oysteinlarsen Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Jeg har et Lian Li aluminiums-kabinett som har oppført seg litt snålt. Når jeg først fikk det, installerte jeg et Asus A7N8X-hovedkort og en AMD 2600+-prosessor i det. Til å begynne med fungerte systemet OK, men etterhvert oppstod et problem hvor jeg opplevde at oppstartssekvensen stanset før noe skjermbilde oppstod. Etter ca. 25-30 minutter ville den boote når den ble restartet, omtrent som om den trengte rennefart (!). Min første mistanke var skjermkortet, men bytte av dette gav ingen resultater. Etter enda et par uker sluttet den å boote helt, etter at den spontant skrudde seg av midt under installasjon av FreeBSD. Etter dette prøvde jeg å bytte (i rekkefølge) prosessor, hovedkort, strømforsyning, koble fra alle harddisker, diskettstasjon, USB-tilkoblinger, CD-ROM, samt alle jumpere unntatt strømknappen. Uten resultat. Mistanken min er derfor at det er en jordingsfeil i kabinettet et sted, siden symptomene ligner på en jordingsfeil på en Celeron-maskin (også med Asus-hovedkort) som jeg puttet sammen i '98. Der var årsaken at jeg tilsynelatende hadde "overjordet" hovedkortet ved å feste det på for mange punkter. Jeg har også sjekket om det kan være noe lignende her, ved at jeg har fjernet en og en skrue fra kabinettet til hovedkortet av gangen - uten resultat. Samtlige av de komponentene som har vært prøvd i kabinettet fungerer utmerket i andre systemer, så kabinettet trengs ikke umiddelbart. Men - det er irriterende å ha et dyrt kabinett stående som ikke er til noen bruk. Jeg kunne godt tenke meg å reparere feilen som forårsaker dette, men er ikke noe stort elektrikerhode. Jeg kan det helt grunnleggende, og har et OK multimeter - kan dette brukes til feilsøking? I så fall, har noen et par bra tips til hvordan jeg kan finne hvor feilen sitter? Burde jeg evt. ta det med på skytebanen, og la det føle min rettferdige vrede? Dette kabinettet har kostet meg *mange* timer med verdifull tid... Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Hei, mulig du har defekte komponenter i strømforsyningen , eks en glattekondensator som slår over til jordpotensialet , har du oscilloskop se etter rippel Lenke til kommentar
oysteinlarsen Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Takk for svar. Har forsøkt med tre (!) forskjellige strømforsyninger, uten at det gav utslag. Hver av disse strømforsyningene har også fungert med det samme hovedkortet/prosessor i et annet kabinett. Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 hei igjen , kontrollmål de resterende el i kabinettet , enkelte har vel endel skarpe kanter som skader isolasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå