Gå til innhold

amd k6 2 - anbefalt distro for lek og morro?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du er vel ikke frekk :blush: Det er bare det at jeg vet så lite om linux at kanskje bare noen distroer funker på denne?, tenkte jeg. Hadde ikke tenkt å plage forumet med et unødvendig innlegg. Så jeg kan altså bare finne de mindre distroene og forsøke da, med stor sannsynlighet for at det vil funke?

Tenkte å sette opp denne som den "tunge jobben" på en måte, for å lære det man ikke behøver med f.eks suse, for så å ha en ok nyere grafisk sak på min nyere maskin.

Edit: Leif was here

Endret av Skarphedin Olsen
Lenke til kommentar

Maskinen din vil fungere bra på alle distroer.

Så du vil lære å bruke Linux?

- Slackware

- Gentoo

EDIT:

Tatt fra FAQ tråden:

Hvilken distro er best for meg?

Hvis du vil prøve det ut:

Knoppix - En distro som kjører av en eneste CD, uten at du må installere noe.

Hvis du er nybegynner, og/eller vil ha en glatt overgang fra Windows:

Mandrake og Fedora - Populære, brukervennlige distroer som er enkle å sette opp, også for nybegynnere.

SuSE - Som Mandrake og Fedora, men har ikke .iso-filer. Installering foregår via FTP.

Hvis du vil gå rett på sak:

Slackware - En velkjent distro som prøver å bli så UNIX-lik som mulig.

Hvis du er velkjent med Linux:

Debian - En stabil distro med lett tilgang til pakker

Gentoo - Stabil og "bleeding-edge", men relativt vanskelig å installere

Linux From Scratch - LFS gir deg alle verktøyene for å lage en egen distro, altså "From Scratch". Kan gjøres ekstremt liten.

Spesiallagde distroer:

Clarkconnect og Smoothwall - Disse virker som brannmurer,gateway osv.

Cygwin - Linux som kjører oppå Windows, som API-imitator. Ikke egentlig en distro.

BRLspeak - Mini-distro for blinde. Har drivere for Braille-verktøy o.l.

Endret av olear
Lenke til kommentar

Såvidt jeg har forstått det, så kan gamle maskiner ha problemer med å boote fra cd, og live distroer være for tunge. Denne K6 2`en vil derimot fikse det? Og fikse nyeste slackware? Jeg trenger ikke bruke noe slikt som FreeBSD 4.11?

Edit: Jeg la nettopp merke til at topic rimer :!:

Lenke til kommentar

Fant forøvrig dette fra slackware:

AMD 386SX/DX, 486SX/DX/DX2/DX4, K5, K6, K6-2, K6-3, and Athlon (all varieties, including MP) are all supported. Older versions of K6 should be avoided as they are buggy. Setting "internal cache" disabled in bios setup can be a workaround. Some early K6-2 300Mhz have problems with the system chips.
Så det ser mao ut til at slackware kanskje ikke er den beste ideen? Kanskje jeg skal være litt vill og crazy og prøve meg uansett? Tror nemlig at det cpu er 300Mhz, men dette vet jeg ikke sikkert.

Og med gentoo, hvor mange timer med install ser jeg på da?

Edit: Leif dropped by

Lenke til kommentar

Kjør på med slackware!

Skal du ha en verdig gentoo install med desktop og det hele, så snakker vi ikke timer, men dager med kompilering.

Har du flere PC'er i nettverk, så kan du jo sette de opp til å hjelpe PC'n din med kompileringen ved hjelp av distcc.

Endret av phatsam
Lenke til kommentar
Fant forøvrig dette fra slackware:
AMD 386SX/DX, 486SX/DX/DX2/DX4, K5, K6, K6-2, K6-3, and Athlon (all varieties, including MP) are all supported. Older versions of K6 should be avoided as they are buggy. Setting "internal cache" disabled in bios setup can be a workaround. Some early K6-2 300Mhz have problems with the system chips.
Så det ser mao ut til at slackware kanskje ikke er den beste ideen? Kanskje jeg skal være litt vill og crazy og prøve meg uansett? Tror nemlig at det cpu er 300Mhz, men dette vet jeg ikke sikkert.

