Gå til innhold

Hva er Yeld for noe?

tbend

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
From Webster's Revised Unabridged Dictionary (1913) [web1913]:

Yield \Yield\, n.

Amount yielded; product; -- applied especially to products

resulting from growth or cultivation. ``A goodly yield of

fruit doth bring.'' --Bacon.

Siden vi er i prosessorforumet, så er det gjerne snakk om vår mange feilfrie kjerner man klarer å presse ut av et gitt areal med silisium. Du har kanskje sett at prosessorleverandørene lager (eller forsøker å lage) prosessorer på 130nm, 90nm, 65nm, og lignende. Da forsøker de blant annet å få høyere yield, altså flere feilfire prosessorer fra det samme arealet, ved å senke størrelsen på prosessorene.

Jeg mener "kjerner" med "prosessorer" her.

Det kan også være slik at en prosessorleverandør lager én type prosessor med frekvens 2 og 3 GHz. De samme kjernene brukes til begge to, men bare de mest feilfrie kan kjøres på 3 GHz. Hvis veldig få av kjernene kan brukes på 3GHz, kan man si at leverandøren sliter med dårlig yield på sin raskeste prosessor.

EDIT: Skrivefeil og klargjøring.

MVH Audun

Endret av audunr
Lenke til kommentar
ahh , hva vil det da si: Dårlige Yeld?  :hmm:

Det betyr lite effektiv produksjon av kjerner, om jeg har misforstått rett :p Altså får man få prosessorer ut av hver Wafer-plate.

edit: Dette er kun det jeg forstod ut ifra dette

Siden vi er i prosessorforumet, så er det gjerne snakk om vår mange kjerner man klarer å presse ut av et gitt areal med silisium. Du har kanskje sett at prosessorleverandørene lager (eller forsøker å lage) prosessorer på 130nm, 90nm, 65nm, og lignende. Da forsøker de blant annet å få høyere yield, altså flere prossesorer fra det samme arealet, ved å senke størrelsen på prosessorene.

Jeg mener "kjerner" med "prosessorer" her.

Altså ikke basert på egne meninger...

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Høy/god yield betyr vel at størsteparten av kjernene som blir produsert er feilfrie.

Lav/dårlig yield betyr vel at et fåtall av kjernene som blir produsert er feilfrie.

Fant noe på forumet:

Yield: Den prosentvise andelen av vellykkede prosessor-kjerner som kommer fra en wafer kalles "yield" (norsk: utbytte, resultat),
Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...