tbend Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Har sett "storgutta" her på forumet har snakka om yeld, noen som vil forklare meg det? Lenke til kommentar
audunr Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) From Webster's Revised Unabridged Dictionary (1913) [web1913]: Yield \Yield\, n. Amount yielded; product; -- applied especially to products resulting from growth or cultivation. ``A goodly yield of fruit doth bring.'' --Bacon. Siden vi er i prosessorforumet, så er det gjerne snakk om vår mange feilfrie kjerner man klarer å presse ut av et gitt areal med silisium. Du har kanskje sett at prosessorleverandørene lager (eller forsøker å lage) prosessorer på 130nm, 90nm, 65nm, og lignende. Da forsøker de blant annet å få høyere yield, altså flere feilfire prosessorer fra det samme arealet, ved å senke størrelsen på prosessorene. Jeg mener "kjerner" med "prosessorer" her. Det kan også være slik at en prosessorleverandør lager én type prosessor med frekvens 2 og 3 GHz. De samme kjernene brukes til begge to, men bare de mest feilfrie kan kjøres på 3 GHz. Hvis veldig få av kjernene kan brukes på 3GHz, kan man si at leverandøren sliter med dårlig yield på sin raskeste prosessor. EDIT: Skrivefeil og klargjøring. MVH Audun Endret 17. februar 2005 av audunr Lenke til kommentar
tbend Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 ahh , hva vil det da si: Dårlige Yeld? Lenke til kommentar
ADT Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) ahh , hva vil det da si: Dårlige Yeld? Det betyr lite effektiv produksjon av kjerner, om jeg har misforstått rett Altså får man få prosessorer ut av hver Wafer-plate. edit: Dette er kun det jeg forstod ut ifra dette Siden vi er i prosessorforumet, så er det gjerne snakk om vår mange kjerner man klarer å presse ut av et gitt areal med silisium. Du har kanskje sett at prosessorleverandørene lager (eller forsøker å lage) prosessorer på 130nm, 90nm, 65nm, og lignende. Da forsøker de blant annet å få høyere yield, altså flere prossesorer fra det samme arealet, ved å senke størrelsen på prosessorene. Jeg mener "kjerner" med "prosessorer" her. Altså ikke basert på egne meninger... Endret 16. februar 2005 av ADT Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Høy/god yield betyr vel at størsteparten av kjernene som blir produsert er feilfrie. Lav/dårlig yield betyr vel at et fåtall av kjernene som blir produsert er feilfrie. Fant noe på forumet: Yield: Den prosentvise andelen av vellykkede prosessor-kjerner som kommer fra en wafer kalles "yield" (norsk: utbytte, resultat), Endret 16. februar 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå