Gå til innhold

Tom tank og gule slanger..

Anbefalte innlegg

Begynte å høre noen surklelyder fra vannpumpa, så da fant jeg ut det var på tide å ta en titt på den :p Der var det jaggu tomt i tanken gitt.. Hvor ofte er det normalt å fylle på vann? Med det samme så jeg at slangene har blitt veldig gule, er det et dårlig tegn på noe?

Endret av dodo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Detter vannstanden fort kan det tyde på at systemet ikke er helt tett. Men du skal også huske på at forskjellige slanger kan svette litt. Det vil si at slangene er til en hvis grad fordamper vannet ut gjennom slangen. Dette er speiselt på silikonslanger. Hvor mye vann har forsvunnet og hvor fort?

Hvis du ikke har hatt noe fargetilsetning i vannet betyr gule slanger gjerne litt algevekst. Det er ikke bra. Har du hatt noen somm helst tilsettning i vannet?

Lenke til kommentar

Bruk avionisert vann (kan kjøpes på bensinstasjoner), tilsett antikorrisjonsvæske og ev. algemiddel. Anbefaler ikke UV-tilsetning ettersom det kan gi avleiringer. (bruker det selv; bare for å få opp rånefaktoren litt:)

Sjekk alt av slanger og blokker. Vurder hva slags nipler du bruker. Anbefaler IKKE AC hurtigkobliner ettersom de har lett for å lekke. Monter det utenfor kassen og la det stå en god stund. Sjekk regeelmessig for lekkasjer og kjenn på slangene rundt niplene. Husk å smøre nipler med litt vaselin ettesom det gjør det lettere å montere, samt har en tettende effekt.

Anbefaler at du også bruker pakningsteip når du skrur niplene i kjøleblokkene. Ikke skru til for hardt - da kan blokka ofte sprekke litt: spes vannpumpa!! Kanskje gå i anskaffelse av fugemasse ment for våtrom også. Da burde du være på den sikre siden.

Ellers må du forhindre knekk på slanger og for store spenn rundt vannblokkene. Det er fint at det er lite belasning på slanger og blokker i systemet. Bruk antiknekkfjærer, strømper til slanger, 90 graders vinkler etc. Du kan også kjøpe kabelsamlere og strips for å henge opp slangen enkelte steder.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Monter det utenfor kassen og la det stå en god stund. Sjekk regeelmessig for lekkasjer og kjenn på slangene rundt niplene.

Anbefaler i inkjøringsperioden å legge litt toalettpapir rundt ved alle skjøter (rundt blokka og niplene). Toalettpapir trekker veldig lett til seg fuktighet og det synes veldig godt om det har blitt vått (også etter at det har tørket igjenn). På denne måten opdager man små lekasjer som man ikke vil oppdage bare ved å kjenne rundt niplene.

Lenke til kommentar

Den anti-alge-greia som følger med waterchill har jeg veldig dårlig erfaring med selv sammen med batterivann. Fikk tydelig belegg etter noen uker. Kjøp heller konsentrert frostvæske (fåes i rød og blå :) ) og batterivann, og bland 10-15% frostvæske.

Lenke til kommentar

Støtter siste taler.

Batterivann og frostveske haar gått i to år kontinuerlig(24/7) i mitt vannkjølingsystem.(Har byttet vann et par ganger)

Jeg har silikonslanger, og etterfyller tanken med 2-3mnd mellomrom. Det forsvinner mer i sommermånedene, enn nå på vinteren.

Geir

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmmmm... Har ikke hatt problem med at vann fordamper/forsvinner ifra systemet mitt, men belegg inne i slangene fikk jeg av UV-tilsetningen jeg hadde oppi... (kan ha noe med at det ble litt vel mye på en gang...) :p

Hele systemet mitt er lukket og har undertrykk på, så sjangsene for lekasje er vel egentlig ganske små. :)

Ser at veldig mange maser om destilert vann & slikt, og at man ikke skal ha "springvann" fordi da får man masse problemer med alger & avleiringer.

Jeg må i såfall være untaket fra regelen, har bare brukt vann rett fra springen, og aldri hatt problemer med alger eller avleiringer i de 2 årene jeg har holdt på.

Skal nevnes at jeg får vannet fra et lite lokalt (privat) vannverk, vannet er av typen "overflatevann" og er av særdeles god kvalitet, såpass god at de bruker bare et lite UV-filter for å kverke de stakkars få bakteriene som forviller seg inn. :D

Lenke til kommentar

Jeg innstallerte vannkjølinga mi for ca 1.5 år siden. Har aldri bytta/fyllt på vann. Har ingen problemer med alger og den slags.

Vannet jeg bruket er vanlig kokt spring vann. Det har blitt gul aktig farge på innsiden av slangene, men det er anti-alge tilsetninga sin feil(fargen kom to dager etter tilsetning). I cpu blokka er vannet like klart som den dagen jeg helte det oppi tanken :)

Lenke til kommentar
Eg har mista 2.5 liter vann i løpet av ei helg.

Aner ikkje kor det blei av, pc'n var avskrudd men vannkjølingspumpa var på.

Zalman Reserator 1 tank... er vel næremere 3 liter når alle slanger er fylt opp.

Ta deg en prat med naboen under?

Du mener deciliter, sant?

ingen under meg...

nei, liter.

tårnet er jo 60 cm høgt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
MÅ jeg bruke vaselin når jeg skal sette på slangene på nipplene eller er det kun annbefalt, ?? :roll:

jeg vil faktisk ikke anbefale å bruke vaselin. vaselinen forsvinner ikke så det at den gjør det lettere å sette slangene på gjør det også lettere å ta de av (og at de løsner). Det er mye bedre å bruke varmt vann for å myke opp enden på slangen. Da strekker den seg lettere rundt nippelen og når den kjølner igjenn sitter den dønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...