Gå til innhold

Spørsmål om oppløsning på TVer

Anbefalte innlegg

Er litt usikker på hva som er standarden for 'vanlige' tver når det kommer til oppløsning. Står aldri på nettbutikker hvor høy oppløsning tvene har. Er det mulig for meg å kjøpe en helt standard gammal 4:3 tv og kjøre 800*600 i oppløsning?

Håper noen kan opplyse meg litt på dette. Hadde vært koselig å hatt en tv som jeg kan koble til dataen og spille av filmer på :)

- Sylvarius

Endret av Sylvarius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PAL runs on 625 lines/frame

Altså blir det vel etellerannet*625 hvis jeg ikke tar helt feil. Så 800*600 er nok en helt kurrant oppløsning å kjøre på tver... Du kan vel egentlig godt gå ned til 640*480 også da bildet har en tendens til å bli en del skarpere og klarere.

edit:

I levende bilder som film så merker du forsåvidt ikke så mye til uskarphet osv så lenge ikke tven er av de større og bedre.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
TV sendingene er 720x576. Det være seg 4:3 eller 16:9.

http://www.alkenmrs.com/video/standards.html

SYSTEM PAL B,G,H

Line/Field 625/50

Horizontal Frequency 15.625 kHzkHz

Vertical Frequency 50 Hz

Colour Sub Carrier Frequency 4.433618 MHz

Video Bandwidth 5.0 MHz

Sound Carrier 5.5 MHz

TV'er sender ikke med oppløsning slik som er på dataskjermer

Endret av SBS
Lenke til kommentar
La meg formulere meg på en annen måte.

Alle produksjoner ment på dagens standard (NRK, TV2, TV3 osv) ender opp som 720x576.

Hva mener du med dette?

PAL har en oppløsning på 625 horisontale linjer uavhengig av hva tven gjør med disse signalene. En PAL sending har ikke "oppløsning" på samme måter som DVDer og PCer.

Mener du at en vanlig tvs interne oppløsning er 720*576? Dette er jo også noe som varierer veldig.

Lenke til kommentar
Så... Hvilken oppløsning skal jeg kjøre på tven? Har bare tenkt å bruke den til å se divx filmer og sånt.

- Sylvarius

Kjør 800*600... Det er jo også mulig å prøve seg frem for å se om du på noen andre oppløsninger får skarpere bilde. Tror uansett at 800*600 vil være så nært du kommer et greit bilde på en vanlig TV.

Lenke til kommentar

Bare å prøve å se om du mangler noe på bildet det...

På tv'n min på hybelen (28") kjører jeg 800x600 og det er sånn passe skarpt når jeg ser på skrivebordet, men på filmer er det helt topp siden dé igjen kjører med en mindre oppløsning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...