Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

DNS og NAT i Windows 2000 server

Anbefalte innlegg

Har satt opp windows 2000 server med to Windows XP klienter logget på denne. Serveren er også en DNS server. Men så kommer problemt. Har nettop fått nextgentel og har koblet opp ruteren på switchen og alt med internett fungerer vel og bra, men når jeg skal dele en mappe på klient1, så finner jeg bare brukerene på klient1 og ikke på serveren. Bruker statiske ip-adresser. Har satt opp 217.13.4.21, 217.13.7.136 og 10.0.0.10(som er serveren) under DNS instillingene under TCP/IP.

Tror det må være noen innstillinger med DNS som jeg ikke har gjort. Noen som har noen ideer om hvordan jeg skal få ordnet dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klientene har ip adresse:

10.0.0.5 og 10.0.0.6.

Før jeg fikk NGT hadde jeg satt opp bare en dns adresse på klientene, men nå har jeg tre adresser.

Subnetmasken er 255.255.255.0 på server, klientene og ruteren. Er det noen innstillinger jeg må gjøre på ruteren eller serveren?

Lenke til kommentar

Viss eg forstod deg rett, så fekk du ikkje opp ei lista over brukarar frå server?

Du må kanskje installera Active Directory og sette opp eit domene på serveren.

Då kan det kanskje gå, men for å vere heilt sikker så kan du logge klienten på domene.

Lenke til kommentar

Dette skulle jeg kanskje skrevet før, men Active directory er installert og serveren er et domene.

Det er helt riktig at jeg ikke får opp brukerene fra serveren, bare fra klient1. Klientene er logget på domene og :smile:.

Dette gikk bra før, men da hadde jeg som sagt bare en DNS adresse og ikke tre.

Lenke til kommentar

Ja, har lagt til brukerene. Som sagt så fungerte alt dette før jeg satte opp ruteren.

Jeg har også bare to maskiner i tilleg til serveren så jeg ser ikke grunnen til og ha dhcp.

Har lagt merke til at hvis jeg er rask etter en omstart så finner jeg brukerene på serveren. Prøver jeg igjen 5 sekunder senere så er det bare maskinen min der igjen.

Lenke til kommentar

Prøv å sett serveren din som primary DNS. Hvis maskinene dine kontakter NGT sine, tipper jeg at de ikke finner ut så mye om dem. Vet ikke om det fungerer slik at hvis maskinen får kontakt med den første DNS serveren, så prøver den ikke de andre.

Funker det hvis du prøver å mappe opp den delte katalogen i utforsker?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...