Gå til innhold

1557 støyer litt - hva gjør vi med det?

Noiria

Anbefalte innlegg

Alle som har en 1557 maskin opplever vel at viften starter en gang i blandt. Hvor irriterende man synes dette er kommer jo an på personen som opplever det. Viften bråker jo egentlig ikke noe særlig, men det er likevel litt irriterende synes nå jeg. Spesielt sammenliknet med min gamle CL50 som bare startet viften som en sjekk da jeg skrudde på maskinen.

Men: Til tross for at 1557 har kraftigere prosessor og raskere grafikk, er det ikke så mye som tilsier at den ikke skal kunne være like stille. CL56 er såvidt jeg vet også lydløs. Og det ønsker jeg også at min 1557 skal være, og det er her jeg trenger litt hjelp. Skrudde opp maskinen i dag, slik at jeg kom frem til prosessoren og heatsinken (som sitter under tastaturet, sånn ca. under backspace knappen). Jeg antar at det er dårlig varmeoverføring som standard mellom prosessor og heatsink, og ønsker derfor å ta av heatsinken og smøre på litt arctic silver, får å få ned temperaturen, noe jeg håper kan være tilstrekkelig. Ettersom jeg ikke har slikt i huset for tiden, tok jeg ikke den av nå, men det er altså planen min.

Neon som vet hvor prosessoren på CL56 sitter? Tenker at den kanskje kan sitte på undersiden av hovedkortet i stedet, slik at avstanden til viften er kortere, men det er bare en (kanskje dårlig) teori. Hvorfor trenger ikke prosessoren i CL56 bruk av aktiv kjøling, når 1557 trenger det? Hva er forskjellen?

Er det noen andre som har forsøkt å få ned temperaturen og støyen på sin 1557?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bedre kjølepasta som er planen først. Har ikke tenkt til å flytte prosessoren da det sannsynligvis ville være trangt med plass andre steder og jeg fortsatt ønsker at maskinen skal være bærbar. Det jeg lurer på med CL56 er hvorfor den er kjøligere? Det er kanskje mulig å få plass til en mini-heatsink til i 1557, og hvis det ikke holder med kjølepasta, må heatsinken byttes..

Lenke til kommentar

Har samme trøbbel med min CL1557, men det blir så varmat alt låser seg..

Veldig irriterende spesielt når man spiller. Løsningen min var å kjøre SpeedswitchXP å tvinge prosessorhastigheten ned, da virket alt og den er stille som ei mus. Men det må da finnes andre løsninger <--> help me!

Lenke til kommentar

CL56 er ikke så veldig lydløs, viften av og til (litt for ofte syns jeg siden jeg har hørt denne skal være helt lydløs), selv om det er bare til nettlesing og msn jeg bruker den til..

Endret av zarz
Lenke til kommentar

Eg la inn eit program som gjer at prosesorn går på lavere hastigheit når det ikkje trengs. Det var på ei ECS 556 maskin.

Programmet heiter SpeedSwitcherXP 1.4

Google og du finner det sikkert.

Det utnytter speedstep funksjonen i Pentium M prosessorn. Ingen grunn til at den skal gå på 1500 mhz f.eks når du skriver i word og har strømmen tilkobla. Har satt på Dynamic switchen når den går på strøm også.

Før starta vifta litt for ofte synes eg, men nå starter den nesten aldri. Kun når eg starter krevende programmer.

Lenke til kommentar
Det er bedre kjølepasta som er planen først. Har ikke tenkt til å flytte prosessoren da det sannsynligvis ville være trangt med plass andre steder og jeg fortsatt ønsker at maskinen skal være bærbar. Det jeg lurer på med CL56 er hvorfor den er kjøligere? Det er kanskje mulig å få plass til en mini-heatsink til i 1557, og hvis det ikke holder med kjølepasta, må heatsinken byttes..

Hjelper ikke stort med bedre varmeoverføring til heatsink. Problemet ligger i at du må få varmen ut av maskinen og det er de vifta brukes til. Løsningen er nok, som noe beskriver, å klokke ned CPU slik at du trenger mindre kjøling.

Du har sikker merket at vifta går mye skjeldnere, om den går i det hele, når du kjører på batteri. Det kommer av at da er CPU klokket ned.

Hvis du sjekker temp på CPU vil du trolig se at vifta ikke går i utide. Normalt ligger CPU temp på laptop 15-20 grader C over statsjonær PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...