Gå til innhold

Hvor varm er HD'en din?

Anbefalte innlegg

Som oftest på undersiden av harddisken, vet ikke om det er på alle harddisker, men om du ser en slags "chip" det står "windbond" på er det sensoren.

Kan jo selvfølgelig hete noe annet, men det er såfall den eneste hdd sensoren jeg vet om :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge evrest er mine 2 hitachi 160GB SATA @ 29 og 30 Celcius (lav load)

Og min hitachi 160GB og 250GB PATA @ 28 og 29 Celcius (lav load)

Diskene står i et Lian-Li 6277B med 1 80mm vifte per 2 disk.

Viftene er viftene som følger med kabinettet en adda på 22dB(a) @ 12v

Viftene går på 5.33v

Har sett temp på ca. 35 Celcius ved høy load.

Romtemp er ca. 19grader

Endret av PumpAction
Lenke til kommentar

HD1: WDC 7200RPM 8MBChache 120GB 25 grader

HD2: WDC 7200RPM 8MBChache 200GB 25 grader

HD3: WDC Raptor 36GB 26 grader

Romtemp. 18 grader

Alle diskene står rett bak en 12cm vifte.

Alle diskene ligger på rett rundt 30 grader ved load. Kommer litt an på temperaturen i rommet.

Lenke til kommentar

vel det proget som er linka til i starten av tråden klarer ikke å lese tempen på 160gb s-ata wd'en min, mene raptoren (74gb) ligger på 21 grader akkurat nå, og det er det samme som motherboard monitor sa i fjor en gang da jeg testa det, og det sa at 160gb'en hadde omtrent samme temp som raptoren

Lenke til kommentar
mine er på 27 grader, en tommelfingerregel er at du bør vurdere kjøling ved over 45. At du virkelig bør vurdere kjøling ved over 50. Og over 55 så skal du ha meget gode grunne for å ikke skaffe kjøling.

Er enig med deg.

En kompis av meg har en Fujitsu Siemens hjemme PC.

Skulle visstnok ha kostet 20-30 lapper hvis han skulle kjøpt den. (Ikke at jeg skjønner hvorfor).

I den står det 2 stk 160 GB Seagate PATA disker. De holder 55-60 grader i følge Speedfan.

Kabinettet har 3 vifter. 1 på FX5600 kortet. 1 i PSU. 1 på P4 3 GHz CPU'en.

Ingenting annet.

Skjønner ikke at det går an å bygge en PC på den måten. :no:

Anyhow. Han gidder ikke slenge kjøling på dem. "Det er 3 års garanti på diskene, så ryker de får jeg det på garantien".

"Jaja. hva med dataene og bildene dine da?" spør jeg.... ;)

Og denne mannen er Høyskoleingeniør i data, og jobber i IT avd på en Statlig bedrift. :no:

Lenke til kommentar
Her er mine temperaturer:

WD Raptor 74gb S-ATA (eget kabinett med vifte) : 26

WD 200gb IDE : 30

2x Seagate Barracuda 7200.8 250gb S-ATA (Raid) : Ca 29

2x WD 120gb IDE : ca 30

Alle Står i et kabinett med 2 x 120mm vifter untatt Raptor'en som er i et eget kabinett med vifte og temp-sensor. Kokte nemmelig min andre Raptor og investerte da i nytt kabinett, større vifter og viftestyring

Hvordan fikk du til det? Min Raptor ligger på 43-50 grader, uten vifte. I tillegg er den kapslet inn for å fjerne støy. Og jeg har vifteløs strømforsyning som varmer godt...

Seagatedisken min er forøvring varmere enn Raptoren med 46 grader idle. Virker som om Seagate sluker strøm.

Lenke til kommentar
En kompis av meg har en Fujitsu Siemens hjemme PC.

Skulle visstnok ha kostet 20-30 lapper hvis han skulle kjøpt den. (Ikke at jeg skjønner hvorfor).

I den står det 2 stk 160 GB Seagate PATA disker. De holder 55-60 grader i følge Speedfan.

Kabinettet har 3 vifter. 1 på FX5600 kortet. 1 i PSU. 1 på P4 3 GHz CPU'en. Ingenting annet. Skjønner ikke at det går an å bygge en PC på den måten.

Anyhow. Han gidder ikke slenge kjøling på dem. "Det er 3 års garanti på diskene, så ryker de får jeg det på garantien".

"Jaja. hva med dataene og bildene dine da?" spør jeg.... ;)

Backup selvfølgelig! Særlig IT-ansvarlige har hørt om ordet backup.

Forresten er det ingen problem å bygge en PC med 3 vifter hvis man bare passer på å velge komponenter som ikke produserer så veldig mye varme og samtidig kanaliserer luften slik at kjølingen blir mest mylig effektiv der den trengs mest.

Til sammenligning kan jeg nevne at jeg har 2 vifter i mitt system: 1 på radiatoren og 1 i PSU. Skjermkortet kjører med passiv kjøler og holder ca kroppstemperatur. CPU'en holder ca 30°C med vifta på radiatoren på minimum, harddsikene holder ca 35-40°C siden de står like ved lufteinntaket i PC'n. PSU'en skifter ut den svakt oppvarmede lufta i kabinettet. Radiatoren blåser hverken inn eller ut av kabinettet, men er plassert på yttersiden. Dermed unngår man både å få varm luft til kjøling av radiatoren og å få oppvarmet luft blåst inn i kabinettet.

Lenke til kommentar
Backup selvfølgelig! Særlig IT-ansvarlige har hørt om ordet backup.

Han har ikke backup, og ikke har han tenkt å ta backup heller.

Når diskene holder så høy temp, så mener jeg at Fujitsu Siemens bygger maskinen for dårlig.

De vet at disken vil feile mye tidligere, men driter i det.

Skulle noe skje innen garantien, vil det nok neppe være enkelt å få ny disk uten å krangle om det er naturlig slitasje eller ei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...