Darkshade Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Har problemer med lyd i Quake 3. Fant ut at jeg kunne bruke følgende kommando før jeg starter spiller som root echo "quake3.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss men da henger spiller seg når jeg har spilt en stund, kan ikke skifte mods uten at det henger heller. Alt funker fint uten kommandoen ovenfor, men da har jeg jo ikke lyd Bruker jeg ikke den kommandoen får jeg følgende feilmelding ------ sound initialization ------- Could not mmap dma buffer PROT_WRITE|PROT_READ trying mmap PROT_WRITE (with associated better compatibility / less performance code) /dev/dsp: Input/output error Could not mmap /dev/dsp Bruker Ubuntu Hoary på en Dell Dimension 4550 lyden virker i alt utenom Quake3 Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Mogleg at eit anna program bruker lydkortet? At aRts eller ESD sperrar elns. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Jeg hadde samme problem, men jeg husker ikke hvordan jeg fikset det. Prøv å installer nyeste patch. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Mogleg at eit anna program bruker lydkortet? At aRts eller ESD sperrar elns. Nei, dette er quake3 sin feil. Lenke til kommentar
olear Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Regner med at du bruker ALSA, fungerer OSS emuleringen? Du kan jo også prøve å kjøre OSS istedenfor ALSA. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Å kjøre "aoss ./whatever-man-starter-quake-med" tror jeg skulle hjelpe. Det er imidlertid et kjent problem med ALSA+Quake3, og litt Googling gir nok svaret. Mener å huske det var rimelig lett å løse. Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 I natt tenkte jeg å prøve meg på quake3 igjen. Problemet er nå at visst jeg starter quake3 med "aoss quake3" og sjekker terminalen står det "Sound system is muted". Lyden virker fint i wow, musikk, filmer etc. Lenke til kommentar
ratix Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Å kjøre "aoss ./whatever-man-starter-quake-med" tror jeg skulle hjelpe. Det er imidlertid et kjent problem med ALSA+Quake3, og litt Googling gir nok svaret. Mener å huske det var rimelig lett å løse. Mange spill/program kan ikke kjøres med aoss-scriptet eller kan kjøres med veldig store lydproblemer (f.eks enemy-territory), quake3 kan ikke kjøres med aoss-scriptet Lenke til kommentar
ratix Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 I natt tenkte jeg å prøve meg på quake3 igjen. Problemet er nå at visst jeg starter quake3 med "aoss quake3" og sjekker terminalen står det "Sound system is muted". Lyden virker fint i wow, musikk, filmer etc. Installer nyeste versjon av quake3 point release (hvis du ikke har den), kjør: quake3.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss Hvis ikke det virker uten problemer så prøver du å kjøre quake3 som root, jeg hadde et problem med at bare root kunne kjøre quake med lyd uten at det krasjet totalt ved mapchange. Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 quake3.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss får bare permission denied, har prøvd med og uten sudo. Kjører Ubuntu Breezy Lenke til kommentar
zyp Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 En skrivefeil der, du skal skrive: echo "quake3.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 En skrivefeil der, du skal skrive: echo "quake3.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss Permission denied Lenke til kommentar
zyp Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Du må kjøre det med sudo foran. Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 jeg gjør jo det. Jeg har hørt at i Ubuntu Breezy har de forbedret lyd systemet kan jo kankje ha noe med det å gjøre og da. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 ls /proc/asound/card0/pcm0p/oss Om den sier «file not found» så er problemet forklarlig; fila finnes ikke, og «permission denied» sier at du ikke får lov til å opprette den. Sjekk om du har katalogen som fila skal ligge i, og evt. katalogen over den. Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 finner /proc/asound/card0/pcm0p/oss Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 fant ut at jeg måtte bruke root terminal istedenfor vanlig terminal, men spillet henger bare hvis jeg bruker "quake3.x86 0 0 direct" > /proc/asound/card0/pcm0p/oss Lenke til kommentar
zyp Skrevet 1. september 2005 Del Skrevet 1. september 2005 Sjekk som objorkum sier at du ikke har andre programmer som bruker lydkortet. Lenke til kommentar
Darkshade Skrevet 1. september 2005 Forfatter Del Skrevet 1. september 2005 ingen andre prog. bruker lydkortet. Jeg har også skrudd av oppstart av lydtjener Lenke til kommentar
zyp Skrevet 2. september 2005 Del Skrevet 2. september 2005 Sjekk om sudo dd if=/dev/urandom of=/dev/dsp virker. Hvis den virker så skal du få støy i høyttalerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå