Gå til innhold

HTPC - trinn for trinn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er ingen akustiske prinsipper som bygger opp under en slik påstand. Lyd blir dempet igjennom luft. Og jo nærmere høyttalerene du er jo større lydtrykkeffekt.

 

AtW

Uansett så blir det jo flyttet vanvittig mye mer luft i en kino enn det gjør i et vanlig rom... Mulig det er det folk sikter til og at det er vanskelig å få den helt samme opplevelsen i mindre rom.

nei nei, det er jo det som er poenget. Det er enklere!

 

Du er også mer "ego" i en hjemmekino. Dvs det finnes en klarere "sweetspot", eller midtpunktplassering med god lyd.

 

I en kinosal er lydsignalene filtrert/endret for å gi et mest mulig likt signal over hele kinoen. Dette gjør at du i en hjemmekino med skikkelig kvalitet er mer "med" i handlingen når du sitter i godstolen.

 

Lydtrykket man kan oppnå i en hjemmekino er flere steg bedre/høyere enn man oppnår i en stor kinosal.

 

DrE

Lenke til kommentar

SCART.

Takk for en flott artikkel. Jeg har alltid hatt en forestilling om at komponentsignaler var det beste jeg kunne få av analoge signaler. Uvisst hvorfor. Jeg har en nyinnkjøpt Panasonic AE700 jeg har foret med komponentsignaler (med gull, må vite). Og har vært så skuffet at jeg var i ferd med å bære den tilbake til butikken. Men etter å ha lest om kabeltyper forsøkte jeg med Scart (fra Biltema). Og forbedringen var nesten dramatisk. Så til alle andre med AE700: Gakk ut og bytt kabel! (Tips nr. 2 til AE700 eiere: La den aldri bli stående i stand by modus. En filmaften med komponentsignaler etter stand by modus er en aften med VB i 40 minutter og horisontale striper hele kvelden).

Jeg venter på neste kapittel med spenning og lengsel, og håper den ikke bare omtaler komponenter jeg ikke lenger kan få kjøpt (som overklokkingsvennlige Northwood-prosessorer). Inntil da: I'm not worthy.... :cool:

Lenke til kommentar
he he, nerds. Mangler bare Simen1 her nå så kan han komme med gigantiske regnestykker :p

det passer meg fint, jeg liker å sige til meg informasjon så lenge jeg forstår det.. :grin:

 

ang denne artikkelen, så synes jeg den var kortere enn den så ut til i starten, og det var nesten som å lese en spennende bok, ikke vær redd for å skrive lang mastiff, deter bare bra.. :)

 

btw, ca hvor er det du bor?

Lenke til kommentar

Mastiff bor på en annen planet ikke så langt unna mitt eget solsystem.

 

Utrolig gøy å få med Mastiff som skribent på hw innenfor temaet HTPC. Dette er et tema som bare blir hetere og hetere. Og mange går rundt og sikler etter en slik løsning selv hjemme.

 

Tar av meg hatten for Mastiff.

Lenke til kommentar

Jeg må bare takke videre og bøye meg ydmykt for rosen! Vel, iallfall bøye meg. Det med ydmykhet er vel jeg omtrent like flink til som politikere...selv om de later som! :roll:

 

Jeg bor i et hull på E-18 ikke så veldig langt fra Risør.

 

Og nei, det blir ingenting av overklokkingsvennlige Northwoods, som jeg har i min nåværende pc - det blir helt moderne maskinvare som er å få kjøpt i enhver velassortert dataforretning.

 

Gå på kino, ja... Jeg har vært på fire filmer de siste tre årene. Jeg kunne jo ikke vente til Ringenes herre kom til hjemmekinoen! Og Star Wars hørte også med. Neset gang jeg skal på kino, blir når siste episode av Star Wars kommer i mai. Da blir det far og sønn på utflukt. Og etter det blir det vel...når Hobbiten har premiere - hvis det skjer! Andre ting kan jeg ikke se for meg at jeg ikke vil klare å vente til jeg får det på DVD. For opplevelsen i kjellerkinoen min er (og det sier alle som har vært der - uten unntak!) i en helt annen klasse enn alt de har opplevd i et kinolokale.

Lenke til kommentar

Hvis man i tillegg kan fòre projektoren med HD materiale, så er filmkvelden komplett =) Jeg likte den retro følelsen jeg fikk da jeg så spooling på D-VHS første gang. skikkelig rart å måtte spoole filmen tilbake etter bruk. Skikkelig gammeldags tenkte jeg da... men det er jo ikke _så_ lenge siden da VHS var helt OK. Endelig går verden fremover på bildefronten også. Vi har jo hatt PAL standarden her siden tidenes morgen jo.

 

Forøvrig vil jeg anbefale alle som vurderer projektor, om å ta en titt på HS50. Har endelig fått min i hus, og jeg kan ikke si meg misfornøyd.

 

Mastiff: Jeg har forstått det slik at du mener P4 er eneste valget for htpc på grunn av SSE2. Hadde vært fint å se noen tester av hvor stor effekt SSE2 har. Kunne du ha testet med to forskjellige versjoner av ffdshow, med og uten SSE2 støtte, og logget prosessorbruken?

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar
he he, nerds. Mangler bare Simen1 her nå så kan han komme med gigantiske regnestykker :p

det passer meg fint, jeg liker å sige til meg informasjon så lenge jeg forstår det.. :grin:

For å regne ut lydtrykket i ett rom så kan man bruke formelen: P(k)*rho(0)*c*((DF/4*pi*r^2)+(4/A).

 

p(k) er lydeffekten til kilden, rho(0) og c er konstanter gitt i luft (tetthet og bølgehastighet). DF er en såkalt dirketivitetsfaktor, dvs hvor mye lyden blir spredd, for lave frekvenser blir lyden spredd ca like mye i alle retninger, så her er denne faktoren 1. r er avstanden til kilden. og A er romabsorpsjonen. Som er gitt (ca) av Arealet på alle flater i rommet*middelabsorpsjonskoefesientetn (hvor bra veggene demper lyd), hvis vi da kutter vekk ting vi kan regne som den samme i begge tilfeller så har vi:

 

p(k)*((1/r^2)+(4/A). (ps formelen gjelder bare for diffuse etterklangsfelt, og er således en forenkling. For å prøve å forklare dette litt bedre:

 

lyden blir sterkere, jo mer trykk som kommer ut av kilden, lyden blir sterkere jo nærmere du sitter kilden (mye sterkere siden det er r^2). Lyden blir sterkere jo mindre veggerareal og jo lavere absorpsjonskoefisient du har.

 

Dette er såklart en forenkling, spesielt i små rom. Men man får det generelle bildet. Håper det var forståelig.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Hei.

Glimrende artikkel Mastiff!! Noe av det bedre jeg har lest her på HW.NO, men det kan kanskje være pga. at jeg er blitt en liten "hjemmekino-entusiast" selv :) .

Selv om artikkelen var lang, var språk og tone lett og ledig med en god del humor. BRA!! Ser spesielt frem til softwaredelen og oppsett av ffdshow..

Forøvrig så går jeg i gang med mitt lille hjemmekinoprosjekt til helgen. For den som er interessert så kan man følge med her... bOFFE's hjemmekino

Lenke til kommentar
Mastiff: Jeg har forstått det slik at du mener P4 er eneste valget for htpc på grunn av SSE2. Hadde vært fint å se noen tester av hvor stor effekt SSE2 har. Kunne du ha testet med to forskjellige versjoner av ffdshow, med og uten SSE2 støtte, og logget prosessorbruken?

Det blir ikke en del av denne artikkelserien - den viser hvordan man bygger det jeg anser som den beste løsningen. Jeg har prøvd fullstendig uvitenskapelig tidligere, og jeg mener å huske at jeg på samme pc måtte kutte ut Denoise3D for å beholde samme resize, ellers ble det hakking. Men kanskje det kan bli en idé senere. Kanskje... Vi får se når denne serien er "utskrevet".

Lenke til kommentar

Kjempebra artikkel Mastiff.

 

Må bare si et par ting.

Jeg er utdannet tv-rep og må si at jeg ikke kjente igjen RGB beskrivelsen din i forhold til det jeg lærte på skolebenken.

