Gå til innhold

HTPC - trinn for trinn

Anbefalte innlegg

Fet artikkel.

Har kjøpt meg okei lyd anlegg (HK330 + Kef200.5.2) og har stor glede av dette.

Kjøpte også Yamaha dvd spiller m divx men er ikke veldig fornøyd. Den støtter ikke undertekster og får hikke av div lydformater. Derfor ser det ut til at htpc er på vei inn i stua gitt.

Må uttale meg litt om kinolyd. Jeg lager lyd til diverse film og tvproduksjoner og har naturlig nok noen meninger om filmlyd.

Advarsel; Høyst subjektiv mening på vei:

Film er best på kino. Ikke pga lydkvalitet. Ikke pga bilde. Derimot pga stemning, innlevelse og konsentrasjon. Når du går på kino så er det ingenting som forstyrrer og du opplever filmen slik den er ment å sees. Fra start til slutt, uten opphold og "riktig" lydnivå/bilde. Og ikke minst sammen med resten av publikum.

Jeg er enig i at det ikke er dyrt å sette opp et lydanlegg i en stue som kan gi like mye trøkk som på en kino. Du kan til og med få lyd som er bedre. Dolbykodingen av lydstrømmen som printes på 35mm filmen er rimelig røten sammenlignet med dagens kodeker.

Dermed vil lyden som legges på dvden til og med kunne ha vesentlig bedre kvalitet enn den som spilles av på kino. Dessuten blir filmkopiene slitt og da kan lyden hoppe over på det analoge backupsporet som dekodes fra 2 kanals til surround.

Men trass i alle kompromissene så er det altså bedre på kino allikevel, fordi du ser filmen slik den er ment å vises.

Dette hindrer ikke meg i å ha brukt 20000 hittil og vurdere 10000 nye kroner for å få film inn i stua. Dette fordi man selvfølgelig kan få en fet filmopplevesle hjemme.

Men jeg får ikke det samme rushet av å se Trinity dra motorsykkelstuntet hjemme som det jeg fikk på kino, eller ler like mye av Dodgeball når jeg ikke sitter sammen med 200 andre som ser den oppblåsbare suspen til Ben Stiller.

Men film er jo gøy. Og det er ikke så verst opplevelse man får hjemme heller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er vi fullt ut...uenige! :!: Jeg syns film er best hjemme, hovedsakelig fordi det da ikke er noen som forstyrrer. På kino er det alltid noen som går på do, noen som rasler med papir, noen som snakker, en idiot som har glemt å slål av mobilen og så videre. I tillegg kommer de grusomme nødutgangskiltene som knekker alt som fins av sortnivå. Hjemme har jeg full kontroll over slike faktorer. Jeg har gitt advarsler, men ikke kastet noen ut ennå. Men tro meg, hvis noen virkelig irriterte meg, ville de fått gå og se på filmen i stua istedenfor! :nei:

Lenke til kommentar

Må si vi har hatt forskjellige kino-opplevelser Mastiff. Selv ser jeg nok de fleste filmene hjemme, men liker å se storfilmene på kino. Synes stemningen som er på kino er vanskelig (umulig?) å få til hjemme.

Irriterer meg lite over andre mennesker når jeg er på kino, har ikke opplevd så mye telefonlyder og slikt fra andre heller (selv om det forekommer). Og selv om nødutgangsskilt er irriterende, så bidrar de nok ikke nevneverdig til sortnivået ;)

Lenke til kommentar

Ikke nevneverdig? Så du Ringens brorskap på kino? I begynnelsen, når det går helt i svart, og Galadriel taler, skal lerretet være helt svart. Iallfall der jeg så det, var det grått med grønnskjær på grunn av det fordømte nødutgangslyset! :nei:

Før jeg fikk ordentlig hjemmekino, gikk jeg mye på kino. Colosseum, mindre kinoer i Oslo, spesialvisninger i Spektrum (den morsomste var Independence Day, da de dro inn alle de subene i salen) og flere år som ansatt på kinoen i Mandal, der jeg stort sett så hver eneste film 4-5 ganger. Men nå går jeg ikke mer enn nødvendig. Neste gang blir Star Wars episode 3, og etter det...Hobbiten, håper jeg.

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Jeg så faktisk Ringenes broskap på kino, men ikke noe grønnskjær. Sikker litt forskjell på hvor gjennomtenkt konstruksjonen av kinosalen er det der.

Det er sikkert mulig å oppnå et pent bilde i hjemmekinoen. Sikkert bra lyd også. Men stemningen som er i en sal med 2-3 hundre folk, den totale pakken tviler jeg på at det er mulig å oppnå.

Men for all del. Har ikke noe i mot hjemmekino og har investert en god del i konseptet selv. Men jeg mener fortsatt at mange filmer er best - på kino.

Lenke til kommentar
DrE, takk. Jeg ville ikke legge den ut selv... Kjenner du noen som har prøvd den? Var det forresten meg du fikk den linken av en gang i fjor vår/sommer?

Linken følges jo med eget ansvar så jeg ser ikke problemet med å legge den ut. Jeg husker ikke hvor jeg fikk linken, men ser ikke bort ifra at det var på avforum og gjerne hos deg.

Som flere sier så er dette et lite sjansespill om det vil fungere eller ikke, men dersom man først får det til så blir det bra!

DrE

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

hei!

likte artikkelen, men sitter igjen med et spørsmål... har du funnet frem til dette selv? ikke det at du skulle ha rappa det fra noen.. ;)

Men er dette dine preferanser for å si det sånn... når det gjelder lyd så er det jo personlige preferanser hva man liker .... sånn er det vel med bilde åsså skulle jeg tro??

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Håper denne tråden ikke ligger helt død foran Mastiff's føtter... for jeg har et par spørsmål, som jeg tror hører til artikkel 1 men som ingen har spurt om...

Det gjelder ønske om en liten utdypning ang. at du har satt opp automasjon med Girder (kommer i egen artikkel når ver. 4 har blitt stabil, jada, har gjort hjemme-leksa mi), spesifikt så gjelder det at du kan styre lydvolum og kanal/kilde valg på receiveren din fra Girder.. Og det er nå jeg nærmer meg spørsmålets kjerne...

Hva er det i spesifikasjonslisten til en receiver som man må ha for å i det heletatt kunne utvikle en Girder plug-in som tar seg av slike funskjoner?

Jeg spør fordi etter å ha lest i listen over støttet utstyr så finner jeg 1(!) fra Onkyo og 2 fra Denon plus noen andre.. Men når jeg leser reviews og spesifikasjoner om de 2 Denon modellene, så ser jeg ingen plass at det nevnes eller omtales at man kan styre den fra en ekstern kilde (med untak av fjernkontroll seff)?

Merket meg også at nyere(? eller kanskje disse bare finnes på det Amerikanske markedet?) Denon modeller, som f.eks. AVR-5805 og AVR-4806 -ikke- finnes med på denne listen, og lurer selvsagt på om dette er fordi disse fysisk ikke støtter denne muligheten eller om det er fordi det ikke er laget noen plug-in til denne ennå?

Håper på svar...

PS: Kan nesten ikke vente på fortsettelsen, men "er det vits" for oss dødelige som ikke har 3-rørs prosjektorer å dille med dette? Fikk litt inntryk av at prosjektorer av den "digitale" typen ikke var no spess, og ihvertfall ikke de til ca. 10 000, selv om disse kommer i 16:9 og HDTV oppløsning?!

Lenke til kommentar

Du kan kjøpe den ein IR-sender som f.eks. Tira-2.1 fra homelectro.com. Denne programeres så med dei IR-signalene du treng fra fjernkontrollen du har eller du kan finne ir-info på nett. Girder er hovedprogrammet meint for bruk med Tira, og du vil kunne styre alt av IR-styrt utstyr med denne.:)

Når det gjelder digitale projektorer, så begynner dei siste på markedet å bli bra, meget bra! Enda ikkje fullt på høyde med ein god CRT, men absolutt såpass bra at bildet er verdt å kikke på..;) f.eks. Optoma H79 eller Projectiondesign Action! model 1 MK3 eller kommende Action! 1080i model 3 :dribble:

Enda er det ikkje noken ekte HDTV kompatible digitale projektorer til 10.000,- på markedet meg bekjent. Husk at du må ha minimum 1280x720 for ekte HD (720p).. 1024x768 som ein del projektorer(og mesteparten "HD-ready" tvene har er på papiret HD-kompatibelt da det er siste siffer er godt nok, men pga. mangel av linjer andre veien blir bildet aldri ekte hd...

Endret av crusade
Lenke til kommentar

Vel, bl.a. har Panasonic en projektor som jeg vurderer -meget- sterkt

Panasonic prosjektor med 1280 x 720

oppløsningen til den er WXGA 1280 x 720..

pris: 9765+/-

"Bare" denne IR-kontrollen vil jo ikke være nok? -eller iallefall blir det litt jalla om man skal sette til bestemte lyd-nivåer. Da må man jo programmere IR-senderen til å først stege til man er SIKKER på at volumet er på "-60" eller det som er minimum, og så stege opp igjen til det nivået man vil ha, siden man ikke hvet hva utgangspunktet er..?

--Men det er klart, at med den metoden så kan man jo bruke en hvilkensomhelst receiver og ikke bare de som støttes direkte med digital lenk(?) fra Girder's plug-ins?

Lenke til kommentar

Måten å gjøre det på med Girder/NetRemote er å bruke en USB-UIRT, hvis ikke receiveren/forsterkeren støtter seriell kommunikasjon. Men selv om den støtter det, er det et vanskelig område, godt over min fatteevne. Jeg har valgt å gjøre det på den måten at jeg kjører en kommando ved oppstart som først skrur volumet ned helt (ved å kjøre volum ned lenge nok til å skru til null selv om den står på fullt) og så skrur det opp igjen til filmnivået. Man kan gjøre det mer innviklet med variabler osv., men da begynner det å bli veldig avansert.

Og det burde være noe å hente på mye av prosjektører og tv-apparater. Jeg er CRT-mann, ja, og vil nok forbli det de nærmeste 5-6 årene, for jeg tror ikke det vil dukke opp en digital prosjektør i løpet av den perioden som kan matche min gamle Barco (som i øyeblikket er på vei for å få splitter nye rør og ellers har en del morsomme modifikasjoner som gjør den bedre), iallfall ikke på farger og sortnivå. Men det betyr ikke at man ikke har noe å oppnå med annet utstyr.

Lenke til kommentar

Veldig bra artikkelserie, MEN det er en ting man bør rette på ASAP.

Hvorfor er det ikke link på slutten av en artikkel til neste del av artikkelen?? :nei:

Litt irriterende å drive å søke på neste artikkel hver gang man er ferdig med en. Kall meg gjerne lat, men innrømm at jeg har ett poeng.

Hadde vært moro om du hadde satt opp en slags økonomi-HTPC også slik at sånne som meg med slunken lommebok, men med ett sterkt ønske om HTPC har en billig startpakke som kan oppgraderes i takt med lommeboka.

BRA JOBBA! Jeg sparer nå til en LCD-TV og drømmer om en HTPC.

Lenke til kommentar

Vel, det layoutmessige er det ikke jeg som står for, men alle fins jo på "guider"-siden på hw.no. Når det gjelder økonomi-htpc er det sikkert interesse for det, men det er ikke noe jeg kommer til å gjøre. Jeg holder meg til det jeg kan, og det er bilde av høy klasse. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har satt opp en PC helt etter beskrivelsene i artikkelserien, men har ett problem jeg ikke har funnet noen referanser til. Jeg får ikke lagret innstillingene til DScaler5 gjennom ZoomPlayer. Uansett hva jeg gjør av endringer så holder de seg bare til jeg har avsluttet ZoomPlayer. Når denne starter igjen er alt som har med DScaler5 å gjøre tilbake til default-verdier.

Noen andre som har opplevd dette ?/ vet hva som kan gjøres ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...