Gå til innhold

ide og S-ATA går ikke om hverandre?

Anbefalte innlegg

Hei! jeg har en 160 GB maxtor IDE harddisk som jeg prøver å koble til pc'n, har en raptor som os disk og en 200GB maxtor 10 S-ATA disk som lagring og vil også bruke 160 GB'n til det, når jeg kobler denne til og PRØVER å boote kommer det opp en mld: Boot disk failure, insert os disk and press "enter"! hva kommer dette av? kan jeg få ordnet det, jeg vil gjerne bruke min IDE disk, Hovedkort er : Abit Ic7-G...

Mvh Cato

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har samme problemet. Har et MSI Neo 2 hovedkort, og fant ikke ut hvordan jeg setter S-ata som første boot disk. Noe jeg fant ut var at om jeg hadde windows cd-en i spilleren, mens jeg bootet, så kom jeg inn på windows, men såfort jeg tok den ut, så kom det boot disk failure.

Går det an å bruke S-ata som OS disk, og en ide som en vanlig a?

Og Hvordan setter jeg opp harddiskene når jeg har OS på en annen harddisk som jeg skal bruke, men da ikke OS på den?

Lenke til kommentar

Er vel oppsettet i Raidkontrolleren: hvilke disker som skal være med: SATA 1,2..IDE0,1.. og så i oppsettet bruke "JBOD" - samling av flere små disker til en"stor".

Er selv "nybegynner" på SATA disk, fikk inn XP på disken uten å legge inn raiddriveren, utover kvelden i går restarta maskina uten grunn - syns eg.

Leste mer i manualen og fant ut at raiddriveren skulle inn selv om eg ikke kjører raid - kun en SATA disk, IDE disken ble flytta ut av maskina. Ser ut som manualen ble skrevet før software var klar til kortet mitt - K8N Diamond. Skulle lage raid.floppy fra driverdisken til kortet - fikk ei og anna feilmelding ved innstaleringa - funker - ingen restarter siste 2 timer. - Det var en floppy med kortet merka nForce3 som ser ut til å inneholde filene som skulle hentes fra CD kanskje best å ta alt en gang til med denne floppyen siden disken ellers er "tom" og kanskje kan lage trøbbel seinere når den er velfylt...

Har ikke fått velge SATA disk som 1. boot i Bios, kommer litt om nForce "raidcontroller" og F10 i Bios før booting av XP - slipper å gjøre noe annet enn vente - går kjappere fra disken enn IDE disken eg hadde..

For å være sikker er det 2 muligheter for "Raid array" i "boka til kortet" ett oppsett for "bootable" og et annet for "non-bootable" RAID array. - Klasifiserer til mye "lek og lær"..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...