Goodall Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Jeg har en raptror 36GB og en vanlig 120GB s-ata fra wd, i det siste har pc'n gått totalt amokk og kræsjet i hytt og pine. Innstalerte windows på nytt og det hjalp ikke For å sjekke virus kom jeg over en online tjeneste som sjekket mer enn det og den fant ørten crc error på nesten alle partisjonene mine Hva kan jeg gjøre? Det eneste jeg kan si er at jeg har på føelsen dette skjedde samtidig som jeg oppdaterte s-ata drivere fra windows update. Mitt hk er A7N8X-E Deluxe og drivere på asus sine sider er 1050, windows update var 1051. Skal ikke si 100% at dette er årasken til problemet men jeg føler det nesten sånn. Så det jeg gjorde når jeg ikke klarte å komme tilbake til 1050 driverne var og innstalere windows på nytt så nå har jeg 1050 driverne innstalert, men det ser ikke ut til at det hjalp. Kan jeg bli kvitt problemet ved å kopiere alt jeg har over på en gammel harddisk og totalt formatere og lage partisjoner på nytt? Eller er diskene vræk? Trenger hjelp sårt, håper noen kan hjelpe meg, nå må jeg liksom innstalere winamp vær gang før jeg skal høre på mp3 og mediaplayer funker til en filmsnutt for så og aldrig funke igjen Tusen Takk til alle som hjelper, håper det er mange Edit: + at det er 100 vis av andre ting som ikke funker også som er irriterende, bare for å si at det er mer enn winamp og mediaplayer som ikke funker Endret 16. februar 2005 av Goodall Lenke til kommentar
Legion Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 har du prøvd diskene på annen maskin/hk? sjekket at kablene er i orden? dersom problemet ikke er hardware relatert så kan du prøve spinrite http://www.grc.com/sr/spinrite.htm eneste diskverktøyet jeg stoler på Lenke til kommentar
mylife Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Hvor gamle er harddiskene dine? Disker varer ikke evig dessverre. Det kan jo være en konklusjon evt Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 På WD sine sider kan du laste ned et diagnostc program som feilsøker Wd disker. Har en 120Gb disk som hadde en alvorlig feil i boot sectoren. Etter 50 minutters søk fant den problemet og spurte om jeg ville reparere, Jeg klikket "repair" og etter 2 sekunder var problemet ordnet. Jeg tror ikke den fikser alle mulige feil, men det er verdt å prøve..... Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Diskene ble kjøpt 15.01.04 så det vil si at de er 1 år og 1 måned gamle og det er jo ikke gamalt spør du meg Lednigner støm og s-ata kabel er sittet godt fast, har dessvere ingen andre pc'r med s-ata muligheter for og teste diskene på. Det spinrite programmet er dyrt og hva er mine sjanser med det? Disse ble kjøpt på mpx som nevnt over, bare 1 år siden kan jeg gjøre noe der? Garanti eller noe? Det rareste er jo at begge gikk "føyken" samtidig liksom, kan et virus ha kommet og gjort skader, som ikke virus program har funnet? Har ikke lyst til å bruke penger visst jeg kan unngå det Takker for raske innspill Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) På WD sine sider kan du laste ned et diagnostc program som feilsøker Wd disker.Har en 120Gb disk som hadde en alvorlig feil i boot sectoren. Etter 50 minutters søk fant den problemet og spurte om jeg ville reparere, Jeg klikket "repair" og etter 2 sekunder var problemet ordnet. Jeg tror ikke den fikser alle mulige feil, men det er verdt å prøve..... hmm har lastet ned et slags diagnose program der, men fant ikke noe feilsøke sak på den, men jeg skal gå inn på siden dems å sjekke litt mer edit: fant programmet, skal se hva det finner ut, tusen takk Endret 16. februar 2005 av Goodall Lenke til kommentar
Petteram Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Data Lifeguard Diagnostic for Windows kan hentes her: http://support.wdc.com/download/index.asp?...&pid=999&swid=3 Lenke til kommentar
NeX Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Det kan være der er noe galt med rammen din, vis det er det vil pc'en din skrive masse data med feil i og til lenger dette går tils mer feil vil du få. Systemet vil bli mer og mer ustabilt før det er ubrukelig. Prøv og last ned et mem check program. Dette kan skyldes at rammen er dårlig eller at den ikke passer sammen med hovedkortet ditt. Hadde lignende problem når jeg hadde twinmos ram med et asus KV8. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Spinrite virker som et magisk program! Håper jeg ikke har glemt bort det når jeg trenger noe slikt. (Lets face it, vi trenger alle noe slikt før eller senere..) Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Hmm litt rart men diagnose verktøyet fra wd klarte ikke skille mine 2 disker, begge var på 36GB og hadde helt samme "id" og testene tok ikke lengre på tid ene kontra den den andre, og egentlig er jo den ene 36 GB og den andre 120GB. Men windows og programmer som everest klarer å skille diskene, så det er veldig rart at et program fra wd ikke klaarer det synes jeg Men utifra testen fant den ingen feil Kjørte memtest 86 bare gjennom 1 pass da, så ikke noen forandringer når den den begynte på neste, fant ingen feil, ser ut som den skal kjøre gjennom 9 ganger. For la den stå på i natt. Altså ikke finner wd sitt program eller memtest neon feil. Programmet jeg brukte som fant crc error er dette og siden pc'n er totalt ubrukelig må det jo være noe feil et sted. Et eksempel som bekrefter at noe er feil er f.eks den fant feil i min lagde .iso fil av sound blaster driverne og den har jeg ikke hatt noe problemer med frem til nå, men nå får jeg ikke innstalert fra den. Det vil si for innstalert, men etter en restart så er det akkurat som jeg ikke har innstalert, og jeg må prøve en gang til. I dag har jeg innstalert windows 2 ganger og brukt windows sinn formartering under innstalasjonen, og det programmet jeg linker til finner like mange crc error i c: som før ny innstalasjonen. Får ikke innstalert alle drivere engang før pc'n går amok, så noe er feil Hvis ingen fler kommer med noen supre forslag så kanskje jeg får gå til innkjøp av programmet Spinrite. Til dere som har svart ikke misforstå meg da, setter stor pris på at dere har kommet med forslag og skulle dere komme på noen til så ikke spar på de Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 17. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2005 (endret) Våknet i dag og var spent på hva memtest hadde å si etter å ha stått på i hele natt og det var ikke noe vakkert syn error på error på error Helt siden jeg fikk mine Geil golden dragon brikker 2 stk DDR 400 @ 2-3-3-6 brikker har de kjørt på samme hastighet som cpu, altså DDR 333 på timings 2-3-3-5. Her for noen dager siden tenkte jeg at jeg skulle teste de på det de var laget for altså DDR 400 @ 2-3-3-6 og det kan stemme at problemene begynte der og da ja. Så nå har jeg satt minne på 333 @ 2-3-3-5 igjen å kjører memtest på det, for å se om det fortsatt blir funnet feil da. Så TUSEN TAKK til nex, som sendte meg i en annen retning for det er tydeligvis minne som har vært årsaken til problemet. Nå håper jeg bare at memtest ikke finner feil, for hvis den ikke finner feil på 333 @ 2-3-3-5 så skal jeg bare fortsette å ha minnet på slik hastighet, ellers må jeg kjøpe nytt, og disse betalte jeg 2000 for i min tid så det er jo litt trist visst dem er gåen. Konklusjonen er i hvertfall at det sansyneligvis IKKE er harddiskene det er noe feil med, men minne Da takker jeg igjen til alle som har hjelpet meg, og påstår at vi har funnet problemet Endret 17. februar 2005 av Goodall Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Er ingen ekspert på dette, men har mistanke om at feilen kigger utenom disk platene. Hvis selve disk media er defekt så får du andre typer feil, så jeg tror ikke Spinrite vil hjelpe. CRC tror jeg brukes på overføring mellom disk og HK. Så det vil være viktig å teste diskene på en annen PC og med andre kabler. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 CRC kan oppstå ved minnefeil eller dårlige/defekte disker. Hadde tusenvis av CRC-errors før, da var det den ene minnebrikka som ikke funka som den skulle. Tok ut brikka og alt funka som det skulle. Vedder en 5'er på at det er minnet ditt Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 CRC kan oppstå ved minnefeil eller dårlige/defekte disker. Hadde tusenvis av CRC-errors før, da var det den ene minnebrikka som ikke funka som den skulle. Tok ut brikka og alt funka som det skulle. Vedder en 5'er på at det er minnet ditt Lenke til kommentar
cdr Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Det er unsett svært lite sannssynlig at 2 disker slutter å fungere samtidig, med mindre du har vært utsatt for terror. Har du en IDE disk, ville jeg anbefalt deg fjerne de andre diskene midlertidig fra systemet, plassere windows på denne og deretter prøve ut rammen. Når du omsider er sikker på dette, kan du på nyy prøve å få SATA diskene til å fungere. Finne de rette driverene er viktig, og så snart du har funnet de rette driverene kan du trygt installere alt på nytt på en SATA disk. Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 18. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2005 Som jeg nevnte over var nok det ram'n, ikke vet jeg hvorfor den feila på fabrikk innstilninger, men siden jeg har en xp2800+ @ fsb 333 så er det jo greit at minne kjører på ddr333 også. Etter memtest lyste med feil på ddr400 og kom med ingen feil på ddr333 hastigheter så fant jeg en ide disk som windows faktisk var klar på. Brukte wd sitt formateringsprogram og som slettet partisjoner og alt, så diskene så ut som nye. Etter dette har pc'n min fungert bedere enn noen gang Takker for all hjelp Lenke til kommentar
Zjaxy Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 jeg har hørt at klokking er problemet... jeg bruker Cool 'N quiet.. kan det være problemet mitt? Lenke til kommentar
div_ Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Har også CRC, om du MÅ kopiere filer så er det et program "copy it anyway" som hjelper, dette hjalp meg med å kopiere filer På enkelte filer ble den stående å "tjinne" og endte med crc error. Med dette programet så kommer fortsatt "tjinninga" men den klarer å kopiere filerne http://www.digitalsystem.co.yu/dnl/CIASetup.exe Håper ikke det er Twinmos pc3200 dual channel rammen som er årsaken (Hd'en er 4 år, men har ikke hørt den på en stund nå....Har en ny klar til bruk uansett) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå