Crazysteps Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Tror dere egentlig at de som kjøper 3220, 7260 osv. spør om hvor mye minne den har før de kjøper den? Neppe. De bryr seg kanskje, men om de blir fortalt at mobilen har plass til noen hundre bilder så er de vel glade nok for det. Nokia kan noe ikke andre produsenter er like flinke på: Lager de en mobil til et marked som ikke trenger mye minne så tar de ikke med mye minne. Da sparer de penger. De tar _aldri_ med mer i mobilene sine enn nødvendig. Klokt av Nokia å ha så lite minne i mobilene dere nevner. De taper neppe mye salg på det, men slipper endel ekstra kostnader. Godt sagt. Er en grunn til at Nokia slipper 40 modeller i året. Da har de én til hver av de som liker Nokia. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 arehei: Er det så mye dyrere å produsere en mobil med 8 mb minne enn med 4 mb? Lenke til kommentar
genser Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 arehei: Er det så mye dyrere å produsere en mobil med 8 mb minne enn med 4 mb? Jeg gjetter (altså ren gjetting), kanskje 20 kroner dyrere. Selger man mange millioner mobiler per år blir det penger av det. Men uansett, var ikke bare minne jeg mente. Nokia legger ikke med mer enn de trenger, og sparer penger. Hadde f.eks. ikke vært mange fler som hadde kjøpt 3100 (ja, litt gammelt eksempel) om den hadde TFT-skjerm. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 arehei: Så fikk folk betale 20-50 kr mer for mobilen da. Men forstår litt resonnementet ditt. Ta en kunde, gi ham en 3220 og en SE K500i, og se hvilken telefon han utnytter best, mulighetene og specs'ene tatt i betraktning. Sikkert 3220. K500i overgår 3220 i det aller meste, men for mange brukere er 3220 utstyrt med det de faktisk trenger. Lenke til kommentar
CellularDude Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Nope, 3220 har 4 mb..Hmm.. det var merkelig.. i prisguiden står det 1,2 MB.. Men 2 stykker i klassen har den og når de fikk den så sjekka (hvertfall en av de) hvor mye minne den hadde da sto det 4 mb ledig (+ -) 3220 har 2,5 mb. Sitter her med en, og der står det at den har 1,7 mb ledig og 800 kb brukt. Da har jeg slettet de fleste av de medfølgende bildene og temaene. Men om det er kun brukertilgjengelig minne vi her snakker om, vet jeg ikke. I de 800 kb ligger det resten av bildene og fargetemaene, pluss ringetoner. Kalenderoppføringer og adressebok tar vel også litt. Alle spillene og programmene er også med, men om de er lagret i et eget minne, vet jeg ikke. Lenke til kommentar
C4mpi Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 men 2 stykker i klassen har den og de har 4,5 mb, og det står på nokias sider at den har 4,5 Lenke til kommentar
remerserr Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Nokia 'orker' ikke å legge til unødvendig med funksjoner i sine volum modeller. (Tenker mest på s40 telefonene). Da de fleste kjøperne ikke har noe særlig kunnskaper og/eller interesse av slik småtteri så er de nok ikke villige til å betale mer heller. Om dere ikke har lagt merke til det før så er ikke prisforskjellen så utrolig stor i mobilverdenen, liten prisforskjell imellom alle mobilene, og da er tilgomed 20/30 kr. +/- er svært mye penger når det gjelder den skalaen som disse produseres i, særlig når mobilprodusenter Nokia ikke tjener like mye for hver solgte modell her. Mobilprodusenter er til syvende og sist komersielle selskap som er ute etter å høre klingende mynt i kassen. Så selv ser jeg ikke helt problemet. Greit nok at det er lite plass, men tror at Nokia legger listen slik at "hvis du skal ha visse ting, så får du søren betale for det også" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå