Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger forslag til billig førstebil.


sluffy

Anbefalte innlegg

Heihei

 

18-årsdagen begynner å nærme seg med stormskritt, lappen er forhåpentligvis innen rekkevidde om ikke så lenge, og jeg er da på utkikk etter bil. Dvs. jeg har ikke så masse penger, men ønsker et par biler som passer for meg som jeg kan se etter. Jeg vet ikke hvor masse jeg kan klare å skrape sammen, men noe over 20 000,- tror jeg ikke blir så altfor aktuelt. Da er ting rimelig begrenset med en gang. Men forslag over 20 000,- blir også satt pris på, for man vet jo aldri, kanskje jeg vinner i lotto.

 

Ellers er jeg en liten techno-freak, jeg digger alle nødvendige og unødvendige ting man kan finne på å putte inn i en bil. Håper folk skjønner hva jeg mener med dette, men jeg hiver likevel med et eksempel; kjølerommet i nyere Renaulter er akkurat en slik ting.

 

Rust kan sikkert bli et problem, jeg kan ikke sveise, og kjenner ikke noen som kan det heller (så vidt jeg kommer på). Så galvanisert karosseri hadde vært knall.

 

Design er ikke så alt for viktig eksteriørt, men jeg liker at interiøret er brukbart ryddig. Dette er ikke noe jeg legger stor vekt på, men det hadde vært kjekt å ha. Forøvrig er utskiftbar CD-spiller noe jeg vil ha, men integrerte er vel ikke så veldig utbredt på eldre biler.

 

Interiøret ønskes, som sagt, ryddig. Og gode stoler er heller ikke å forakte. Bakseteplass må også være med. Om det ikke er limousin-størrelse, så bør jeg kunne ha med et par folk. Bagasjeromsplass er også ganske ønskelig, da jeg ofte trener, og jeg relativt ofte er utenbys.

 

Motor er ikke alt for vesentlig, det blir min første bil, og jeg trenger ikke krefter nok til å redusere med og bilen til en halvmeter tjukk sak i første sving. Så lenge det flytter seg er jeg stort sett fornøyd.

 

Forsikring bør være overkommelig, men hvis det blir helt gale, kan jeg sikkert sette den på mamma og pappa.

 

 

Ellers håper jeg at denne tråden også kan hjelpe andre. Jeg søkte litt, men fant ikke noen nyere tråder som omhandler det samme.

 

mvh.

sluffy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, vel, vel.

Nå blir jo dette farget av hva slags biler man har i det øyeblikket man skriver, men for 20 000,- får du veldig mye bra fransk.

 

F.eks en peugeot 405 (har selv) som er en ganske stor bil, stor nok motor, god komfort (mye elektrisk). I tillegg er akkurat denne franskmannen en grei bil å skru på selv. (og så er den galvanisert, så du finner ikke mye rust)

 

Ellers har jeg god erfaring med Mazda og Saab.

 

Har ingen erfaring med tyske biler, bortsett fra et tre måneders bekjentskap med en ascona 2.0i som gikk som et uvær, men rusta i stykker i fart. (bakhjulsopphenget løsna i sving (høy puls))

 

NEI, sjekk den franske bilparken, du kan helt sikkert finne mye sært, men det er overraskende mye bra.

 

T'Weed

Lenke til kommentar

Toyota camry 87-91mod passer bra innnen for det du vil ha, eneste minuset med de er at de ruster noe jævli. Kan jo vurdere en Audi 80\90\100 fra 80-tallet, de er jo galvanisert, variere litt, A80 er det f.eks fra 87/88mod og oppover. De ruster ikke.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o

Anbefaler en jappse. De går langt, sjelden feil, de ruster ikke like mye som franske eller italienske biler. Reservedeler er lett å skaffe seg enten brukt eller nytt(karosseri deler er billig og kan være aktuelt :whistle: )

 

Sjekk lokalavisen for billige biler. De fleste bilene som er under 20k er som regel best å kjøpe lokalt

Lenke til kommentar

Kjøp deg en volvo...den stiller ikke alle krav her, men den er en god og trygg bil til å stole på!!!! :thumbup:

 

Du får en grei bil til under den prisen du vil, men da kan du invistere i et greit annlegg i tillegg..!!!

 

Lykke til med lappen og kjøringa..!!

Ikke lenge til jeg er på veien selv heller (forhåpentligvis).... :D

Endret av volvo1976
Lenke til kommentar

Fornuft sier japsebil (selv om jeg ikke synes de er så bra som folk skal ha det til).

 

Men jeg ville heller kjøpt en bil som jeg liker og er fornøyd med (selv om det er småfeil her og der), enn å kjøpe en feilfri kjedlig japsebil.

Lenke til kommentar

Denne er nok bra. Men ser ut til at det er feil år. Audi 100 Er sikkert ein 1987 mod. Men den er nok ikkje gjerrig på bensinen.

Denne honda Civicen er ikkje så stor men bruker ein del mindre bensin og er bedre utstyrt.

Mazda 626 Stv. er eit greit valg.

Kanskje min favoritt. MB 230 E Gammel og god traver.

Ein god 4x4. Subaru Legazy 1.8. Slitesterk bensinsluker. Men tar seg fram stort sett over alt. Grei plass.

Lenke til kommentar
Denne er nok bra. Men ser ut til at det er feil år. Audi 100 Er sikkert ein 1987 mod. Men den er nok ikkje gjerrig på bensinen.

Hadde en -83 modell Audi 100 CC med 5cyl motor (den første modellen med det karosseriet).

Den brukte ca 0,7l bensin på mila - ned mot 0,6 på langkjøring.

 

Min hadde forresten gått 630 000 km da jeg solgte den for noen år siden. :)

Lenke til kommentar

Hei!

Vet ikke om trådstarter har kjøpt bilen enda, men jeg er igang med å kjøpe en studentbil, og kan kanskje dele en tanke eller to.

 

I tillegg til at bilen koster, husk på forsikring og årsavgift i disse dager. Jeg forsikrer bilen selv, men jeg er 25 år, og sparer mye der, men det blir likevel nesten 6 laken. Jeg velger å betale den på en gang, for å spare noen prosent på det. Veiavgift og registrering blir 2850+1350 på den bilen jeg kanskje velger, som må betales om ganske kort tid.

 

Jeg kjøper en billig bil, fordi jeg ikke har råd til å kjøpe større, og har ikke det helt store behovet. Så kan jeg også bare kaste bilen når jeg er ferdig med den, eller den blir ferdig med meg. Men for å unngå mye krøll, har jeg satt et bastant krav før jeg i det hele tatt gidder å se på bilen, og det er at den er eu-godkjent nylig, aller helst i 2005. Da slipper jeg å tenke på at den skal igjennom noe sånt før to år er gått, og da har jeg sikkert ny bil uansett(forhåpentligvis.)

 

Jeg vet ikke om jeg skal anbefale deg noe spesielt, men de litt større bilene er billigere å forsikre enn de aller minste, svenske biler fra 80-tallet er gode og sikre, svensk stål mot japseblikk, og for å unngå rust kan det jo være et tips å se på biler som er kjørt "på landet" og ikke bykjørt. tror nok en bil fra Toten er mindre saltet enn bil fra Holmlia..

 

 

lykke til..

 

Øyvind

Lenke til kommentar

Audi 80, 90, 100, Coupe, helst med quattro og 2,3 motor. Ruster ikke, deilig lyd (5-syl), firehjulstrekk(=fremkommelighet), går langt (300.000km er ikke mye), greit utseende, Og, i fremtiden, når du får råd kan du bytte ut motoren med en RS2 motor som du kan trimme til ~800 hk... (quattro drivverket holder, tro meg) Da har du et tysk svar på Nissan Skyline GT-R...

Endret av RCP-88
Lenke til kommentar
Og, i fremtiden, når du får råd kan du bytte ut motoren med en RS2 motor som du kan trimme til ~800 hk... (quattro drivverket holder, tro meg) Da har du et tysk svar på Nissan Skyline GT-R...

 

og da kan gutten oppnå dette:

Motor er ikke alt for vesentlig, det blir min første bil, og jeg trenger ikke krefter nok til å redusere med og bilen til en halvmeter tjukk sak i første sving. Så lenge det flytter seg er jeg stort sett fornøyd.

:whistle:

Lenke til kommentar

Masse fine tips her. Takk til alle sammen :)

 

Jeg har ikke kjøpt enda, og det blir nok en del måneder til et eventuelt kjøp blir gjort. Men det ser ut som det hvertfall blir noe europeisk. Eldre franske biler har ikke så alt for godt rykte, men svenske biler er jo store greier (stor på flere måter). Audi er nok også aktuelt.

 

Jeg får fortsette å se meg rundt, og vurdere om jeg kommer til å kjøpe bil i det hele tatt. Behovet er egentlig ikke så alt for stort, og jeg ser at det kan bli en del dyrere enn først antatt.

Lenke til kommentar

Det er ingen tvil da jeg sier Honda Accord 86-89. Eller 90->

 

Ganske problemfi bil, elektriske vinduer, 112/120HK, super servo, ok bensinforbruk, 2L motor, gode seter, kan få med varme i setene, elektrisk takluke +++

Endret av Koffe
Lenke til kommentar

hei. hvorfor ikke tysk bil? bare tull.

hva angår feil og slikt i forhold til fex japser! noen kjører japser og liker det. jeg har kjørt tysk di siste 8 åra og er storfornøyd. hatt 6 tyske biler. og 3 japser.

har ikke vært borti noe problemer med verken di tyske bilene eller japsene.

 

grunnen til a jeg har holdt meg til tyske biler er at en eldre tysk bil har noe som heter comfort og kjøreglede! noe jappanerne ikke viste hva var for 20 år siden.

denne comforten har eldre amcar og franske biler og :yes:

 

disse tenkte mer på comfort og slikt enn japsene som kun tenkte på teknologi, som dem jo er verdensledende i. mens karosseribeskyttelse ble tilsidesatt siden di mente at en bil skulle ha en viss levetid.

på grunn av den teknologiske utviklingen. ville alt det tekniske være ubrukelig etter 10 år så da holdt jo karossen på japsen. slik tenkte di!

 

japanske biler mangler alt av lydisolasjon, en kompis hadde en audi 100 83mod, som han solgte, for å kjøpe seg en 95 mod mazda! men bytta den inn i en annen tysker etter 2 uker pga mye vindsus i fart, og billigbilfølelse med mye hardplast og slikt i interriøret.

 

jeg syns japsene lager bra biler som holder. men tenk litt comfort da! :thumbup:

Lenke til kommentar
en eldre tysk bil har noe som heter comfort og kjøreglede! noe jappanerne ikke viste hva var for 20 år siden.

 

Aldri hatt større kjøreglede med min gamle 86 mod Toyota enn det jeg har i dag.

 

Jeg tror tommelfinger regelen er at du får det du betaler for - dersom den er EU ok sent 04 eller tidlig 05 slipper du bekymringen for det en stund framover og ta den gjerne med deg til NAF for en kontroll, du kan spare mye penger og slippe ubehagelig heter på den måten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...