krislarsen Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Går det an å bruke "Safely Remove" på en SATA harddisk i Windows XP, på samme måte som for eksterne USBdisker osv.? Jeg får ikke opp dette automatisk under safely remove hardware, men har altså en SATAdisk jeg gjerne skulle nappet strømforsyningen på iblant. Finnes det andre måter og unmounte SATA disker på? SATA skal jo støtte hotswap, men finner svært lite informasjon om dette... Noen som vet? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 S-ATA støtter hot-swap. Men det spørs om kontrolleren din støtter hot-swap. Gjør den ikke det, tar det ca 20 sekunder, så stopper PCen din Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 S-ATA støtter hot-swap. Men det spørs om kontrolleren din støtter hot-swap.Gjør den ikke det, tar det ca 20 sekunder, så stopper PCen din Jeg bruker bare den innebygde SATAkontrolleren på ASUS P4C800-E hovedkortet, så da får jeg vel undersøke litt her. Mulig en biosoppdatering kan hjelpe. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 De jeg har hørt om som får slå av hardisken får gjort det gjennom "safly remove hardware" snarveien. Selv får jeg kun opp dvd brenneren min der. Tror det er de få hardisker som støtter hotswap foreløpig og min seagate 7200.8 støtter det iallefall ikke. Du må også huske på at det kun er SATA2 som støtter hotswap, ikke SATA1. mvh. Valentino Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Du må også huske på at det kun er SATA2 som støtter hotswap, ikke SATA1. Helt sikker på det? Jeg trodde iallfall begge deler støttet hotswap.. Det er uansett en Seagatedisk jeg har også, så da er det kanskje ikke så mye håp. Men jeg får trikse litt med den og se hva som skjer. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Hmm... Den innebygde kontrolleren er vel en Intel-kontroller. Etter å ha lest ørten PDF'er fra Intel, ser det ut til at den IKKE støtter, som de skriver: "the ICH5 SATA host controller does not support surprise (removal of a SATA device while transactions are active on the SATA bus) device removals." Promise's kontroller (kontroller nr2 som går via den trege PCi-bussen", Promise 20378 støtter derimot hot-swap. Lenke til kommentar
LgitechDInovo Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 kan jeg få spørre hvorfor det er viktig for deg? Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 De jeg har hørt om som får slå av hardisken får gjort det gjennom "safly remove hardware" snarveien. Selv får jeg kun opp dvd brenneren min der.Tror det er de få hardisker som støtter hotswap foreløpig og min seagate 7200.8 støtter det iallefall ikke. Du må også huske på at det kun er SATA2 som støtter hotswap, ikke SATA1. mvh. Valentino Både S-ATA1 og 2 støtter hot-swap. Da S-ATA1 ble lansert var dette en av de få "key-features" S-ATA hadde kontra P-ATA. Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 kan jeg få spørre hvorfor det er viktig for deg? Fordi disken bråker, og jeg har planer om å koble på en bryter for å slå den av og på når det passer meg.. Dvs. jeg skal koble den på en mikrokontroller som kan styre litt av hvert annet også, bla. slå av og på pc'en over nettverk, slik at jeg kan slå på maskinen når jeg skal bruke Remote Desktop fra et annet sted (bruke mindre strøm). Lenke til kommentar
krislarsen Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Både S-ATA1 og 2 støtter hot-swap.Da S-ATA1 ble lansert var dette en av de få "key-features" S-ATA hadde kontra P-ATA. Det var det jeg også mente å ha lest en eller annen gang... Får kanskje få koblet den på den andre kontrolleren da. Den står iallfall på Intelkontrolleren nå. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Du må nesten bare prøve deg frem, jeg kan ikke svare 100%, dessverre... Men jeg håper iallefall du har fått noe hjelp. Lenke til kommentar
valentino Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Både S-ATA1 og 2 støtter hot-swap.Da S-ATA1 ble lansert var dette en av de få "key-features" S-ATA hadde kontra P-ATA. Jeg gikk ut fra at SATA ikke støttet hot swapping i utgangsunktet på grunn av det som står i SATA guiden: SATA II Er en utvidelse av SATA 1.0 spesifikasjonene og setter blant annet standarden for: Hot Plugging (Presence Detect) dvs. fra og tilkobling av enheter mens PC’en står på. Så jeg har tatt feil da jeg har gått utifra at det ikke var støttet i utgangspunktet? Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Skulle tro at SATA støtter hotswapping da min SATA disk er den eneste enheten som kommer opp her hos meg. Har ikke sjekket det før nå, men sånn er det. skikkelig kuult da. Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 valentino: Ifølge www.serialata.org og deres mange tusen sider pdf *blah!* skal S-ATA 1.0a støtte hot plugging / hot swapping så fremt alle deler fra hdd -> kabel -> kontroller støtter det. Lenke til kommentar
Aes456 Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Gammel tråd, men det var det beste jeg fant ved å søke... Hva må jeg gjøre for å kunne hotswappe? Er det noen drivere som må installeres, endringer i bios eller noe annet? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 For det første må man ha en AHCI kontroller. http://en.wikipedia.org/wiki/Sata#Hotplug Lenke til kommentar
Aes456 Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Ok... I bios kan jeg velge "configure sata as: AHCI", men da får jeg bare blåskjerm ved oppstart Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 5. april 2010 Del Skrevet 5. april 2010 Ja, det er nok normalt. Man kan ikke forandre dette etterpå, det må settes før installasjon av Windows. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå