kloppen Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Går det bra å bruke to forkjellige merker bremsevæske i samme beholder? Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 så lenge de har samme klassifisering så skal det gå greit.. står i instruksjonboka eller på lokket av bremsevekse beholderen hva du skal bruke.. Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Hvilke typer bremsevæske er det du skal blande sammen, to forskjellige produsenter eller dot merke? Burde uansett gå bra, stort sett så er den eneste forskjellen på de forskjellige bremsevæskene kokepunktet, dot merkingen som angir dette. Endret 16. februar 2005 av trra Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Jeg har ofte blandet bremsevæske på kryss av merker og dot, f.eks. dot 4 og dot 5. Det eneste som jeg har hørt man skal passe seg for er å blande vanlig konvensjonell bremsevæske med silikon bremsevæske. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 man skal ALLTID fylle på samme dot verdi.. men resten skal være ganske likegyldig. Bremser er noe man ikke gambler med på en bil. Lenke til kommentar
trra Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Dot4 og dot 5.1 burde ikke være noe problem å blande, Eneste forskjellen er kokepunktet, dot4 skal ha min 235C, dot5.1 skal ha høyere, husker ikke akkurat i farta. Står det derimot at bilen skal ha dot5.1 så ville jeg nok ha bare brukt det, men står det at den skal ha dot4, så er det ikke noe problem å fylle på dot5. Endret 17. februar 2005 av trra Lenke til kommentar
Opus Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 SAE-J merkinga, f.eks. SAE-J 1703 skal være den samme på begge merkene hvis man må blande. Brytes denne regelen og man krasjer pga. bremsesvikt, ligger man tynt an. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Det er jo faktisk ofte sånn at man tvinges til å blande da, hvis man har en godt brukt bil er det ikke lett å vite hva slags bremsevæske som finnes i systemet. Eneste løsningen er å draine hele systemet, og skylle gjennom + fylle på med ny væske + notere et lurt sted hva slags væske man fylte på. Strengt talt - først da kan man være sikker Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 nei, da går man ut i fra hva instruksjonsboken sier, noe som man alltid skal gjøre.. Sant nokk at man ikke kan være sikker på hva en tidligere eier har gjort, men enten så driter man i hva han har gjort eller så bytter man alt.. Men uansett, man skal ikke fylle på så veldig mye veske, da kan heller ting tyde på lekkasje, utslitte bremseband og klosser.. og da må noe gjøres uansett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå