Corleone Skrevet 18. november 2001 Del Skrevet 18. november 2001 Kan lite om elektronikk, men jeg ser at det er noen her på forumet som kan såpass at de kan lage en billig viftestyring av en spenningsregulator og et potmeter. Vil gjerne at dere poster ut et slikt prosjekt slik at vi dødelige slipper å bruke en drøy 500-lapp på en fanbus eller rheostater. Mvh Thomas Lenke til kommentar
Novec Skrevet 22. november 2001 Del Skrevet 22. november 2001 Det høres ut som en fornuftig idé, bortsett fra at jeg ikke har sett noe koblingsskjema på det selv enda. Jeg har heller ikke nok elektronikkunskap til å konstruere det sjøl for tida, selv om monteringa er på førskolenivå. Skal uansett ikke se bort fra at det kommer i forbindelse med et støydempingsprosjekt vi leker litt med framover. _________________ Lars Bjerke Ansvarlig leder og redaktør, Overklokking.no [ Denne Melding var redigert av: CannoliBoy på 2001-11-22 03:47 ] Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 22. november 2001 Forfatter Del Skrevet 22. november 2001 Hva om dere får av en av gutta på forumet til å utføre prosjektet da? Det er sikkert fint med hjelp slik at dere får tid til andre tester ol. Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 22. november 2001 Del Skrevet 22. november 2001 jeg har lagd et koblingssjema til en her på forumet. jeg har ikke prøvd selv da men :wink: si ifra hvis det ikke er helt riktig. skulle bli neste nøyaktig kopi av pcmods rheobus til litt over 100 spenn..spørs hvor du kjøper delene _________________ I say f*ck authority! [ Denne Melding var redigert av: Arntfinn på 2001-11-22 22:50 ] Lenke til kommentar
Corleone Skrevet 27. november 2001 Forfatter Del Skrevet 27. november 2001 Jeg forstår ikke så veldig mye av det skjemaet, og det var med det i tankene at jeg foreslo et slikt prosjekt. Vi er mange som trenger en som kan slike ting til å gjøre det hele mer forståelig. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 Dette skjemaet følger ikke akkurat standarden for hvordan elektroniske komponenter tegnes på et skjema. Det står heller ikke angitt hvilken vei spenningsregulatorene (LM317) skal stå, eller hvilke verdier motstandene (hvis det var det de var) skal ha. Skjønte heller ikke hensikten med å ha en op-amp med (LM324)...? Den enkleste måten er vel å bruke en spenningsregulator (f.eks. LM317) med et potmeter, og evt. en motstand for å begrense hvor lavt man kan regulere spenningen (for å sikre at viftene ikke stopper). Jeg har selv laget en slik for å regulere vifta til prosessoren og vifta som suger inn luft i kabinettet. Ulempen er at det blir et visst spenningsfall over spenningsregulatoren (ca. 3v). Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 jeg er ikke elektriker da. prøvde bare å lage et sjema for å vise hva som kobles til hva. skreiv jo også at det bare var å rette meg hvis jeg hadde gjort noe feil. LM324N'en er så leda hele tia får 12v. og grunnen at jeg ikke har skrivd inn hvor mange ohm mostandene er på er fori at det kommer ann på åssen led du velger å bruke. Lenke til kommentar
kingkong Skrevet 27. november 2001 Del Skrevet 27. november 2001 Quote: On 2001-11-27 20:12, Arntfinn skrev:jeg er ikke elektriker da. prøvde bare å lage et sjema for å vise hva som kobles til hva. skreiv jo også at det bare var å rette meg hvis jeg hadde gjort noe feil. LM324N'en er så leda hele tia får 12v. og grunnen at jeg ikke har skrivd inn hvor mange ohm mostandene er på er fori at det kommer ann på åssen led du velger å bruke. Nah, elektrikere driver med sterkstrøm, dette er svakstrøm (jeg har fagbrev innen elektronikk, men er ikke elektriker av den grunn...). Hva mener du med "LM324N'en er så leda hele tia får 12v" ? Og hva skal LED'ene brukes til ? Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 28. november 2001 Del Skrevet 28. november 2001 så lenge LM324N'en får mer enn 3v, så sender den ut 12v. hvis det er det du matern med. (hvis jeg har forstått det riktig). leda er får å indikere at viftne er på. hmm.. det eneste jeg noen gang har mekka av no "strøm ting" er når jeg fløy rindt med "Den likke elektikern" hehe. og så har jeg mekka en 0/5/7/12v viftestyring. (etter guiden her) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå