Gå til innhold

12,7 volt på 12 volt kontakten. Er det galt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Takker for den. Leste forøvrig innlegget øverst på siden, der de forskjellige spenningenes bruksområder var nevnt. 12 volt blir mest brukt til vifter og motorer etc, og det er komponenter som ikke er så kresene på spenningen.

joda, og til prosessoren, og til (noen) skjermkort, og til alle diskene, og til cd-rom/cd-brenner++++ 12V går til ganske masse av innholdet i maskina... Så pass på ;)

Lenke til kommentar
Spenningen på nettet kan variere.

Inne i huset ditt kan det variere med 4%

 

Fra 230 til 239.2 og ned til 220.8

 

så da vil spenningen variere fra trafoen

Spenningen fra trafoen varierer, men ikke spenningen ut av strømforsyningen :roll:

 

Spenningen ut fra PSU varierer ikke etter nettspenningen. Det står en spenningsregulator på utgangen som sørger for at spenningen er mest mulig stabil nesten uavhengig av nettspenning.

Endret av Madusius
Lenke til kommentar

jo, men dioden skal jo tåle det også...

ofte så tåler de ikke mer en 1V elns, iallefall etter det jeg har lært på skolen, men alikevel koblet jeg opp en diodebro på 15 AC i hovedoppgaven...

(skulle gjøre det da)

 

så jeg er litt usikker på det der, bare pass på at det her er snakk om dioder, ikke lysdioder...

Lenke til kommentar
Spenningen på nettet kan variere.

Inne i huset ditt kan det variere med 4%

 

Fra 230 til 239.2 og ned til 220.8

 

så da vil spenningen variere fra trafoen

Spenningen fra trafoen varierer, men ikke spenningen ut av strømforsyningen :roll:

 

Spenningen ut fra PSU varierer ikke etter nettspenningen. Det står en spenningsregulator på utgangen som sørger for at spenningen er mest mulig stabil nesten uavhengig av nettspenning.

spenningsstabilisator du tenker på?

 

uansett, om 12,7 V ble målt ved "jumpstart" eller ved lavt effektforbruk, kan den lett vise så høy spenning og alikevel falle til 11,x når effekten øker. dette er en av årsakene til at pcer kan være stabile i windows, men ustabile i spill.

 

 

ot:

kom forresten over en 16A 220V spenningsstabilisator for noen mnd. siden. veldig greit å ha forran rådyre stereoanlegg og pcer som skal skamklokkes. men så har den en listepris på over 10 000,- :) veeeldig lite nødvendig om du har stabilt nett, men det er jo ikke alle som har. en kompis av meg fikk en cdspiller (elektrokompaniet 30 000,- sak) ødelagt (den interne sikringen røk ikke) pga. flukserende spenning.

Lenke til kommentar
Spenningen på nettet kan variere.

Inne i huset ditt kan det variere med 4%

 

Fra 230 til 239.2 og ned til 220.8

 

så da vil spenningen variere fra trafoen

Spenningen fra trafoen varierer, men ikke spenningen ut av strømforsyningen :roll:

 

Spenningen ut fra PSU varierer ikke etter nettspenningen. Det står en spenningsregulator på utgangen som sørger for at spenningen er mest mulig stabil nesten uavhengig av nettspenning.

spenningsstabilisator du tenker på?

 

uansett, om 12,7 V ble målt ved "jumpstart" eller ved lavt effektforbruk, kan den lett vise så høy spenning og alikevel falle til 11,x når effekten øker. dette er en av årsakene til at pcer kan være stabile i windows, men ustabile i spill.

 

 

ot:

kom forresten over en 16A 220V spenningsstabilisator for noen mnd. siden. veldig greit å ha forran rådyre stereoanlegg og pcer som skal skamklokkes. men så har den en listepris på over 10 000,- :) veeeldig lite nødvendig om du har stabilt nett, men det er jo ikke alle som har. en kompis av meg fikk en cdspiller (elektrokompaniet 30 000,- sak) ødelagt (den interne sikringen røk ikke) pga. flukserende spenning.

Men spenningsfallet er jo på grunn av belastingen, ikke på grunn av nettspenningen. Feks min Tagan PSU er designet for 95-240V.

 

Spenningsstabilisator jeg tenkte på ja.

Lenke til kommentar
Spenningen på nettet kan variere.

Inne i huset ditt kan det variere med 4%

 

Fra 230 til 239.2 og ned til 220.8

 

så da vil spenningen variere fra trafoen

Spenningen fra trafoen varierer, men ikke spenningen ut av strømforsyningen :roll:

 

Spenningen ut fra PSU varierer ikke etter nettspenningen. Det står en spenningsregulator på utgangen som sørger for at spenningen er mest mulig stabil nesten uavhengig av nettspenning.

spenningsstabilisator du tenker på?

Står nok spenningsregulatorer på noen, det går an det og vettu ;)

Lenke til kommentar
Spenningen på nettet kan variere.

Inne i huset ditt kan det variere med 4%

 

Fra 230 til 239.2 og ned til 220.8

 

så da vil spenningen variere fra trafoen

Spenningen fra trafoen varierer, men ikke spenningen ut av strømforsyningen :roll:

 

Spenningen ut fra PSU varierer ikke etter nettspenningen. Det står en spenningsregulator på utgangen som sørger for at spenningen er mest mulig stabil nesten uavhengig av nettspenning.

spenningsstabilisator du tenker på?

Står nok spenningsregulatorer på noen, det går an det og vettu ;)

ja, klart det:) på min ocz kan jeg stille spenningen vha et potmeter. men dette er jo en tillegsfunksjon. det er en del andre som har det også, men der er de ofte montert slik at du må åpne psu for å komme til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...