Gå til innhold

Skjermkort og minne - hva bør jeg velge?

Bibendum

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en IBM PC med følgende specs:

Intel Pentium 4 2.0GHz, 256MB RAM, 120GB 7200RPM IDE HDD, PCI Microtower (4x5), Intel Extreme Graphics skjermkort integrert i hovedkort, 48x CD-ROM og CD brenner Plextor, Intel 10/100 Ethernet.

Ikke anta at jeg kan mye om PCer - svar helst detaljert er dere snill!

Skjermkort:

Jeg ønsker å oppgradere til bedre skjermkort som kan brukes til kontor/filmer og endel spilling bl.a Far Cry, Doom 3 og de nyere FPS spillene til PC. Vil også ha TV-ut på skjermkortet siden jeg ikke har det nå....

IBM helpdesk anbefaler: Radeon 7000 eller Geforce 4 MX420 - men er ikke dette gamle kort. Fikk høre at skjermkortet støtter kun 4XAGP men betyr dette at jeg ikke kan ha 8XAGP kort (MPX har jo nesten kun denne type kort!).

Minne:

Ønsker mer minne slik at jeg kan spille spill uten masse lagging. Jeg kunne tenke meg 512 mb ekstra RAM i tillegg til de 256 MB som jeg har nå, det bør vel holde?

Da jeg ringte IBM helpdesk så anbefaler de:

PC 2700 CL 2,5 DDR SDRAM DIMM standard men hva vil passe i f.eks nettbutikker som MPX og Komplett som vil passe i PCen?

Jeg setter pris på all hjelp - takk på forhånd. :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

av skjermkort vil alt passe. agp x8 funker fint på x4, minne kan du kjøpe det billigste av pc3200 som ofte funker fint på eldre maskiner sjølv om det ikkje er støtte for det.(anbefaler den brikken fordi pc2700 er dyrere enn 3200)... av skjemkort er det vel kort i rundt tusenkroners klassen som lønner seg...

dette er ein sikker vinner... ville ikkje bukt meir peng i alle fall på den gamle maskina...

http://mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=34403

Lenke til kommentar

Hei,

PSUen er på 185 Watt til den siste av dere som spurte.

PCen er slett ikke gammel - 2 år gammel.

Takk for tips til skjermkort, tar gjerne imot erfaringer på de bedre skjermkortene til spill (ikke for dyrt max 2000,-).

Men hva med minne - holder det med 512 i tillegg til mine 256 eller bør jeg likegodt gå på 1 GB ekstra? Hva kan jeg bruke som passer i min PC, og hva bør jeg se etter?

Mange spm - men jeg takker igjen for nyttige innspill.

Lenke til kommentar

Du bør spørre deg om det er vært oppgraderingen. Hvis du selger den gamle maskinen din å kjøper en ny med de samme pengene kan det hende at du kommer bedre ut.

Med et 185W power, ville jeg ikke tort å kjøpe et 6800LE kort. Kjøp et 9800 pro kort. Disse kan du kjøpe brukt for ca 1000 kroner. Nytt 1600-1800.

Støtter den rammen, men IBM har ofte vært sært, vet ikke hva slags HK du har, men IBM har vært fan av Kingsten. Dette burde være et godt valg.

Ville brukt Google for å finne ut om det var noen som har problemer med unknown ram til din pc.

Lenke til kommentar
PSUen er på 185 Watt til den siste av dere som spurte.

PCen er slett ikke gammel - 2 år gammel.

Den PSU-en er ganske liten da. PC-ens alder har lite å si, da det er komponentene som er bortimot utdatert. Er enig med Guffen i at du ville nok kommet bedre ut ved å kjøpe ny PC.

edit: leifs..

Endret av SupremeX
Lenke til kommentar

Ja, jeg har vurdert å kjøpe ny PC også, men hvilke fora er best å bruke for å selge brukt PC? Finn.no eller Qxl.no eller Gibud.no eller har dere andre gode tips?

Hva mener dere bør være riktig pris å selge PCen for inkl. 15" LCD skjerm, tastatur og mus?

Endret av Bibendum
Lenke til kommentar
Ja, jeg har vurdert å kjøpe ny PC også, men hvilke fora er best å bruke for å selge brukt PC? Finn.no eller Qxl.no eller Gibud.no eller har dere andre gode tips?

Hva mener dere bør være riktig pris å selge PCen for inkl. 15" LCD skjerm, tastatur og mus?

får mest ved å selge delene seperat... på qxl f.eks... ein får alltdi mest ved å selge alt for seg...(skjrmen kan du få sikkert over 1500for...)

Lenke til kommentar

Min erfaring med QXL er ikke bare god... selger du PC´en komplett, så får du evt. bare én pakke i retur (selg med oppkrav!!!). Det er MANGE useriøse folk på QXL, dessverre.

Men den PC´en er ikke mye verdt uten et skikkelig skjermkort og minst 512 MB RAM uansett...!!

Radeon 9600 Pro vil gi deg bra ytelse i spill, og 512 - 768 MB RAM skulle holde også. I tillegg så kan du jo vurdere å overklokke CPU´en (dersom hovedkortet ditt støtter overklokking).

M.a.o.: ved å legge ut 1400,- kr på PC´en nå, så kan du beholde den en stund til, og få 800,- kr mer for den, når du skal selge den.

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert å kjøpe ny psu (strømforsyning), 512 mb ram og 6600gt.

Du må ha minst cl 2.5 ram kanskjehelst cl2.0 ram hvis det er kompatiblet med maskinen din. Jeg har selv 768 mb 333mHz cl2.5 ram.

Mitt oppsett funker hvertfall helt fett i Doom3. i high quality og 1280x1024 uten AA.

Jeg kjøpte et chieftech bigtower som har inkludert 360w strømforsyning. Ellers er det vel mulig å få tak i en god psu for rundt 400-500kr. :)

Lenke til kommentar
Du bør spørre deg om det er vært oppgraderingen. Hvis du selger den gamle maskinen din å kjøper en ny med de samme pengene kan det hende at du kommer bedre ut.

Med et 185W power, ville jeg ikke tort å kjøpe et 6800LE kort. Kjøp et 9800 pro kort. Disse kan du kjøpe brukt for ca 1000 kroner. Nytt 1600-1800.

Støtter den rammen, men IBM har ofte vært sært, vet ikke hva slags HK du har, men IBM har vært fan av Kingsten. Dette burde være et godt valg.

Ville brukt Google for å finne ut om det var noen som har problemer med unknown ram til din pc.

Et radeon 9800 pro bruker faktisk mer watt enn en 6600GT, som er nevnt tidligere i tråden. (Ikke 6800LE som du bringer inn i din post.) Men en ny strømforsyning er nok å anbefale uansett.

OBS! Dersom du, trådstarter, har en IBM-kasse, er det ikke gitt at det er standard størrelse på PSU. Sjekk dette først.

Ellers vil jeg støtte meg til å kjøpe kingston RAM-brikke. Gå inn på www.kingston.com og sjekk hvilken brikke som er laget for din maskin. (Søk iht. modellnummer.) På din maskin er det like greit at du bare kjører en 512 MB brikke i tillegg til den du har. Den dagen 768MB er for lite til å kjøre spill, vil en P4 2 GHz likevel ikke henge med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...