j-- Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Jeg lurer på om hvordan det er med 2 pumper sm jobber parallellt. ======Pumpe 1===== _______________/ / \\ ===vann====<< =====Vann==== -> ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨\ \ // ======Pumpe 2===== Om hver pumpe er på 450L, vil det da gå tilnærmet lik 900L vann i timen i resten av systemet? Og så lurer jeg på om C-systems-pumpene blir skadet av å gå på ca 9V? Takker for svar Lenke til kommentar
aklla Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 det vil fortsatt gå ca 450l pr time, men det vil bli ca dobbelt så sterkt, du kan altså ha mye motstand i f.eks radiatoren... Lenke til kommentar
coolnsilent.no Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Jeg vil anbefale å lese gjennom denne testen av pumpene hos systemcooling : http://www.systemcooling.com/cs_pump-05.html Her har de testet pumpene alene, i serie, og i paralell. Kort forklart på norsk : paralell = høyere flowrate. serie = høyere flowrate enn en enkel pumpe, passer spesielt godt til systemer med mye motstand som tynne slanger, mange blokker osv. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Jeg kjenner da ikke til de pumpene du snakker om her, men prøvde å lære meg litt om forholdet mellom pumpekraft/kjøleytelse for ikke så lenge siden. Utfra det jeg fant ut da, må du også ta med i regnestykket at 2 pumper også tilfører dobbelt så mye varme til systemet som 1. Dermed blir en del av "vinningen" med mer pumpekraft spist opp. Er altså ingen ekspert på temaet, men ville bare nevne det Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Tror det er mer å hente ved å ha de e serie, i et system får du såpass mye motstand at n¨år du får to så blir det så du merker det godt på flowraten. Har det derimot vært et system nesten uten motstand har det lønt seg med to pumper i parallell. Lenke til kommentar
Nilsen Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Hvis du skulle ha nytte av to pumper, så tror jeg du bør sette en midt i systemet, og en ved vanntanken. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Det jeg tenkte med 2 pumper var at jeg kunne senke volten (ned til 10v) på begge uten at det gikk nevneverdig utover ytelsen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå