Skagen Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Hei. Har akkurat fått installert et M-Audio Audiophile 2496. Men jeg lurte på litt hvordan ting fungerer med S/PDIF digitalutgang. Har lest litt på nettet nå om S/PDIF, men finner for det meste bare veldig tekniske artikler. Jeg har en forsterker som har digitalinngang, og det er listet opp Dolby Digital ProLogic 2, Dolby DTS og RDS på forsterkeren min. Det jeg lurte på er om jeg må ha en encoder for et av disse formatene for å kunne bruke S/PDIF. Eller har S/PDIF en egen codec? Kan jeg f.eks spille CS: Source og få lyden i S/PDIF? Også lurte jeg på om det er noe merkbar forskjell i lyden om man bruker digital (S/PDIF) eller analog signaloverføring. Svar mottas med takk! Lenke til kommentar
Qaracuck Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 vist du bruker S/PDIF vil ikke signalet bli decodet i lydkortet ditt, det vil forsterkeren din gjøre da! og om du får bedre lyd kommer ann på hvor god lydkortet ditt er, når du bruker digital ut så bruker du ikke lydkortet i det hele tatt! sender bare signalet rett igjennom! Lenke til kommentar
godal Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Brukte faktisk selv lang tid på å finne ut av dette. Her er fakta: Det finnes 3 måter signalene kan gå over sp/dif (sony/philips digital interface)kabelen (optisk/koaksial): * PCM (pulsewidth code modulation) - stereo * Dolby Digital (AC3) - 5.1 * DTS (Digital theatre system) 5.1 Alle strømmene er digitale, og vil dermed føre til at det er dekoderen på forsterkeren og ikke i lydkortet som avgjør lydkvaliteten, dette vil normalt være vesentlig bedre enn den på hovekortet. Normalt sett vil alt du sender over lydkortet gå i PCM. Det vil si at du ikke vil få noe annet enn stereo, men kan eventuelt bruke 5 channel stereo e.l. for å få dette til. For DVD filmer eller divx e.l. filer som inneholder en AC3 strøm er det mulig å skru på en funksjon som heter AC3 pass through. Dette gjør at AC3 filteret ditt (AC3Filter ofte) sender strømmen direkte videre uten dekoding. Dette vil gi deg surroundlyd i filmer som har dette lagt inn. Dette bør være synlig på forsterkeren din ala (Signal Digital coaxial, codec AC3/Dolby Digital) I tillegg finnes det lydkort som kan kode AC3 strømmer. Så vidt jeg vet er dette kun sound storm brikken fra Nvidia, denne finnes på Nforce1 hovedkort med en D på slutten 415D 220D osv. I tillegg finnes den på alle Nforce 2 hovedkort selv om ikke alle har spdif utgang på hovedkortet. Da kan du skru på AC3/Dolby Digital enkoding i Nvidia Sound Control panel, eller hva det nå enn heter. Jeg tror allikevel det kan lønne seg å skru på AC3 pass through da AC3 er en lossy kodek (informasjon blir tapt ved konvertering) slik at ikke ac3filter dekoder det og soundstorm som nforce lyden kalles koder det igjen. Merk at Nforce 3 og 4 ikke har soundstorm brikken og derfor ikke kan gjøre dette. Det er litt uklart for meg om Apple og f.eks. Audigy kortene kan gjøre dette men det har jeg ikke å finne ut. Tror dog at de ikke kan det. I tillegg burde det teoretisk være mulig å gjøre dette i software, men det har jeg heller ikke funnet noen eksempler på, årsaken til det er muligens at dette ville medføre så stor ventetid at lyden ville være merkbart usynkronisert. Ja, dette betyr at hvis du spiller et spill med surroundlyd over sp/dif uten et lykort som enkoder AC3 så får du ikke surround, eneste alternativ da er å bruke 5.1 analogutgangene på lydkortet. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Hjelpe meg! Utmerket besvarelse mr. godal Men er det så at all (stereo)lyd som vanligvis ville kommet ut av analog utgangen på lydkortet kan tvinges som PCM via S/PDIF? Er kun stereo i analogutgangen på Audiophile 2496. Grunnen til at jeg egentlig lurte på dette er at jeg skal kjøpe ekstern grafisk digital-equalizer (er hobbymusiker) og fant en fin en til 2200,- med analog I/O og en ny variant til 3600,- med S/PDIF I/O. Men jeg vil tippe den equalizeren med S/PDIF ikke har noe decoder/encoder av DTS/AC3 slik at jeg kan kjøre dette igjennom den, men kun PCM i stereo. Sto ingenting om DTS/AC3-støtte i den equalizeren med S/PDIF. Er jo innlysende at equalizeren må decode lyden før den kan "equalizere" den, for så å encode lyden tilbake i samme format (DTS eller AC3) Siden jeg da antakelig ikke kan kjøre 5.1 igjennom equalizeren samt at all lyd fra lydkortet ikke kan være 5.1 uten en encoder blir den eneste fordelen, slik jeg ser det nå, lydkvaliteten på digitallyd via S/PDIF. Hører Audiophile 2496 (kortet jeg har nå) har fått utrolig mye skryt for lyden, og forsterkeren min er såvidt 1 år gammel NAD hifi-forsterker. Andre hobbymusikere jeg har snakket med sier det er liten eller ingen merkbar forskjell i analog og digital lyd, så da falt valget på den billigere equalizeren med analog I/O. Får fleske til med en ny og god kabel i det minste :!: Så er det bare å vente på at min nye Alesis DEQ-224 skal komme i posten! Endret 17. februar 2005 av skag1 Lenke til kommentar
godal Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Men er det så at all (stereo)lyd som vanligvis ville kommet ut av analog utgangen på lydkortet kan tvinges som PCM via S/PDIF? Så vidt jeg vet: Ja. Og så lenge du ikke slår på noe spesielt, vil dette være standard på alle de løsningene jeg har sett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå