Exerqtor Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Først så vil jeg si hei som ny her i forumet Jeg vil overklokke CPU'n min til 4GHz++ og lurer på om det er noen av dere som kan hjelpe meg litt med det. Og trur dere at kjølingen min kommer til og holde mål? Oppsettet mitt: HK : DFI LanParty 478 Pro875 rev.b CPU : Intel Pentium 4 Prescott 3.2GHz Kjøling : Mist MegaTower http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTMEGATWFAN Trenger dere med info så er det bare til og si ifra Endret 16. februar 2005 av Exerqtor Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Velkommen til forumet Les Lenke til kommentar
Exerqtor Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Jeg har sett på den how-to'n, men jeg må dessverre si at jeg ikke ble noe serlig klokere av den grunn Men går det ann og overklokke prosessoren om jeg bare stiller opp Vcore litt?? Eller kommer hele maskina til og stå i flammer da? :EDIT: Er det noen av dere som vet hva som er best og stille opp for meg når jeg har disse specs'n: Multiplier : x 16.0 FSB : 200,4Mhz Bus Speed : 801,8Mhz Endret 17. februar 2005 av Exerqtor Lenke til kommentar
ahoo Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 er multiP. låst på 16x? Kjøre sjøl P4 2,66Ghz, og den er på 20x...?hmmm...(16*200=3200). Du sa at du hadde klokket den opp til 4Ghz? Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Hvilket type minne, og hvilken type strømforsyning har du? Hvilken stepping er det på cpuen, evt produksjonsdato/land? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Men går det ann og overklokke prosessoren om jeg bare stiller opp Vcore litt?? Vcore skal du ikke røre før maskinen er ustabil pga for høy CPU-klokk. Lenke til kommentar
Exerqtor Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 Du sa at du hadde klokket den opp til 4Ghz? Nei jeg har ikke overklokket den til 4Ghz, men jeg vil prøve på det Igår så lastet jeg ned ClockGen og satt den trinnvis opp til 3.4Ghz, da lå cpu temp på en stabil 43C men bare jeg leet litt på CPU-Z ruten så gikk gradene opp til 48-49C. Jeg vet ikke helt hvor pålitlig den tempratur sonden som sitter på hovedkortet er, men det var iallfall det den viste gjennom Hardware Doctor. Så jeg satt den ned til 3.2GHz igjen.. Her er alle specs'a til pc'n min http://home.c2i.net/Exerqtor/nye_data.html Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Det er flere faktorer ved systemet ditt som virker inn på klokkeresultatet. Minnet ditt vil holde deg tilbake så lenge det er 3200 ram. For å forhindre at minnet holder deg tilbake klokker du ikke CPU og minnet synkront. Dvs sett divideren fra SPD (1:1) til 5:4 så er du sikker på at minnet ikke holder deg tilbake. Du må også huske på i bios å sette AGP/PCI frekvensen til 66/33 fixed. Hvis ikke griller du skjermkortet ditt. Da dette er gjort. Øker du FSB gradvis fra 200 og oppover. Gjerne med 5 og 5 av gangen. Hver gang booter du inn i windows og kjører Prime 95 (et stabilitetsprogram), og tester at du ikke får feil eller reboot. Hold øye med tempen da du primer. Da du får reboot eller feil prime kan du øke vcore litt og teste mer. Ikke øk vcore over 1.5 så lenge du bare har luft. Ellers tror jeg det er mulighter for et godt resultat med systyemet ditt, men 4 ghz krever mye prøving gradvis oppover. Det kan være en ide og sinke hovedkortet med kobber brikker da du går over 3.8ghz. Dette er fordi det er ofte hovedkortet som er mest utsatt ved klokking av prescott. Lenke til kommentar
Exerqtor Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 Ok. Takk for hjelpen, skal se om jeg får noe ut av det Og om det er noe jeg lurer på underveis så skriver jeg det her.. Og når det gjelder og sette på kobbersinks så trur jeg ikke at det er nødvendig.. (bare se på bildet ) Utover det så venter jeg på 1stk ram sinks til 512 brikken min. Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Stilig hovedkort. Er spent på resultatene dine. Bare husk å ta det gradvis. Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Er du stø i engelsk anbefaler jeg deg denne linken. Den omhandler prescott 3.2@4 klokking og kunn det. 30 sider supert lesestoff. Prescott klokking Lenke til kommentar
Exerqtor Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 Åh! Supert.. Nå skal det klokkes her :!: Lenke til kommentar
John Deere Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Napp ut den 2100 rammen din. Den sinker resten av systemet enormt. PCn blir ikke raskere en det svakeste leddet. Post resultatene her Lenke til kommentar
Exerqtor Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 Det kom et litt urovekende utkom da jeg tok ut Pc2100 kortet. Les denne tråden så vil dere se hva som skjedde : http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=380668 Lenke til kommentar
Exerqtor Skrevet 20. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2005 Det ser ut til at det blir bommstopp for en stund.. Altså fram til jeg har fått klart opp i problemene med ramen og harddisken Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 21. februar 2005 Del Skrevet 21. februar 2005 Du burde fint kunne starte med å klokke fra 3.2 til 3.6 og øke vcore med ett inkriment. Så tar du en test i 3Dmark05, og om det gikk smertefritt og uten for høye temperaturer, så øker du vcore et inkrement til, og holder på slik til det blir litt for mye. Da burde du minimum senke vcore med to inkrimenter, eller tre kun for sikkerhets skyld. Jeg selv sliter med varme rundt transistorer ved cpu da jeg har vannkjøling, så jeg må fikse vifte/heatsinks for å kvitte meg med problemet. Aner ikke hvor god den vifta di er så det er jo bare å prøve. Lenke til kommentar
Exerqtor Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Nå har jeg rotet rundt i biose'n min i snart to uker, men jeg finner fortsatt ikke noe av det som ble nevnt tidligere ang ram inst.. Sørn og, feil forum. Skulle jo inn på hardware forumet dette Endret 1. mars 2005 av Exerqtor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå