Gå til innhold

Hvor varm er HD'en din?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ikke noe å bekymre seg over med de temperaturene. Ligger på ca 35 i gjennomsnittet på mine disker. Er oppimot 50 det begynner å bli farlig.

Ok, har sett Maxtoren opp i 54grader, men monterte en 120mm vifte på _lav_ hastighet i mellom diskene, og da ble Raptoren litt varmere og Maxtoren har vel ikke vært over 45grader, selv når den står med 2 DVDimg på torrent i en hel natt.

Njaal

PS: 6800GT kortet mitt rapporterer 35grader i kabinettet.

Lenke til kommentar

Jeg har en jobb-PC med dårlig utlufting der disken normalt holder ca 50-62°C. Det er en 20GB-disk fra WD med 5400rpm som har surret og gått nesten døgnet rundt i 4 år nå.

Ellers så har jeg gammel-PC'n der de to Seagate Barracudaene på 160GB holdt rundt 45-55°C.

I ny-PC'n ligger disktemperaturen på rundt 40°C siden mye av varmen inne i kabinettet blir fraktet ut via slangene i vannkjølingen. Det gjør at det ikke er så mye inni kabinettet som varmer opp kabbinettlufta.

I følge produsentenes driftsbetingelser skal disken ha mellom 0 og 60°C "environment" under bruk: http://www.seagate.com/cda/products/discsa...085,633,00.html

Temperaturområdet er så vidt jeg vet det samme for alle diskprodusenter.

Edit: Jeg ser poenget med å holde disken unna grenseområdet på 55-60°C, siden det muligens kan redusere levetiden, men jeg ser ingen grunn til å kjøle disken ned fra f.eks 45 til f.eks 25°C med vifter. Det eneste dette medfører er økt støynivå, en smule tynnere lommebok (for viftene), og litt mindre plass i kabinettet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...