stigfjel Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Sitter her og tenker på hva slags filsystem man bør bruke for å få mest mulig ut av diskene, og også med tanke på hurtighet. Er det noen som har en formening om hvilket filsystem som lønner seg å bruke med tanke på disse momentene? Bruker ext3 for selve systempartisjonen og ReiserFS for lagringsdiskene. Har tenkt litt på XFS, men jeg er ikke helt sikker. Lenke til kommentar
sonic boy Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 tja.. døm sjøl.. her er hvertfall en link til en ganske diger test mellom de vanligste http://linuxgazette.net/102/piszcz.html Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Nesten overrasket over hvor "treig" ext3 er i noen tilfeller, men det er like greit. I'll stick with Reiser Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 På desktop kjører jeg ReiserFS, men på server kjører jeg EXT3 (Eneste grunn er Quota, hvis jeg ikke har bruk for det så kjører jeg ReiserFS) Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 sku gjerne sett den testen bli oppdatert med reiser4.. Vil vite om det bare er hype, eller om det faktisk er så sykt bra som folk påstår Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Grunnen til at jeg lurer, er at når jeg kopierer filer fra min laptop til en delt-katalog på serveren, får jeg bare ca 40 Mbps. Delt-katalogen ligger på systempartisjonen som er formatert i ext3, og begge maskinene kjører Gbps, da jeg i går fikk en splitter ny Gbps-switch. Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Grunnen til at jeg lurer, er at når jeg kopierer filer fra min laptop til en delt-katalog på serveren, får jeg bare ca 40 Mbps. Delt-katalogen ligger på systempartisjonen som er formatert i ext3, og begge maskinene kjører Gbps, da jeg i går fikk en splitter ny Gbps-switch. Tror ikke det har så mye med filsystem å gjøre, er nok HW som er begrensing. Mange får ikke mer en 20-25mb på GB nett. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Her er det ikke snakk om 40 megabytes, men megabits. Og det er unormalt lavt. Lenke til kommentar
olear Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Ok, men problemet er fremdeles ikke relatert til filsystem. Har overføringer på rundt 50mb/sec på hardisker som kjører EXT. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Holder meg til reiserfs for tiden Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Så vidt jeg vet fungerer XFS og JFS best på servere som mottar og sender ekstreme mengder data hvert sekund. Da har de opptil 30% ytelsesøkning i forhold til ReiserFS og ext3. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Det som får meg til å lure ekstra mye, er fordi at systemdisken er en Seagate Cheetah 15K.3 36.7 GB . Den skulle da klare mye mer enn det... Lenke til kommentar
slope Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Hvilket filsystem klarer følgende: 1: Er raskt, og støtter funksjoner slik som indexing i windows 2: Er det forskjeller på lese/skrivehastighet på de foskjellige fs? 3: Hvilke (om noe?) fs kan lese ntfs? (og skrive?? har lest at det skal gå) 4: Hvilke fs egner seg best til kjøring når en har store DB? 5: Dersom ingen kjenner reiser4, vet noen om tester? (sammenligninger) 6: Har god plass, så clustersize er ikke kritisk, men leseskrivehastighet og evt. indexing er pluss. Har lest at flere fs benytter en slags metadata som beskriver filene,(tror det er gangske likt det som kommer i longhorn, dersom MS ikke ombestemmer seg ennå en gang ) men husker ikke hvilket..hjelp? 7: Hvilke konkrete fordeler gir metadata i fs? Vil det gi raskere søk, evt raskere/tregere indexering? 8: Er det noen fs som er kompatible med kun noen distroer, eller går alle fs'er an å benytte på alle linux distroer? 9: Er det noen fs som er mer "fremtidsrettet" enn andre? Vel det ble ganske mye, men er greit å lære før en setter igang. Dersom noen har egne erfaringer hører jeg gjerne om det, hva som er bra og hva som er mindre bra. Tester/tutorials og linker til tester/tutorials ang filsystem mottas også med takk. Vil også benytte sjansen til å takke alle de kunskapsrike linux'ere som tar seg bryet med å lære opp oss nykommere. Takk for et glimrende kunnskapsbibliotek Lenke til kommentar
slope Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Ok, leste nå HELE artikkelen i linken fra sonic boy, var jo litt der om fart...lagret som mht og noe gikk galt da bildene ikke vistes før jeg var online kanskje pga css fila? Men ønsker likefult feedback på reallife xp. Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) 1. Jeg vet i hvert fall at ReiserFS og ext3 støtter indexing, og at reiser4 ikke gjør det 2. Ja, men ikke særlig merkbart dersom du ikke kjører programmer som leser/skriver *veldig* mye. 3. FS leser ikke andre FS... 4. Se posten min over. 5. Google. 6. - 7. - 8. ReiserFS, ext3 og ext2-støtte finnes *alltid*. XFS og JFS-støtte finnes i de fleste distro-kerneler, også, men reiser4 finnes ikke i alle distroer fordi det er nytt og har en halpropietær lisens. 9. - Endret 17. februar 2005 av Gimper Lenke til kommentar
huf Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Altså, som Justin Piszcz selv konkluderer med, så avhenger jo dette selfølgelig av hva du bruker filsystemet og maskinen din til. Grafene sier jo sitt. Jeg holder meg til reiserfs. Er også meget spent på å finne ut om reiser4 kan hevde seg eller ikke. Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Først, indexing har ingenting å gjøre med filsystemet. Det er noe som kjører OPPÅ filsystemet. Metadata kan hjelpe på ting, men det er alt. "Hvilke konkrete fordeler gir metadata i fs? Vil det gi raskere søk, evt raskere/tregere indexering?" Hvis man laster ned en fil kan man for eksempel lagre URL'en den var lastet ned fra i metadata, eller ved et bilde kan man lagre størrelsen på bildet, så programmer slipper å lese selve filen for å finne ut av det, osv osv. Bare fantasien setter grenser, egentlig. Når det gjelder distro'er og filsystem-støtte.. Alle linux-distro'er kjører med linux kernelen (doh), og det er kernelen som har filsystemer og slikt. Reiser4 (http://www.namesys.com/v4/v4.html) er vel det mest "moderne" akkurat nå.. Det støtter metadata, og har en haug med ting og tang som skal visstnok øke ytelsen. Grunnen til at det ikke er i kernelen enda er fordi de fremdeles holder på å teste det for stabilitet. EDIT: http://www.namesys.com/benchmarks.html#slow.2004.03.26 (de måler hastighet ved lesing/skriving av flere streams samtidig) virker veldig lovende Endret 17. februar 2005 av Terrasque Lenke til kommentar
slope Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Takker! Har lest at flere distroer skal kunne lese/skrive til NTFS partisjoner, men at det foreløpig ikke er 100% stabilt. Noen som har sett roadmaps eller annet som kan tipse om når det ventes stabile løsninger for lesing/skriving til NTFS? Er det kun enkelte fs som vil kunne benytte NTFS partisjoner, eller vil dette gjelde alle fs når dette er stabilt? Noen som har andre tips ang. metadata? Dette må jo gi en rekke uante med fantastiske mulligheter? Tenk på mediafiler, kanskje en da slipper proprietære tagformater som ikke støttes av alle avspillere...men det må jo være andre langt viktigere ting en kan bruke det til også.... Endret 17. februar 2005 av slope Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Det finnes en rimelig stabil NTFS-skrive-driver, CaptiveNTFS, men dessverre er den propietær (den bruke Windows-driverne). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå