Bone Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Hei! Har søkt, og sett etter om jeg fant noe svar her på forumet, men uten hell.. Uansett.. Jeg har her hjemme et trådløst nettverk, og har satt opp at den ene maskina (og sikkert den andre forsjåvidt) kan fjernstyre den andre. Og dette fungerer utmerket! Det jeg lurte på er; når jeg skal hjem til min kjære mor om noen dager, så tenkte jeg at jeg bare skulle ta med min bærebare (hun har faktisk bredbånd hun også) for å fjernstyre min stasjonære som står igjen hjemme. Spørsmålet mitt blir da. Er det noe mer jeg trenger å gjøre, siden de fungerer hjemme hos meg, eller er alt OK nå? Jeg antar egentlig at det er noe som må gjøres, siden jeg går utifra at når jeg kommer til min mor og skal koble opp mot min stasjonære, så kan da den sikkert ikke søke etter alle PC'ene over hele verden og finne min med mitt "unike" brukernavn.. Så, hva må jeg da gjøre for å være sikker på at det skal fungere over internet og utenom det trådløse nettverket? (Hvis det letter saken, så har jeg tenkt å droppe det trådløse nettverket når jeg drar bort, og bare kjøre TP-kabelen rett inn i ADSL-modemet).. Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Når det gjelder laptop'en og ADSL hos din mor trenger du ikke gjøre noe (så lenge ikke port 3387 er sperret for trafikk, noe jeg tviler på at den er). Hjemme hos deg hvor maskinen du skal bruke remote desktop på står må du konfigurere litt. Du må forwarde port nummer 3387 fra modemet/routeren til den interne ipadressen på maskinen du skal styre. Hvordan du gjør dette kommer ant på hvilken switch/router du har. Lenke til kommentar
jornh71 Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 For å koble deg opp må du vite IP adressen til PCen/ruteren og viss du har ruter med NAT, må du forwarde den porten som remote desktop bruker til den PCen du skal koble deg opp mot. Har gjort dette selv og det fungerer utmerket med mitt NGT abonnement og min Netopia-ruter Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 jeg gjorde dette: *bytta port for remote desktop (gjøres i registeret) *fremma porten jeg ville ha på ruter og i branmur hvis du gjør dette skal det funke ut på internett også. det er så lengesiden jeg gjorde dette.. men du finner garantert mer hjelp om du leter litt på MS sine sider. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Først sørger du for å ha brukernavn og passord som fungerer på maskinen du skal koble til, så er det bare å skrive av IP-adressen på denne maskinen (hvis du har dynamisk IP, vil denne være forskjellig, som oftest hver gang du kobler til internett, så husk å få med den nyeste/gjeldende). Deretter er det bare å bruke IP-adressen i feltet "Datamaskin" og fylle på med tilkoblingsdetaljer videre nedover slik du bruker. IP-adressen finner du forøvrig her: Start->kontrollpanel->nettverkstilkoblinger-> dobbeltklikk den tilkoblingen du skal bruke hvis det er fler->Støtte. Bruker denne metoden selv når jeg er hjemme hos foreldrene, eller vil ha tak i filer fra skole eller jobb, og det går så det griner Mvh Kjetil (Argh, var 3minutter for sein, såklart) Lenke til kommentar
buskmann Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Hvis det letter saken, så har jeg tenkt å droppe det trådløse nettverket når jeg drar bort, og bare kjøre TP-kabelen rett inn i ADSL-modemet) Uten brannmur og ruter, så kan han vel bare logge på med ip-adressen uten noe konfigurering. Lenke til kommentar
willysch Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Når det gjelder laptop'en og ADSL hos din mor trenger du ikke gjøre noe (så lenge ikke port 3387 er sperret for trafikk, noe jeg tviler på at den er). Hjemme hos deg hvor maskinen du skal bruke remote desktop på står må du konfigurere litt. Du må forwarde port nummer 3387 fra modemet/routeren til den interne ipadressen på maskinen du skal styre. Hvordan du gjør dette kommer ant på hvilken switch/router du har. Tror det er 3389 som er den riktige her. Dette funker fint her. Endret 17. februar 2005 av willysch Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå