Gå til innhold

Skal ha gaming pc med 19" lcd, maks 30 000,-


Anbefalte innlegg

Jaja. Takker for alle gode tips, er vel egentlig skjerm og psu jeg e rmest usikker på. Og om jeg skal kjøpe 3500 eller 4000 CPU. Det blir raptor og 6800 ultra.

Vanskelig og trå feil om du kjøper en 550W fortron

 

Bra strømfirskyning som leverer nok strøm så lenge du ikke skal putte inni et par _store_ peltier elementer.

Den går jeg også god for :) Ettersom du kun skal kjøpe komponentene på komplett

Endret av Madusius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det vel ikke så stor ytelses forskjell mellom 2 stk 6800 Ultra og 2 stk. 6800GT. Har en kammerat som nettop kjøpte Asus SLI delux hovedkort, AMD 64 3500+ CPU, 2 stk. 6800GT grafikkort og 2GB med ram (4 brikker).

 

Jeg trur man betaler mye for marginal ytelses økning hvis man velger 2 stk. Ultra istedenfor GT kort.

Endret av DjNeo
Lenke til kommentar

Hei!

 

Er det viktig for deg med støydemping? Om du har rom for å kjøpe hvertfall kabinett fra en annen leverandør, så ville jeg vurdert dette: http://www.mamoz.no/produkt/BREEZE350/Nexus+Breeze+350.html

 

Det er meget stillegående, romslig og litt annerledes.

 

Strømforsyningen er vel muligens litt liten, men skal du bytte den ut, så merk at viftene i PSU drar luft ut av kabinettet igjen, så du må i tilfelle ta høyde for dette.

 

Med vannkjøling blir det en helt annen sak. Da trenger du bare plass og kan vurdere vifteløs PSU.

 

mvh

Yngve

Lenke til kommentar
Hei!

 

Er det viktig for deg med støydemping? Om du har rom for å kjøpe hvertfall kabinett fra en annen leverandør, så ville jeg vurdert dette: http://www.mamoz.no/produkt/BREEZE350/Nexus+Breeze+350.html

 

Det er meget stillegående, romslig og litt annerledes.

 

Strømforsyningen er vel muligens litt liten, men skal du bytte den ut, så merk at viftene i PSU drar luft ut av kabinettet igjen, så du må i tilfelle ta høyde for dette.

 

Med vannkjøling blir det en helt annen sak. Da trenger du bare plass og kan vurdere vifteløs PSU.

 

mvh

Yngve

Må handle på komplett, og jeg kjøper jo ikke et kabinett der jeg må bytte medfølgende psu med en gang.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg også kunne prøve å komme med et forslag.. Ikke skyt meg hvis det ikke duger da.. :innocent:

 

Har hørt om mange som er plaget med A8N-SLI Deluxe, og etter testen i går av MSI Noe4 Diamond, så tror jeg kanskje det er noe å satse på. I tillegg har jeg tro på å klokke prosessor littegrann, for å få billig ytelse..

 

Hovedkort: MSI K8N Diamond Hovedkort S939,SLI nForce4 SLI,6xSATA2,Creative Live!24bit

Godt kort, som klokker godt og har meget bra lydkort onboard.

 

CPU: AMD Athlon 64 3500+ 2.2 GHz Socket 939, 512KB cache, BOXED

Her har jeg satt opp med 3500+, men gå gjerne for noe mindre.. Winchesterene klokker velidig godt, så du kan få fin ytelse av en mindre CPU også.

 

RAM: Kingston PC3200 HyperX DDR 1024MB KIT Non-ECC Ultra Low Latency (2-2-2-5-1)

Disse brikkene er jeg ikke helt sikkre på, men har hørt mye godt om kingston, og de har veldig lav latency, som kan gi godt klokkepotensiale.

 

Skjermkort: Gainward GeForce 6800Ultra 256MB GDDR3 PCI Express,"Ultra/2600PCX Golden S

Gainward har god kvalitet på kortene sine, og Golden Sample betyr at det er håndplukkede brikker som er sikret å klokke godt.

 

Kabinett: Lian-Li PC-6077 Miditower, Sølv Aluminium (Uten Stømforsyning)

Lian Li, bare fordi det er best, og de er kos å se på.. :love:

 

Strømforsyning: Fortron/Source Strømforsyning EPS 550W

Fortron Source har veldig gode strømforsyninger, og denne er inten unntak. I tillegg har den mer enn nok kraft til en fremtidig oppgradering til SLI.

 

Kjøling: Watercool Entry kit Socket 754/939/940

Skal det klokkes, må det kjøles. Har ingen erfaring med dette kjølesettet. Hadde håpet å finne et BigWatersett der, men tror dette settet er minst like bra. I tillegg er det stillegående..

 

Harddisk: Maxtor DiamondMax 10 300GB S-ATA 16MB cache 7200RPM NCQ

Forsåvidt, så greier du deg lenge uten Raptorer. Denne disken har NCQ, som gjør den raskere enn endel andre disker (Raptor har heller ikke NCQ). Hvis du kjøper Raptor(er) så bør du ha en slik i tillegg, for å lagre filer på. 148GB (to raptorer) er ikke så mye idag..

 

DVD-brenner: NEC DVD recorder ND-3520A IDE Silver Bulk,DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)

God rask og billig DVD-brenner som står i stil med kabinettet.

 

Jeg har sikkert glemt noe her da, men dette skulle iallefall gi deg en konge maskin!

Skjerm har jeg liten peiling på, så det får du bare følge de andre tipsene.

 

Uansett, lykke til med ny maskin! :thumbup:

 

Edit: Glemte å si prisen.. Dette kom på 18 353 kroner, uten skjerm.

Endret av Explorer
Lenke til kommentar

altså du trenger ikke 2 ultra kort nå

kjøp 1 nå og det andre når du trenger det

og jeg tror du klarer deg fint med en 17 tommers lcd, 20 er litt drøyt etter min mening, hvis du skal se film fyr den over på tven,

amd 64 3500

6800 ultra 1

sli hovedkort fra gigabyte eller abit..

nec dvd brenner 3500/3520..

strømforsyning 400-500 gå kun ut i fra velkjente merker..

raptor 74 gb,, eventuelt en maxtor 300 gb 16 mb cach/E

ocz ram med stramme timings er nice og ha... 1 eller 2 opp til deg

 

kab etter smak..

Lenke til kommentar

Blabla

 

Må handle på komplett, og jeg kjøper jo ikke et kabinett der jeg må bytte medfølgende psu med en gang.

Nei, ser det poenget. Det er mer ett spørsmål om hvor mye støy du vil leve med. Personlig blir jeg mindre og mindre tolerant overfor PCstøy og breezekabinettet imponerte meg. Om NOREK er absolutt, så er det ikke noe å spekulere i. :-)

 

FYI: jeg har Lian Li selv og ville nok hoppet på breeze i dag ;-)

Endret av yno
Lenke til kommentar
,17/02/2005 : 15:36] altså du trenger ikke 2 ultra kort nå

kjøp 1 nå og det andre når du trenger det

og jeg tror du klarer deg fint med en 17 tommers lcd, 20 er litt drøyt etter min mening, hvis du skal se film fyr den over på tven,

amd 64 3500

6800 ultra    1

sli hovedkort fra gigabyte eller abit..

nec dvd brenner 3500/3520..

strømforsyning 400-500 gå kun ut i fra velkjente merker..

raptor 74 gb,, eventuelt en maxtor 300 gb 16 mb cach/E

ocz ram med stramme timings er nice og ha... 1 eller 2 opp til deg

 

kab etter smak..

Jeg anbefaller å kjøpe to kort på en gang, og gjerne i et bundle fordi man kan være så uheldig å få to forskjellige bioser på skjermkorta, og da må man til å flashe ett og ett kort. Kameraten min kjøpte to kort samtidig hos komplett der de leverte kort fortløpende (fikk det ene kortet en uke etter det andre). Korta virket i SLI med de driverne som fulgte med på CD'n men de var ganske ustabile. Når han lastet ned nyeste driverne fra nettet så fikk han ikke opp den knappen der man skrur på SLI. Etter en del frem og tilbake og x antal poster her på forumet så var det noen som tipset om dette med biosen på skjermkortet. Etter at han flashet korte med nyeste bios på begge korta funket alt utmerket.

Endret av DjNeo
Lenke til kommentar

Ikke verst det... :)

 

Men jeg lurer litt på hvorfor du har lagt på en Western Digital i tillegg til Raptor-disken? Skal du kun ha den som lagerplass for nedlastinger mm., så er den grei (men den støyer voldsomt, i hvert fall har mine WD-disker gjort det), men skal den brukes til swap osv, anbefaler jeg heller en Raptor til. Mindre plass, men du merker de 10.000 RPM! Jeg har selv to 36,7 GB Raptor-disker i min maskin, og det er virkelig deilig med den ekstra hurtigheten du får i forhold til 7200 RPM-disker. Støynivået på Raptor-diskene er tolerabel. De er i alle fall mer stillegående enn WD-diskene på 7200.

 

Trenger du Gigabit-adapter? Har du gigabit-nettverk?

 

Trenger du diskettstasjon? Kjøp heller en ekstern USB-diskettstasjon, så kan du kanskje få litt mer bruk for den.

 

Ellers så er det en flott maskin. Jeg bygde en tilsvarende for en stund siden, men ettersom jeg ikke skulle bruke den til å spille, kjøpte jeg to dual-skjermkort slik at jeg fikk satt den opp med fire skjermer. (Ikke 19" dog) :)

Endret av sven_anders
Lenke til kommentar

Tør jeg å si at du ikke burde bruke 30 000 kr i dag, men heller 15 000. Da kan du kjøpe en brand new en om et par år, i stedet for å ha en dritdyr pc som fort blir like bra som en maskin til halvparten av prisen. Det er et vanvittig "verditap" på fete pcer.

 

Men gjør som du vil, så lenge du støydemper den max!

Lenke til kommentar

Du MÅ ikke spille med native oppløsning i spill, selv om jeg tror at 6800GT/Ultra ville taklet det lett. Pikslene er dessuten små, og med 1680x1050, så er ikke FSAA så viktig. Anisotropisk filtering er fremdeles viktig, men det ville ikke være noe problem. Sjekket nettopp CS:S, og det har støtte for både 16:9 og 16:10 Widescreen, med tre oppløsninger (1280x768 er det beste alternativet for 16:10).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...