larsvinc Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Hei! Har lenge vært skikkelig sugen på et dSLR og har etter veldig mye frem og tilbake falt på D20. Hadde tenkt å supplere med en Canon EF 17-40 F4.0L samt En eller annen billig tele (ca 50-200 betale 2000-2500 nok) I tilleg har jeg tenkt på en Sigma 500 deg Super blits. Saken er at jeg snart skal til USA og har jo funnet ut at man kan spare latterlig mye penger på å kjøpe sånt der. Det jeg lurer på er: 1) Nettbutikkene skryter av Nordisk utgave. Er det mulig å peise inn noe Firmware slik at mitt amerikansk kjøpte kamera blir nordisk, eller gjør dette at jeg bør kjøpe kamera her? 2) Jeg skal bruke kamera mye inne (festlige lag o.s.v.) samt endel ute... Linsen jeg i utgangspunktet har valgt er ikke mye lyssterk (men har fått himla mye skryt!). Burde jeg revurdere mine valg hva objektiv anngår? Jeg går fra et gammelt kompakt digital der jeg blir mer og mer frustert over manglende mulighet til å velge ting selv. Hilsen Lars Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) 1) Det er garanti og reklamasjon som blir problemet. Selve kameraet er det samme. 2) f/4 holder ikke i festlige lag uten blitz. Da trenger du f/1,8 eller f/1,4, skal du alltid bruke blitz så er det ikke så nøye. Denne ser ut til å bli midt i blinken: http://akam.no/art.php?artikkelid=13560 Endret 16. februar 2005 av Kristallo Lenke til kommentar
foton Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 1) Det er garanti og reklamasjon som blir problemet. Selve kameraet er det samme. 2) f/4 holder ikke i festlige lag uten blitz. Da trenger du f/1,8 eller f/1,4, skal du alltid bruke blitz så er det ikke så nøye. Denne ser ut til å bli midt i blinken: http://akam.no/art.php?artikkelid=13560 Enig i at det sigma objektivet ser spennende ut. 50mm blir litt for trangt for innebilder dersom du har planer om flere personer på bildene. I tillegg må du tenke på at når du åpner blenderen helt, så får du veldig liten fokusdybde, og det er heller ikke så gunstig når du skal ta bilde av flere. Så da er nok blits eneste utvei. Forøvrig så finnes det jo tredjepartsalternativer til 17-40 som er mer lyssterke med F2.8. 17-40 er et knall objektiv, men gjør seg best utendørs en fin sommerdag, i hvert fall uten blits. Lenke til kommentar
larsvinc Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 1) Det er garanti og reklamasjon som blir problemet. Selve kameraet er det samme. Men har man da norsk meny o.l. eller betyr nordisk kun norsk manual, hvilket ville være hinsides latterlig! Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Jeg tror Canon har Svensk men ikke Norsk meny, uansett kan man velge det språket man vil i menyen uavhengig av hvor kameraet er kjøpt. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 20D har norsk meny, og med siste firmwareoppdatering er tre nye språk lagt til, om jeg ikke husker feil. Lenke til kommentar
hfltten Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Min 20D hadde manualer på dansk. Det er vel det som menes med nordisk?! Skulle gjerne hatt tilgang på norsk eller engelsk dokumentasjon/manualer. Noen som vet om dette finnes på nett? Lenke til kommentar
andreash Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Engelsk manual til Canon 20D finnes her: Laste ned manualer til Canon Velg Product / Software Manuals så kan du velge riktig kamera etc. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Det er Nikons kameraer som bare har svenske menyer og ikke norske så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Det har du helt rett i. Uansett så velger man det språket man vil bruke ut i fra de som er tilgjengelige, uavhengig av hvor man kjøper kameraet. Lenke til kommentar
faaeri Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Som nevnt tidligere er det ikke forskjell på kameraene, men du kan få manualer på andre språk, og ladere vil ha feil kontakt på strømkabelen. Det siste er ikke vanskelig å gjøre noe med, og hvis du er god nok i engelsk er heller ikke det første noe problem. Men det er et par andre momenter. Du kan ikke regne med at garantien gjelder i Norge (mulig den gjør det, men vanskelig å si på forhånd), så hvis noe går galt, må du kanskje sende utstyret til USA hvis du ikke vil betale reparasjonen selv. Du er heller ikke beskyttet av norsk kjøpslov hvis noe skulle oppstå. Så spørsmålet koker egentlig ned til: Hvor mye er garanti og norsk kjøpslov verdt for deg? Det skal også sies at hvis du noen gang skal selge utstyret igjen, så er bruktprisene høyere på norske modeller enn på utenlandske av overnevnte grunner. Erik Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå