underlagt ....... som om ikke det er dyrt nok å holde seg med røyk, øl og andre livsnødvendigheter ... så skal de også flå oss på nødvendigheten av PC også ....

Off topic ... det er en ganske så interessant debatt - for om de klarer å lisensbelegge PC-utstyr - DA har de fått en "melkeku" av de helt store!! Det var jo ikke så lenge siden noen på "det store tinget" i fullt alvor foreslo å lisensbelegge PC som sådan ... men det forslaget "kokte liksom bort i kålen" eller hva det nå var ... har ifallfall ikke hørt noe mer om det siden den gang.

Lenke til kommentar

En her inne snakket om at DVD spillere var lisensbelagt (at foreldre var bra å ha når man kjøpte DVD spillere). Men DVD spillere inneholder ikke tuner (kanskje DVD opptakere), og er derfor ikke lisensbelagt. Jeg har kjøpt DVD spiller to ganger, og de sendte ikke beskjed til NRK om det.

Når jeg kjøpte videospiller så registrerte jeg den i min fars navn, og når jeg kjøpte TV så glemte de (?) å registrere meg så de kunne sende beskjed til NRK. Alt jeg oppga navnet mitt til, var garantien. Har aldri fått noe krav fra NRK på grunn av den TV'n. Heller ikke når jeg kjøpte tv-kort til PC'n for mange år siden ble NRK informert om dette (naturlig nok).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-22 12:07, Danny skrev:

jeg begynner å hate nrk mer enn telehor,vet dere at lisensen skal gå opp til 1800kr neste år?

kan ikke nrk begynner med reklamer enn å snylte penger fra folk.

Huhei! Nok en gang gidder jeg ikke å lese hele tråden!

Jeg har ved flere anledninger sett "Denne sendingen er sponset av..."-screens på NRK1. Makes see red. Da har de altså gått over grensa. Om alle stopper å betale, fordi de har sponsor-reklame og SIER det, så kanskje noe skjer.

Lenke til kommentar

SnowDOG

En gang for lenge siden ringte eg nrk,eg lurte på om eg kunne fjerne nrk fra tv'en min,dette fikk eg til svar,ja om eg fjernet kanal velgeren,men sier eg til dama i andre enden,da kan kan eg ikke se noen av de andre kanalene heller,nei stemmer det svarte dama i andre enden,siden har eg bare betalt nrk avgiften uten å klage,er der noen som vet hva frp kaller nrk for? :razz:

Kjetil

Lenke til kommentar

Når det gjelder TV uten tuner så mener jeg at det faktisk er mulig å få et radio/tv verksted til å fjerne/disable tuneren og lage en bekreftelse på dette som NRK må akseptere. Ergo, skikkelig TV uten tuner... Da er det bare å skaffe seg et TV tuner kort til PC og du er avgiftsfri...

Problemet med NRK avgiften og NRK er at NRK er alt for stort og omfattende. Greit nok med en uavhengig TV kanal, hadde bare avgiften vært vært rundt 500,- i året f.eks. Det jeg ikke skjønner er hvorfor NRK skal ta på seg tunge og dyre produksjoner som f.eks store sportsarrangementer o.l. når det finnes kommersielle kanaler som kan gjøre det i stedet. Idiotisk at NRK skal konkurrere med andre om slikt.

Og, det er vel heller ingen avgift på brunevarer i dag, det eneste er at alle som selger slikt utstyr er pålagt å ta det i retur også, derfor er det noen butikker som synliggjør de kostnadene de måtte ha ved dette ved å legge på en "avgift".

Lenke til kommentar

Quote:

Tomle skrev (2002-06-23 14:03):

Problemet med NRK avgiften og NRK er at NRK er alt for stort og omfattende. Greit nok med en uavhengig TV kanal, hadde bare avgiften vært vært rundt 500,- i året f.eks.

Det eneste idiotiske her er NRK... Inntil jeg forsøkte å si opp mitt abbonement ble jo alle gode filmer sent på NRK 2 som jeg ikke hadde selv når jeg betalte for det...

Nå har jeg ingen av delene men må fremdeles betale...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 03:57, roaldhansen skrev:

ja, en sivil arrestasjon ER lovlig. husk på at en politimann som ikke er på jobb er sivil, og han kan arrestere folk selv om han ikke er på jobb...

Tok vekterkurs i forsvaret, og vektere er ikke annet en personer som har blitt gitt rettigheter til å utføre samme oppgave som "eieren" ville/kunne ha gjort.

Det jeg biter meg i, er at for at man kunne foreta en sivil arrestasjon, så måtte strafferammen være minimum 6 måneder eller lovbruddet må ha påført ett visst økonomisk tap.

Tar jeg feil?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 14:03, Tomle skrev:

Når det gjelder TV uten tuner så mener jeg at det faktisk er mulig å få et radio/tv verksted til å fjerne/disable tuneren og lage en bekreftelse på dette som NRK må akseptere. Ergo, skikkelig TV uten tuner... Da er det bare å skaffe seg et TV tuner kort til PC og du er avgiftsfri...

Noen som kan bekrefte at dette går an, og i tilfelle hva koster det? Vil NRK godta dette?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 16:25, Insanity skrev:

Noen som kan bekrefte at dette går an, og i tilfelle hva koster det? Vil NRK godta dette?

Hvordan skal NRK kunne bevise at du har en tv med fungerende tuner når du har fått noen andre til fysisk å fjerne eller låse tuneren?. Det må jo være genialt for folk som har parabol eller kabeldekoder, de kan jo brukes som tunere...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-23 16:25, Insanity skrev:

Quote:

Den 2002-06-23 14:03, Tomle skrev:

Det enkleste er vel bare å høre med NRK sjøl. Ring til lisensavdelinga (slå av nummervisning eller ring fra nøytralt nummer hvis du har noia... :smile: ) Si at du trenger en TV bare til monitor bruk og hvordan du skal gå frem ifb med tuneren. Har ihvertfall hørt at det skal være mulig. Skulle ikke tro at et verksted tok seg alt for mye betalt for noe sånt ihvertfall. Normal ganske enkelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...