kanikke Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Grunnen til at det haster er at jeg ønsker å kjøpe en brukt CPU, som kan forsvinne til en annen før jeg aner det. Saken er følgende: Jeg har et Abit BH6 hovedkoet. Bios er oppdatert (Supports the PIII 600Mhz(100Mhz FSB) CPU.) Den som er til salgs er en PIII 600 Mhz slot1 133 Mhz prosessor. Er det noen som kan fortelle meg om jeg kan bruke denne prosessoren, selv om den har 133Mhz FSB? Håper den som vet, vil være snill å svare meg på dette. Lenke til kommentar
snesoey Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Tror nok svaret på spørsmålet ditt er; nei. Selv om FSB kan stilles til 133, må du ha RAM som kan kjøres på 133MHz. I tilegg er det noen kort (lyd, nettverk osv.) som ikke takler bli presset så mye. Med andre ord; ikke verd å satse på at det virker. Lenke til kommentar
kanikke Skrevet 21. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2002 MER INFO! Rambrikkene takler 133Mhz Vet ikke hva skjermkortet takler, men det er et Matrox G400 Dual head. Lydkort: Sound Blaster Live! Platinum 5.1 Vet ikke om denne informasjonen er relevant for spørsmålet mitt, men jeg trenger hjelp og det haster. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 kanikke du kan ikke bruke den cpu'en,om den informasjonen du har skrevet her, men her er liken så kan du se selv http://www.abit.com.tw/abitweb/webjsp/engl...TITLE=BH6Bios Kjetil Lenke til kommentar
Dataante Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Kortet stotter bare 100mhz fsb. vet ikke om du kan kjøre ram på 133mhz. 440bx chipsetet har bare stotte for 100mhz. Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Det går i allefall og bruke 133mhz ram på hovedkort som kun støtter 100mhz Det gjør jeg(de hadde ikke flere briker igjen på 100mhz så jeg kjøpte 133mhz) Lenke til kommentar
Zink Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Quote: Den 2002-06-22 02:57, Dataante skrev:Kortet stotter bare 100mhz fsb. vet ikke om du kan kjøre ram på 133mhz.440bx chipsetet har bare stotte for 100mhz. PC133 ram er bakover-kompatibel slik at chipsettet ikke er noe problem - dessuten kan man klokke endel opp på bx-chip. Det som skjer med en 133-CPU på BH6, er at CMOS resetter Bios og underklokker en 133-CPU i bootup, slik at den ender på ca. 450 MHz. Mulig det finnes en vei rundt, men det kjenner jeg ikke til. Var iferd med å anbefale 'kanikke' en PIIIE socket-370 med slot-konverter, men er usikker på hvordan BH6 takler den lave volten ( 1,65 ), eller om konverteren gjør kortet istand til å kjøre lavere volt enn specs. En socket-370 PIIIE er enklere og få tak i, trolig billigere også ( inkl. slotkonverter ), har mindre kjerne og lavere volt = mindre varme. I allefall vil kortet takle slot 1 PIIIE 800-850 MHz, og ser noen kjører 1 GHz sånn uten videre. Lenke til kommentar
kanikke Skrevet 24. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2002 Jeg takker så mye for rask og nyttig informasjon. Hjertelig tusen takk alle sammen. Kanikke Lenke til kommentar
Ash Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Vel, jeg kan ihvertfall skrive under på at det ikke funker noe særlig med en slot1 P3 på et BH6 hovedkort. Mitt døde når jeg prøvde med en 650Mhz P3 prosessor (Det var til og med en 100Mhz FSB utgave, så jeg kjørte ikke over spec der). Men BH6 har ikke riktig spenningsregulering for å takle så lav vcore som P3 prosessorene bruker. Det finnes allikevel håp, det finnes slot-konvertere som har innebygd spenningsregulator slik at den får ~2.0volt fra hovedkortet og gir 1.65v til prosessoren. Men da må du bruke en socket 370 prosessor. Jeg hadde nok allikevel satset på en av de nyere Celeron prosessorene (den før P4 Celeron) som kjører 100Mhz FSB. Jeg hadde ikke overklokket et BX-brikkesett til 133Mhz FSB. Da ender du med en AGP/PCI hastighet som er langt utenfor det den bør være siden BH6 ikke har dividers som takler 133Mhz FSB. (Husker jeg ikke helt feil så ender du opp med 89Mhz AGP og 44/45Mhz PCI, og det er ikke akkurat mange enheter som liker seg på de hastighetene). Her kan du finne mer info om den slot-konverteren: http://www.powerleap.com/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå