Gå til innhold

Film: Respons på: "Sjokomelk"

Anbefalte innlegg

Sorry folkens, dere kom for seint. Den er nå tatt ned fra nettet. Tok for mye plass.

Da var vår nye film ferdig. Etter 5 ukers iherdig arbeid.

Denne gangen har vi byttet ut "staben" med noen nye karer så får vi se hvordan responsen blir.

Filmen er i WMV-format. Jeg har intrykk av at ikke alle liker det, men det gikk så fort å eksportere og så tar den ikke så stor plass, så jeg fikk plass på home.no :D

Litt om filmen:

Sjanger: Poesi/Drama

Filmen er først og fremst basert på en tekst, et kåseri heter det vel. Så er bildene der for å "indirekte billedsette" den.

Tittelen har vel ingenting direkte med filmen å gjøre, men den representerer det på en måte hvis man tenker veldig mye.

Den er laget som et skoleprosjekt. Er ikke vits i å si så mye, bare se den.

Tekniske detaljer:

Tid: 3:50

Størrelse: 16MB

Format: 16:9

Komprimering: Windows Media Video

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er en "factual error", som det heter på fagspråket. Ikke et eneste menneske jobber 300 dager i året.

Ellers må jeg si sånn generelt sett av jeg ikke likte filmen spesielt godt. Klippene var usammenhengende, det burde blitt jobbet mer med selve bildet i post, kameraføringen var grei. Musikken var selvlagd, og passet fint inn i stemningen.

Litt skuffende - jeg så filmen før jeg leste hele teksten i innlegget ditt, og at teksten ikke gjenspeiler noe av innholdet (slik jeg oppfattet det), så er tittelen verdiløs.

Kan tenke meg at dette er et godt kåseri, men som film egner den seg ikke helt.

Min mening.

Endret av Bandidos Pelle
Lenke til kommentar

Er mulig du litt misforstår den altså. De 3 sekvensene: barnet, mannen og dama har ingen direkte sammenheng. Men det er veldig typiske eksempler på noen mennesker satt litt på spissen. Der barnet er det positive lysglimtet og en sterk kontrast til de to voksene som har en lang mer monoton hverdag. Så vil man se, at det er direkte kontraster mellom barnet og mannen. Mens mannen kjører bil og er forsiktig så kaster jenta bilen i bøtta, helt uforsiktig.

Slike kontraster finner vi vel 2-3 steder.

Så man må ikke henge seg opp i hvordan filmen er billedlig. Det skulle forhåpentligvis kun være en forsterker til teksten.

Jeg kunne sagt dette i første post, men jeg villle se om folk skjønte det av seg selv. Nå ser det ut som, ihvertfall du ikke skjønte det. Da kan man vel si at det ikke var helt vellykka.

Nå får vi se om vi får noen andre kommentarer, om de ser det eller ikke.

PS: Dette med 300 dager osv. har jeg ingen peiling om. Bare lagde filmen jeg, altså ikke jeg som har skrevet den.

Lenke til kommentar

Denne filmen likte jeg. Jeg synes den ga et godt bilde på livet, og jeg ser ikke bortifra at folk jobber 300 ganger i året(?) hvis man driver med forretninger o.l.. Jeg synes stemmen bak var litt tam i begynnelsen, men den bedre seg utover. Dette er en film jeg mener er mye bedre enn den du meldte på konkurransen... :!:

Endret av Oleway
Lenke til kommentar

Imotsetning til Pelle og i likhet til Ole så likte jeg filmen.

Den var jo veldig god og du hørte på hva fortelleren sa gjennom hele filmen. Det var ikke sånn: "Hva er klokka nå da?" Du tenkte gjennom alt fortelleren sa, kanskje på grunn av den behaglige og passende musikken pluss at fortelleren hadde en fin rolig stemme og en behaglig måte å prate på.

Klippene var gode, og hjalp til med å skjønne meningen selv om at det var en veldig dyp film.

Lenke til kommentar

Slår meg på lag med Bandidos på denne.

Sant og si kan jeg ikke fordra filmer i denne sjangeren. "Dype" filmer som i bunn og grunn er et kåseri, med ikke-imponerende illustrerende filmopptak og loopende musikk i bakgrunnen. Denne filmen forteller meg ingenting.

V.O'en gikk inn det ene øret og ut det andre. Kjedelige greier som vi har sett og hørt tusen ganger før. Ikke satser dere på øyesmisk heller for bildet er tamt og kjedelig og ikke jobbet med.

Sorry Kenneth, men etter min egen subjektive mening var ikke dette bra.

Lenke til kommentar

Motsettende meninger her ser jeg. Greit det. Vi tåler kritikk. Det er det vi lærer av. :thumbup:

At man har sett det før tviler jeg ikke på. Det var vel heller ingen som sa at det var nyskapende.

Men en ting jeg henger meg opp i Kyrre: Hva mener du med at "bildene ikke er jobbet med"?

Vi har da jobbet mye med bildene...

Men en ting er sikkert; i neste film har jeg lyst til å lage en film med handling. En ordentlig historie. Så får vi se hva det blir til.

Lenke til kommentar
At man har sett det før tviler jeg ikke på. Det var vel heller ingen som sa at det var nyskapende.

Har jeg påstått at du har påstått det da :p

Men en ting jeg henger meg opp i Kyrre: Hva mener du med at "bildene ikke er jobbet med"?

Vi har da jobbet mye med bildene...

Jobbet med: Fargekorrigering/fargegradering. Om du har gjort det så er det ikke synlig i mine øyne.

Lenke til kommentar

Jeg synes det var en grei film, jeg har ihvertfall tenkt de tankene mange ganger.

Musikken er fra Nick Drake, og jeg ventet bare på at sangen etter skulle begynne; den er adskillig mer positiv!

Skulle kanskje avsluttet på en mer optimistisk måte, selv om man er lønnsslave så kan man ha det riktig så hyggelig på jobben også.

Lenke til kommentar

Må nok i all hovedsak si meg enig med Pelle og Kyrre på denne. Synes selve tekstbiten blir litt for uinteressant. At samfunnet styrer oss inn i et A4-format med mye jobbing er ikke akkurat noen revolusjonerende tanke og for at det skal bli interessant burde det nok vært noen mer interessante poenger eller underfundige språklige formuleringer.

Bra fortellerstemme dog.

Ikke overvettes ekstatisk over filmbiten heller, synes til tider klippinga er ganske klønete og i mine øyne alt for synlig. Småfiffig overgangen fra lekebil til ekte bil dog. Håndholdt kamera kan jo være et godt virkemiddel men ser ikke helt hvorfor det er det naturlige valget her?

Men for all del, dette er jo kun en gjøks personlige mening så ikke mist nattesøvnen over det...

Lenke til kommentar
Vi tar all kritikk som konstruktiv kritikk. Jeg finner håndholdt kamera veldig naturlig, på den sekvensen som har det. Det gir et amatør-intrykk. Som om det er en slags hjemmevideo.

Veldig bra holdning det der. :thumbup:

Fint å høre at du hadde en klar filosofi bak det håndholdte kameraet. Bra!

(Jeg er ikke nødvendigvis enig i ditt valg, men det blir jo mer enn filmeestetisk diskusjon utfra mine rent subjektive preferanser).

Endret av NickFalk
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hmm.. Smart tekst! Veldig tenkene...

Men du skrev:

Filmen er først og fremst basert på en tekst, et kåseri heter det vel.

Et kåseri er nesten det samme som et essay, bortsett fra at et kåseri er morsomt. Et essay er personlige tanker osv, dvs dette er et essay.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...