Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fjernstyre en annen pc over internett ?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har foreldre som stadig vekk er i 'trøbbel' hva gjelder deres pc. De ringer meg fra tid til annen, men som du sikkert har erfart er det ikke så lett og forklare ting over telefon (især når pc kunnskapen er så som så hos de (og meg!)).

Har lastet ned et program forkortet 'VNC'. Dette fungerer utmerket i mitt lille LAN. Hvordan få det til å fungere også over internett (hvis det går)

I LAN'et skriver jeg inn den statiske ip- adressen til maskinen jeg kobler meg opp mot. Dette vil vel ikke fungere over internettet.

Noen som har noen tips eller lignende er jeg takknemlig for det !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-21 21:12, Sonate skrev:

Hei

Jeg har foreldre som stadig vekk er i 'trøbbel' hva gjelder deres pc. De ringer meg fra tid til annen, men som du sikkert har erfart er det ikke så lett og forklare ting over telefon (især når pc kunnskapen er så som så hos de (og meg!)).

Har lastet ned et program forkortet 'VNC'. Dette fungerer utmerket i mitt lille LAN. Hvordan få det til å fungere også over internett (hvis det går)

I LAN'et skriver jeg inn den statiske ip- adressen til maskinen jeg kobler meg opp mot. Dette vil vel ikke fungere over internettet.

Noen som har noen tips eller lignende er jeg takknemlig for det !

Mellom forskjellige Windows-distribusjoner vil jeg anbefale Radmin (Remote Administration).

Har du XP på begge pc'ene så bruk den som er der.

Ellers så kan du registrere deg på en eller annen dns-tjeneste f.eks. dns2go.nu da slipper du å tenke på IP'n men heller skrive f.eks. brukernavn.d2g.nu Mye enklere enn å sjekke IP'n hver gang. Du får da et lite program som ligger å knytter den aktuell IP'n opp mot "domene-navnet". Dette gjøres selvfølgelig på pc'n som trenger hjelp (altså foreldrenes pc)

[ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-06-21 21:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-21 21:38, JarleW skrev:

Har du XP på begge pc'ene så bruk den som er der.

En trenger kun XP på maskina som skal fjernstyres, det finnes klientprogramvare også for 95, 98, nt, 2000 (ligger på xp cd-en).

XP sin remote desktop går mye bedre enn VNC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...