Gå til innhold

Hvilket filsystem egner seg best i Linux?

Anbefalte innlegg

Sitter her og tenker på hva slags filsystem man bør bruke for å få mest mulig ut av diskene, og også med tanke på hurtighet. Er det noen som har en formening om hvilket filsystem som lønner seg å bruke med tanke på disse momentene? Bruker ext3 for selve systempartisjonen og ReiserFS for lagringsdiskene. Har tenkt litt på XFS, men jeg er ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at jeg lurer, er at når jeg kopierer filer fra min laptop til en delt-katalog på serveren, får jeg bare ca 40 Mbps. Delt-katalogen ligger på systempartisjonen som er formatert i ext3, og begge maskinene kjører Gbps, da jeg i går fikk en splitter ny Gbps-switch.

Lenke til kommentar
Grunnen til at jeg lurer, er at når jeg kopierer filer fra min laptop til en delt-katalog på serveren, får jeg bare ca 40 Mbps. Delt-katalogen ligger på systempartisjonen som er formatert i ext3, og begge maskinene kjører Gbps, da jeg i går fikk en splitter ny Gbps-switch.

Tror ikke det har så mye med filsystem å gjøre, er nok HW som er begrensing. Mange får ikke mer en 20-25mb på GB nett.

Lenke til kommentar

Hvilket filsystem klarer følgende:

1: Er raskt, og støtter funksjoner slik som indexing i windows

2: Er det forskjeller på lese/skrivehastighet på de foskjellige fs?

3: Hvilke (om noe?) fs kan lese ntfs? (og skrive?? har lest at det skal gå)

4: Hvilke fs egner seg best til kjøring når en har store DB?

5: Dersom ingen kjenner reiser4, vet noen om tester? (sammenligninger)

6: Har god plass, så clustersize er ikke kritisk, men leseskrivehastighet og evt. indexing er pluss. Har lest at flere fs benytter en slags metadata som beskriver filene,(tror det er gangske likt det som kommer i longhorn, dersom MS ikke ombestemmer seg ennå en gang :D ) men husker ikke hvilket..hjelp?

7: Hvilke konkrete fordeler gir metadata i fs? Vil det gi raskere søk, evt raskere/tregere indexering?

8: Er det noen fs som er kompatible med kun noen distroer, eller går alle fs'er an å benytte på alle linux distroer?

9: Er det noen fs som er mer "fremtidsrettet" enn andre?

Vel det ble ganske mye, men er greit å lære før en setter igang.

Dersom noen har egne erfaringer hører jeg gjerne om det, hva som er bra og hva som er mindre bra. Tester/tutorials og linker til tester/tutorials ang filsystem mottas også med takk.

Vil også benytte sjansen til å takke alle de kunskapsrike linux'ere som tar seg bryet med å lære opp oss nykommere. Takk for et glimrende kunnskapsbibliotek :thumbup:

Lenke til kommentar

1. Jeg vet i hvert fall at ReiserFS og ext3 støtter indexing, og at reiser4 ikke gjør det ;)

2. Ja, men ikke særlig merkbart dersom du ikke kjører programmer som leser/skriver *veldig* mye.

3. FS leser ikke andre FS... :dontgetit:

4. Se posten min over.

5. Google. ;)

6. -

7. -

8. ReiserFS, ext3 og ext2-støtte finnes *alltid*. XFS og JFS-støtte finnes i de fleste distro-kerneler, også, men reiser4 finnes ikke i alle distroer fordi det er nytt og har en halpropietær lisens.

9. -

Endret av Gimper
Lenke til kommentar

Altså, som Justin Piszcz selv konkluderer med, så avhenger jo dette selfølgelig av hva du bruker filsystemet og maskinen din til. Grafene sier jo sitt. Jeg holder meg til reiserfs.

Er også meget spent på å finne ut om reiser4 kan hevde seg eller ikke.

Lenke til kommentar

Først, indexing har ingenting å gjøre med filsystemet. Det er noe som kjører OPPÅ filsystemet. Metadata kan hjelpe på ting, men det er alt.

"Hvilke konkrete fordeler gir metadata i fs? Vil det gi raskere søk, evt raskere/tregere indexering?"

Hvis man laster ned en fil kan man for eksempel lagre URL'en den var lastet ned fra i metadata, eller ved et bilde kan man lagre størrelsen på bildet, så programmer slipper å lese selve filen for å finne ut av det, osv osv. Bare fantasien setter grenser, egentlig.

Når det gjelder distro'er og filsystem-støtte.. Alle linux-distro'er kjører med linux kernelen (doh), og det er kernelen som har filsystemer og slikt.

Reiser4 (http://www.namesys.com/v4/v4.html) er vel det mest "moderne" akkurat nå.. Det støtter metadata, og har en haug med ting og tang som skal visstnok øke ytelsen. Grunnen til at det ikke er i kernelen enda er fordi de fremdeles holder på å teste det for stabilitet.

EDIT: http://www.namesys.com/benchmarks.html#slow.2004.03.26 (de måler hastighet ved lesing/skriving av flere streams samtidig) virker veldig lovende :yes:

Endret av Terrasque
Lenke til kommentar

Takker!

Har lest at flere distroer skal kunne lese/skrive til NTFS partisjoner, men at det foreløpig ikke er 100% stabilt. Noen som har sett roadmaps eller annet som kan tipse om når det ventes stabile løsninger for lesing/skriving til NTFS?

Er det kun enkelte fs som vil kunne benytte NTFS partisjoner, eller vil dette gjelde alle fs når dette er stabilt?

Noen som har andre tips ang. metadata? Dette jo gi en rekke uante med fantastiske mulligheter? Tenk på mediafiler, kanskje en da slipper proprietære tagformater som ikke støttes av alle avspillere...men det må jo være andre langt viktigere ting en kan bruke det til også....

Endret av slope
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...