 

Og jeg la også merke til at du varmet opp projektoren men slo AV forsterkeren. ;)

Du vet vel at forsterkerens utgangstransistorer yter bedre når de er varme.

Så egentlig burde du la forsterkeren få varmen i seg før du snurrer film. :D

 

Bortsett fra disse tingene, :thumbup:

 

Vil forøvrig si som noen sa her tidligere at en budsjett HTPC kan lett fikses med en Xbox og Xbox Mediacenter.

Pris oppad til ca 3000 kr (med 200 GB intern disk).

Mulighet for fjernkontroll og den har RGB ut (må kjøpe en ekstra kabel though).

Også mulighet for å overføre lyden via optisk kabel (også ekstrautstyr) evt som jeg gjorde. Jeg loddet på en phono som jeg koblet til printkortet. Vips SPDIF ut.

 

Den tar alt (tilogmed Lost HR HDTV rip'ene som er å finne på nettet).

DivX, XviD, AVI, MOV, MPG, SVCD, VCD, DVD, MP3, OGG, JPG, GIF, BMP u name it.....

Den har nettverkstilkobing og XBMC gir deg mulighet til å streame fra en helt vanlig Windowsmaskin via Windows Share (evt iTune sharing).

Lenke til kommentar
(...)

 

Når der gjelder lyd, kan dessvere ikke noen kino måle seg med et skikkelig hjemmeanlegg. Når ting skal være moro er mottoet:

 

Det skal være stort og det skal være høyt!!

 

Etter å ha sett et skikkelig hjemmekinoanlegg vil du ALDRI gå på kino igjen.

Jeg kjønner ikke hvorfor du og andre sier dette.

 

En ting er det at sweetspot er lettere å finne i en hjemmekino, men det er lettere å havne utenfor også. Hvis man har venner og slikt på besøk er det bare et mindretall som opplever optimal lyd, mens de som havner utenfor vil lide mer enn på kino.

 

Det jeg kanskje forstår mest ved en slik uttalelse er det med trykk/volum. Som jeg skrev tidligere blir ikke volumet utnyttet på kino. Dette har mest med at de på kino bare spiller så høyt som den med lavest tolleransegrense liker. Og det irriterer meg også. Men det er ikke det at volumet ikke er tilgjengelig.

 

Og så er det en ting som er med kino, er at de er konstruert slik at akustikken skal være best mulig. Dette er gjort ved å bruke riktige materialer, og kjøre profesjonelt utstyr i forhold til plasering av høytalere og volum på de individuelle høytalerene.

 

Nå prøver jeg ikke å si at man ikke kan gjøre det bedre hjemme enn på kino. Men innenfor det som blir omtalt som hjemmekino med prosjektor mellom 10-20 tusen, og tilsvarende høytaleranlegg uten å spesialtilpasse rommet osv. vil jeg påstå at det er ingen gode grunner til å si at kvaliteten er bedre enn kino.

Det som kan sies derimot er at man har det så behagelig hjemme at man ikke orker å ta seg turen på kino fordi man er fornøyd med det man har.

 

I tillegg så har jeg en personlig mening om at det med størelse teller. Selv om den oppfattede overflaten er lik, liker jeg det bedre når det blir stort. Men det er rent subjektivt og har kanskje med mangel av opplevelse på prosjektorer dyrere enn ca 20000.

Lenke til kommentar
Jeg er utdannet tv-rep og må si at jeg ikke kjente igjen RGB beskrivelsen din i forhold til det jeg lærte på skolebenken.

 

Du vet vel at forsterkerens utgangstransistorer yter bedre når de er varme.

 

Vil forøvrig si som noen sa her tidligere at en budsjett HTPC kan lett fikses med en Xbox og Xbox Mediacenter.

RGB-beskrivelsen ble "vasket" gjennom en som kan ganske mye om sånt. Hva var det du reagerte på?

 

Jeg har prøvd dette med å la forsterkeren arbeide varmt og kaldt, og på min Onkyo er jeg ikke i stand til å høre noen merkbar forskjell. Selvsagt er det litt vanskelig å kjøre ren A-B-sjekk fordi jeg ikke har to av dem, men jeg tror nok det helst gjelder på litt dyrere og mer high-end-utstyr.

 

Jeg kjenner til X-BOX media center, og det er en grei løsning for de som ønsker det. Men så er jo ikke bildet i samme klassen... Dessuten er jo automatiseringen, som vil få en framtredende rolle i dette prosjektet, i en helt annen klasse her.

Lenke til kommentar
Synes det virkelig litt merkelig når du uttaler deg om kinoene i Norge. Man vil jo aldri kunne oppnå samme type lydtrykk hjemme i stuen som man kan i en kinosal. Dette er pga fysisk størrelse på en kinosal.

??? type lydtrykk avhengig av fysisk størrelse på salen???

Du vil få en annen lydkarakter, og det kan jo ses på som en "type lydtrykk" (etterklangstiden blir annerledes osv).

 

AtW

Lenke til kommentar

Hehe. Men morsomt tema dette. Jeg ha dessverre mer teoretisk enn praktisk erfaring :-( Begrenset hva man får inn av utstyr på en 20 m^2 hybel :-D

 

Er det noen som har interesser innen dobbelt-blindtesting? Det hadde vært skikkelig interessant å sammenlignet ATI vs NVIDIA (analog og dvi ut), skalering, dvd dekodere, etc. Teorien min er at forskjellene blir betydelig mindre når man ikke vet om dem på forhånd :-) men som sagt, kun en teori.

 

Tonen i artikkelen legger jo ellers skikkelig opp til en oppfølgingsartikkel på hjemmekino-lyd :-) (og ikke creative 1500w PMPO virtual surround) Kanskje litt på siden av hw.nos mandat. Men samtidig kanskje det beste stedet i norge å skrive sånt`?

 

k

Lenke til kommentar
RGB-beskrivelsen ble "vasket" gjennom en som kan ganske mye om sånt. Hva var det du reagerte på?

Vel, det jeg vet/har lært om RGB og TV'er er følgende.

 

En TV har en katodestrålekanon.

Den skyter ut elektroner som blir styrt mot et fosforbelegg på innsiden av billedrøret.

Når fosforet blir truffet av elektroner, så lyser det opp.

Man tegner opp et bilde ved å bombardere fosforbelegget i et mønster.

 

Elektronkanonen (som vi kaller den) er egentlig 3 kanoner.

En for Rødt, en for Grønn og en for Blå farge.

 

Både S-Video og Kompositt kommer inn i TV'en før Kamfiler og PAL/NTSC dekoder.

Etter videre behandling splittes signalet opp i 3 signaler.

R G og B. Disse signalene sendes til prinkortet på billedrørshalsen og kobles til hver sin respektive kanon.

 

Når man kobler en enhet til en TV med RGB i SCART'en, så omgår man dekodingen av signal, siden man forer kanonene direkte med signalene for Rød, Grønn og Blå.

Dermed unngår man PAL/NTSC problematikk og er uavhengig av om TV takler NTSC eller ei.

 

RGB signalet i SCART'en er kort og godt et signal for hver farge. Ikke en for sort/hvitt og de to andre for fargeforskjellene.

 

Edit: Glemte forøvrig at TV'en bruker Compositt signalet i SCART'en som synk.

Endret av snole
Lenke til kommentar

Aha, det forklarer saken! Du er blitt lurt av bildet. :p Scarten står under det som handler om den. Det du har lest, handler om komponentsignaler. Jeg siterer fra det som står under bildet av scart-kabelen:

 

Overføringen består enkelt og greit av tre kabler med phonoplugger eller BNC-plugger, og som regel brukes kabler av høyere kvalitet.

 

Som du ser, er det om komponent. Scart er ikke så mye omtalt, det står bare litt om det, men det står over bildet av pluggen, ikke under. Og der står det bare omtalt som en del av RGB-HV, siden scart også er et rent RGB-format. Og det med de tre kanonene kjenner jeg litt til...jeg har en 75-kiloskasse som inneholder tre sånne stående i kjelleren! :cool:

 

Edit: Jeg har flyttet bildet av scarten opp for å unngå slike misforståelser.

 

Og scarten er for så vidt ikke så enkel, det går jo også både S-video og komposittsignaler i den, pluss diverse signaler for å slå tv-en over på aktiv kilde osv. Et skikkelig kråkereir av en plugg!

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...