Rico Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Hej, jeg er ny i den digitale verden, men er på vej til at købe et camera. Har kigget på et kompakt lille camera, men falder tilbage på Ultra-zoom klassen. Her overvejer jeg enten Olympus C-765 eller Konica Minolta DiMAGE Z2, evt. Z3. Er der nogen, der har erfaringer med disse 2 (3) camera? Olympus er det mindste, har vist bedre billedkvalitet men 'dårligt' batteri, langsom billedlagring, dyre XD-kort og ringe autofokus ved zoom. DiMAGE Z2 er noget hurtigere til behandling af billeder, har AA-batterier, kører SD-kort, men mindre LCD-skærm og ringere billedkvalitet... eller er det kun Z3'eren med dets anderledes objektiv? Alle erfaringer og forslag modtages meget gerne. På forhånd tak! Venligst, Rico Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Jeg har ikke noen av dem, men har forgjengeren til C-765, C-750, som også er 4 MP og 10x optisk, og ellers svært likt. C-765 er dog enda mindre, og for tiden markedets minste med 10x zoom. En kollega har Z3, og en fin dag i lunsjen tok vi en del like bilder. Disse kan du se på min kameratestside, se link i signaturen. Begge er gode kameraer, ble vi enige om. Z3 er betydelig større, men kan bl.a. by på bildestabilistator, og 12x optisk mot 10x på Olympus. Vær dog klar over at bildestabilisatoren drar bra med strøm, spesielt hvis den er aktiv hele tiden. Kameraet ble faktisk varmt, hvilket vel sier sitt om strømtrekket. De 2 siste x med zoom betyr ikke all verden, så det ble ikke noen dramatisk forskjell på full zoom. Jeg synes kanskje, selv om jeg er ihuga Olympus-tilhenger, at mitt hadde noe mer nøytrale farger. Dessuten synes jeg også at mitt er mer lettbetjent enn Z3, både hva menyer og knapplassering angår. Men det blir jo en smakssak. Minnekortene er jo som du sier også forskjellige. Jeg synes dog mine xD-kort er overkommelige. Så mange trenger man tross alt ikke. Med et 128 og et 256-kort har jeg det jeg trenger til en overkommelig pris. Når det gjelder batterilevetiden på C-750 er den meget god med mine oppladbare 2100 mAH-batterier. C-765 bruker derimot proprietær batteripakke sier ryktene, så dessverre har de kuttet ut AA-batterier fra den modellen. Men samlet ville jeg nok gått for C-765'en. Se andre tråder på det her, det er mange godt fornøyde brukere. Endret 17. februar 2005 av manskow Lenke til kommentar
PGylder Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Er der nogen, der har erfaringer med disse 2 (3) camera?Olympus er det mindste, har vist bedre billedkvalitet men 'dårligt' batteri, langsom billedlagring, dyre XD-kort og ringe autofokus ved zoom. XD kort har rast veldig i pris og er vel ikke dyrere enn andre! XD Her hos komlett.no SD Her hos XD.no XD Her hos XD.no Jeg har også som "manskow" bare god erfaring med Olympus og vil nok anbefale dette. Endret 17. februar 2005 av perah Lenke til kommentar
andm Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Jeg har Olympus C-765 UZ, og har prøvd det lenge nok til å tørre å komme med ytringer om produktet. Det du sier om kameraet stemmer til en viss grad. Nå har ikke jeg prøvd så mange andre kameraer, men jeg tviler ikke på at det eksisterer kameraer med raskere autofokus, lengre batterilevetid, raskere bildelagring og billigere støttete lagringsmedia. Disse faktorene føler jeg imidlertid er bagateller; jeg legger merke til kun batterilevetiden som en faktor som trekker totalinntrykket en anelse ned. Dessuten kan man jo alltids kjøpe flere batterier. Når det kommer til kvalitet og funksjoner har jeg ingen ting å utsette på. Jeg er faktisk mildt overrasket over kameraet og nesten alle mulighetene du får med det - i hvert fall til den prisen. Dette er en varm anbefaling til Olympus' produkt. Jeg har ikke prøvd de alternative kameramodellene du lister opp, men jeg ser ingen grunn til å ikke ta Olympus-kameraet til nærmere betraktning. Lykke til med kamerakjøpet! Lenke til kommentar
Covcon Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Ville tatt en titt på Fuji S5500, men er jo verdt å vente en uke for å se om Canon lanserer en ny verson av S1. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå