Gå til innhold

HTPC - trinn for trinn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ah herlig :thumbup:

Skal ha htpc/mediepc i hus, interessen er blitt for stor og lar seg ikke undertrykke lenger. Og enkelte komponenter er allerede i hus (lydkort og tv-kort). Planen er å bruke AMD64 3000+ på socket754 til dette, min pc i dag, håper at artiklene til mastiff ikke knuser mine drømmer med at kun intel duger.

 

Håper også det kan anbefales litt billigere prosjektorer, som duger og med riktig oppløsning, enn det som kom fram i dahles m/venner artikler.

 

ps! Når kommer neste del?

 

Takker for interessant lesestoff! :w00t:

Lenke til kommentar
Flotte greier... da er det bare å vente til etter jeg har kjøpt ny gitar og en plasmatv, så står HTPC for tur! :p

Eller kjøpe gitar , og BÅDE en prosjektor OG htpc på en gang... (større bilde og mer moro for samme pænga! :thumbup: )

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 

Flott artikkel Mastiff! (Har du en mastiff forresten?)

 

Om du tjener på å ha en htpc i forhold til en god dvd-spiller med tilhørende gode kabler, når prosjektoren bare har f.eks 800*600 i oppløsnig?

 

For fett bilde med htpc, må en vel ha fet prosjektor også?

 

TV-kort i en vanlig pc (stue-pc) er kanskje nok til å se fotballkampene med da kanskje?

Endret av las^se
Lenke til kommentar

Heissan.

 

Bra artikkel. Jeg lærer mye her. Har også litt å lære bort tror jeg, etter å ha jobba noen år med TV. Det jeg la merke til her var hvordan du beskrev forskjellen mellom s-video og composite. Her kommer en liten utbrodering:

 

S-video og composite er akkurat det samme signalet, nemlig et signal etter PAL standarden. Da sort-hvitt TVer kom på banen, så hadde man ikke behov for fargeinformasjon. Da bestod PAL (og NTSC og SECAM og alle andre standarder) av et sort hvitt signal, og et mono lydsignal i FM modulert form like over videosignalet. Etterhvert kom fargefjernsyn. Folkene (det var kanskje ikke så mye valg, men jeg protesterer på valget likevel) som forandret på standarden til å inkludere farge, hadde ikke så mye båndbredde å gå på. De valgte derfor å gå for å modulere fargesignalet via frekvensmodulasjon på 4.43MHz over sort-hvitt signalet. Dette er i og for seg et dårlig forlag, da sort hvitt signalet har en båndbredde på i overkant av 5 MHz. For de som ikke er helt med meg nå, så vil det si at man må splitte signalet igjen, noe som gjøres i et kamfilter, for å få fargesignalet fraskilt igjen. I den prosessen så tar man nødvendigvis med seg endel fra sort-hvitt signalet også. Det vil si at overganger fra mørkt til lyst som har en signal-fall-frekvens på 4.43MHz omtrent, vil regnes som fargesignal, og fjernes. Dermed mister sort-hvitt signalet litt info, og så legges det til litt info i fargesignalet. Dere har sikkert sett på TV når folk har på seg stripete og rutete tøy, at det oppstår endel rare farger der det skulle vært sort-hvitt. Det er fordi at signalet må gå opp og ned pga stripene, og de treffer da til dels 4.43MHz, noe som er fargesignal. Et godt kamfilter kan ikke fjerne denne effekten.

Hvorfor er S-video signalet bedre enn composite da? Jo, fordi der har de akkurat samme signalet, men fargesignalet blir aldri stappa på samme leder som sort-hvitt, så de trenger heller ikke skilles igjen. Fargesignalet er fremdeles modulert rundt 4.43MHz, men det forstyrrer ikke sort-hvitt, eller motsatt. Ergo ingen regnbuer på stripete skjorter eller lignende. Man oppnår altså skarpere kanter, og riktigere farger.

Man kan faktisk teste dette i praksis om man vil. Har man s-video ut fra skjermkort på PCen, så er det bare å koble sammen lederene der for å få compsite signal. Søk på s-video pinout på google. Koble sammen luminans og crominans jord, og signal. (i praksis bør man bruke en kondensator for å hindre DC strøm, men jeg har aldri opplevd utstyr som ikke tåler det, om ikke annet så for en kort stund).

 

Så da håper jeg myten om at gode kamfiltre kan gjøre composite signal bedre enn s-video. I alle fall en del av det et kamfilter gjør, er nemlig å gjøre composite om til det mer håndterlige s-video signalet...

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Korriger meg om jeg tar feil,men her ser det ut som listen er lagt høyt, da det snakkes om 6800 kort og store summer.

Det kan vel da ikke sammenlignes med Dahles folkelige utgave, der han prioriterte pris og ikke minst støy. Vil tro det er et fåtall av de som bor hjemme hos mamma eller pappa eller som har samboer/kone som får velsignelsen til å sette en slik i stuen.

Dette er ikke kritikk av artikelen,men ser det som at disse er for to vidt forskjellige målgrupper

Lenke til kommentar
Synes det virkelig litt merkelig når du uttaler deg om kinoene i Norge. Man vil jo aldri kunne oppnå samme type lydtrykk hjemme i stuen som man kan i en kinosal. Dette er pga fysisk størrelse på en kinosal.

 

Det at du ikke har opplevd en skikkelig kino synes jeg også virker litt rart. Vet ikke hvordan det er ellers i Norge, men her i Bergen er nesten samtlige kinosaler THX-sertifiserte, som betyr at akkustikk og anlegg, bilde og plassering av seter er godkjent gjennom en standard som skal gjøre at man opplever filmen slik den virkelig skal oppleves. For å få dette i stuen må man mest sannsynlig bygge et rom fra bunn av for å oppnå rett akkustikk.

 

Har jo vært på kino i Oslo også, og kan ikke huske at det der har vært spesielt dårlig heller..

Jeg blir forvirret av det du sier her, det er jo mye lettere å få høyt lydtrykk i ett lite rom (såfremt du har fysisk plass til høyttalere og forsterkere). Uansett er vel neppe lydtrykket det store problemet, skal ikke så veldig bra anlegg til før du får mer enn nok lydtrykk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Korriger meg om jeg tar feil,men her ser det ut som listen er lagt høyt, da det snakkes om 6800 kort og store summer.

Listen er lagt høyt, da dette helt klart er en artikkel for entusiaster. De fleste vil sikkert være fornøyd med å bare kjøre signalet ut fra PC-en uten postprosessering, eller kanskje til og med bare fra en billig DVD-spiller fra RIMI.

 

Et 6600-kort koster ikke nødvendigvis skjorta, men som Mastiff nevner innledningsvis vil totalkostnaden bli ca 10-15 000, noe som også vitner om at dette er for entusiaster. Her vil vi nok se en top-spec PC med P4 3 GHz+ osv.

 

Til de som vil ha et billig mediasenter i stuen kan jeg anbefale Xbox på det varmeste. :)

Endret av Rikky
Lenke til kommentar

las^se: Tror ikke helt du skjønnte hva jeg skrev. Det jeg skrev var nemlig at composite er en kombinasjon av luminans og crominans, mens s-video holder dem fraskilt. Konklusjonen min var at s-video er langt bedre, fordi composite er et ødelagt s-video signal. Begge signalene er elektrisk og signalmessig helt like, men s-video blander ikke fargene i SV signalet slik som komposite gjør.

 

Forøvrig finner du meg på avforum allerede, og jeg tror ikke noen ville arrestert meg for det jeg skrev :p

 

-Ko_deZ-

Lenke til kommentar

Jeg takker for ris (og litt ros...), og har noen svar:

 

Nei, jeg har ikke vært på kino i bergen siden midt på 80-tallet. Det eneset jeg har vært på de siste 10 årene er Risør, Mandal, Arendal og Colosseum. Av dem hadde Mandal kino best lyd.

 

Neste artikkel er nesten ferdigskrevet, den kommer nok i neste uke. Jeg har tenkt å prøve å holde en forholdsvis rask takt på dette.

 

Når det gjelder prisen, vil det nok bli litt høyere enn Øyvinds hvis den skal være like stille, men vent og se. Neste artikkel er handleliste... Mitt nåværende 6800-kort kostet rundt 1500, jeg syns ikke det er så dyrt.

 

Kvaliteten på DVI kjenner jeg lite til personlig, men GeForce skal ha et overtak der også. B>re ikke spør hvorfor.

 

Og ja, jeg har en litt mer enn ett år gammel mastiff, Hobbit. Det er hun som er avataren min her i forumet. Hun veier i øyeblikket 65 kilo, så hun er en solid dame...

Endret av Mastiff
Lenke til kommentar
las^se: Tror ikke helt du skjønnte hva jeg skrev. Det jeg skrev var nemlig at composite er en kombinasjon av luminans og crominans, mens s-video holder dem fraskilt. Konklusjonen min var at s-video er langt bedre, fordi composite er et ødelagt s-video signal. Begge signalene er elektrisk og signalmessig helt like, men s-video blander ikke fargene i SV signalet slik som komposite gjør.

 

Forøvrig finner du meg på avforum allerede, og jeg tror ikke noen ville arrestert meg for det jeg skrev :p

 

-Ko_deZ-

var meint som ein spøk :)

 

eg har lite og ingenting peiling på dette sjøl! :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...