Og med gentoo, hvor mange timer med install ser jeg på da?

Edit: Leif dropped by

Det er bare å prøve å se om det fungerer. Hvis du får problemer så er det ikke sikkert at det hjelper å teste en annen distro. Anbefaler deg å lese Slackware guiden her på forumet før du begynner å teste Slackware.

Lenke til kommentar
Edit: Jeg la nettopp merke til at topic rimer  :!:

Topic rimer dessverre ikke. Hvis det skal rime, må du uttalle morro som morrò, siden trykket naturlig nok faller på o-en i "to".

Edit: Endret ó til ò i "morro". PS: Ja, jeg vet dette har ingenting med saken å gjøre, men jeg gidder ikke legge meg helt enda. :)

Lykke til med ditt valg av GNU/Linux.

Endret av gspr
Lenke til kommentar
Topic rimer dessverre ikke. Hvis det skal rime, må du uttalle morro som morró, siden trykket naturlig nok faller på o-en i "to".

Nå, et slags enderim ble det likevel :D

Edit: Takk for det gspr, jeg er nemlig ganske bestemt på å gjøre et verdig forsøk; liker ikke privatisert infrastruktur nei.

Lenke til kommentar

Har kjørt ulike Linuxer på AMD K6-2 (450+) sida 1999 (blir det vel). Eneste trøbbel jeg har hatt, er med ett buggy-BIOS hovedkort, samt minnefeil når CPU-frekvensen skrus for høyt. Kjører en sånn boks som server med Mandrake 10.1 nå, men var jeg deg, ville jeg gått på noe Debian-basert. Fast installert Knoppix gikk så det ulte!

Lykke til!

Lenke til kommentar

FreeBSD 4.11 er også et meget godt alternativ. Denne versjonen av FreeBSD er beregnet på gammel maskinvare. Men for all del, Slackware er også et godt alternativ, siden det først er blitt nevnt. Bruker det selv, og jeg kan nå ikke tenke meg å bruke en annen linux-distro.

Lenke til kommentar

jeg vil også anbefale Slackware. denne er veldig bra. passer til både gamle og nye datamaskiner. selv har jeg kjørt den på en 2.8 GHZ med 512 MB ram. funka fett det. Slackware kan vel være litt hardcore for nybegynnere, men den er grei nok synes jeg. er selv ganske så nybegynner og jeg liker Slackware godt.

Lenke til kommentar

ok. første gang jeg prøvde slackware selv så var det litt kjipt å få det til for jeg fikk ikke en gang til å installere den. i ettertid vet jeg hvorfor :p

litt offtopic:

noen som forresten vet systemkravene på Slackware 10.0 og 10.1? har sett noen systemkrav for Slackware, men det var for gamle versjoner. regner med at det er litt andre systemkrav for de litt nyere versjonene?

Lenke til kommentar
ok. første gang jeg prøvde slackware selv så var det litt kjipt å få det til for jeg fikk ikke en gang til å installere den. i ettertid vet jeg hvorfor :p

litt offtopic:

noen som forresten vet systemkravene på Slackware 10.0 og 10.1? har sett noen systemkrav for Slackware, men det var for gamle versjoner. regner med at det er litt andre systemkrav for de litt nyere versjonene?

Altså, du kan jo gjerne kjøre slackware uten et gui. Bare start opp den gamle 386'en og smell inn... ingen problemer det. Skal du kjøre kde med full effekt derimot, så blir det en helt annen historie.

Lenke til kommentar

litt offtopic:

Slackware krever minimum i386 (i486 på noen programmer) med 4MB RAM, men for en mer behagelig opplevelse bør du minimum ha 128MB RAM og en P-III eller høyere.

Slackware har bare gått opp på systemkravene en gang opp igjennom årene og det var fra i386 til i486 på noen programmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...