Cilveran Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Hei! Jeg er helt nybegynner på ram og spenning og slikt, det har jeg aldri rota med før Nå lurer jeg på et par ting i forhold til spenning på minnebrikker og slikt... Jeg har et DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D hovedkort, hvor jeg måtte sette opp spenninga for å få starta maskinen med 2 x 512mb brikker i. Så da satte jeg liksågodt opp spenninga til 2.80 fra 2.60 (muligens 2.64) Var det dumt gjort? Forminsker en levetida eller noe slikt, eller er det ganske ufarlig å tilføre litt ekstra strøm til minnemodulene? Er det noen som vet om det er ei ca maxgrense jeg ikke bør gå over? (Så har jeg noe å forholde meg til... DFI kortet kan jo guffe voltagen opp sykt høyt...) Videre gjelder spørsmålene mine klokking og slikt... Nå har jeg gått til innkjøp av blant annet; DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D A64 3200+ (S939 Winchester) TT Bigwater 1024mb Kingston HyperX Ultra-low latency (2-2-2-5) Jeg tenkte å lære meg litt om klokking, for jeg er ganske grønn på området. Så jeg trenger litt basic info... Så vidt jeg har forstått det stiller jeg opp fsb'en på Winnien for å klokke den, så har vel den en multiplier på x10 eller noe slikt? Men hvor passer Ram'en inn i dette bildet? Jeg har forstått det slik at skal du ha en "vellykket" klokking så må du klokke ram'en også? Tar man da og øker mhz'en og øker voltage etter hvert? Skal dette synkroniseres med cpu på noe vis? Som dere kanskje skjønner så har jeg ikke så mye peiling at jeg er i fare for at hodet sprenger eller noe slikt, men det hadde vært litt moro å lære litt om dette her Gi meg helst i det minste svar på det øverste spørsmålet om spenning på ram'en så kan jeg vel kanskje lete meg fram på overklokking.no eller noe slikt etter den nederste halvparten her, men får jeg svar på den også blir jeg veldig fornøyd Endret 16. februar 2005 av Cilveran Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Hei! Det var ikke dumt å sette opp vdimmen (Volten til minnet) fra 2.60V til 2.80V, ved en så liten volt økning så forminsker du ikke levetiden, garantien på brikkene gjelder også t.o.m 2.8V. Du stabiliserer heller brikkene bedre i ditt tilfelle. 3.2V er uten fare, dette synes jeg er max volt du skal bruke på brikkene. Da brytes garantien, men uten fare for å ødelegge noe. Du klokker minne opp, altså du klokker automatisk HTTen til CPUen. (FSBen til CPUen) I Biosen er det innstilt slik at om du setter 205HTT så vil både CPU/RAM kjøre på denne hastigheten (Så fremt begge tillater det) HTT*Multiplieren danner MHzen. Altså original klokkefrekvens 200 (HTT)*10(Multiplier)=2000MHz (Klokkefrekvens) I Biosen vil du finne opplysninger om timings til minnet, CAS Latency forkortet CL. Der står det, der ser du opplistet ett tall bak hvert av navnene jeg nemner nedenfor: CAS Latency RAS to CAS delay RAS precharge Cycle time TRas Guide, Speed vs. Timings Timings vil si det samme som repsonstiden minnet bruker med å kommunsiere med de andre komponentene. På ett AMD 64 system er multiplieren bakoverkompatibel, d.v.s at du kan stille den bakover, men ikke forover. Altså i ditt tilfelle 9,8,7 o.s.v Når du klokker så vil du etterhvert oppleve at CPUen blir ustabil, da trenger den mer strøm. Da må du øke spenningen til CPUen (Vcore) slik at du får stabilisert den. Husk for mye volt kan skade CPUen, men bruk normalt folkevett. Får du ikke startet? Ta ut batteriet av hovedkortet i 2-3minutter, deretter setter du det tilbake på plassen der det var. Da vil opplysningene du gav før krasj, bli reinnstilt slik at de kjører stock (Originalt) Bruker du normalt folkevett, forsiktighet og påpasselighet så blir overklokking morro. Lykke til! Endret 17. februar 2005 av Deuce Lenke til kommentar
Cilveran Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 Tusen takk for glimrende svar Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Finnes vel en reset cmos/bios jumper på hovedkortet så man slipper å ta ut batteri? Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Finnes vel en reset cmos/bios jumper på hovedkortet så man slipper å ta ut batteri? Det gjør det jo, les i manualen så finner du denne. Å ta ut batteriet av hovedkortet er jo ett annet alternativ som er meget lett og greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå