Gå til innhold

Sitronklokken, går det an?

Jørnan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den sure saften i sitrusfrukter kan fungere på samme måte som en elektrolytt (batterisyre) i et vanlig batteri.

Du kan da benytte deg av en zink-elektrode (Zn) og en kobberelektrode (Cu) som du stikker inn i frukten til å produsere strøm. Du får da likespenning/likestrøm som du kan bruke til hva du vil (diode, klokke, kalkulator), så sant de produseres nok strøm.

Ja, du kan seriekoble fruktene for å få høyere spenning/mer strøm.

(Et tips er å rulle fruktene litt hardt mot et bord el. først slik at det blir mer frigjort saft inni dem)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
Så morsomt! Da vil jeg serikoble en haug av sitroner og lage et kjempebatteri ;)

Sitroner tatt i bruk i terror-aksjoner.

I Kabul har man i det siste observert flere selvmordsbombere forkledd som uskyldig sitron-selgere....

obs. dette er feilsitering... ment som en spøk.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
har hørt at poteter også kan produser strøm. men hvilken grønsak er best?

zink-elektrode (Zn) og en kobberelektrode (Cu)

hva mener du med dette? er det en kobberbit og zink bit?

Ja. En helt vanlig kobberbit (Cu) og en helt vanlig zinkbit (Zn). Det er forresten nøyaktig det samme som er inni et vanlig 1,5V batteri (altså én kobberelektrode og én zinkelektrode, men jeg tror syren er en mer syntetisk/kunstig high-tech-sak).

Jeg mener å ha hørt at sitrusfrukter (appelsin, sitron, lime, grapefrukt osv) er de beste til å lage strøm.

:)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar
har hørt at poteter også kan produser strøm. men hvilken grønsak er best?

zink-elektrode (Zn) og en kobberelektrode (Cu)

hva mener du med dette? er det en kobberbit og zink bit?

Ja. En helt vanlig kobberbit (Cu) og en helt vanlig zinkbit (Zn). Det er forresten nøyaktig det samme som er inni et vanlig 1,5V batteri (altså én kobberelektrode og én zinkelektrode, men jeg tror syren er en mer syntetisk/kunstig high-tech-sak).

Jeg mener å ha hørt at sitrusfrukter (appelsin, sitron, lime, grapefrukt osv) er de beste til å lage strøm.

:)

takker for svar :) vet du omtrent hvor mye strøm som går gjennom en sitron? og er det zink'en eller kobber'en som er -?

Lenke til kommentar

Hva som er hva (+/-) finner du lett ut ved bruk av et multimeter.

Hvor mye strøm det er (Ah) kommer an på hvor mye syre det er, og derfor hvor stor frukten er. Hvor mye strøm den kan levere er vel heller ikke den store verdien vil jeg tro (en god del "urenheter" vet du).

Jeg tok visst litt feil angående sammensetningen av et vanlig 1,5V batteri. Der har de enkleste batteriene zink (Zn) og karbon ©.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...