Sonate Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Hei Jeg har foreldre som stadig vekk er i 'trøbbel' hva gjelder deres pc. De ringer meg fra tid til annen, men som du sikkert har erfart er det ikke så lett og forklare ting over telefon (især når pc kunnskapen er så som så hos de (og meg!)). Har lastet ned et program forkortet 'VNC'. Dette fungerer utmerket i mitt lille LAN. Hvordan få det til å fungere også over internett (hvis det går) I LAN'et skriver jeg inn den statiske ip- adressen til maskinen jeg kobler meg opp mot. Dette vil vel ikke fungere over internettet. Noen som har noen tips eller lignende er jeg takknemlig for det ! Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 21. juni 2002 Del Skrevet 21. juni 2002 Quote: Den 2002-06-21 21:12, Sonate skrev:HeiJeg har foreldre som stadig vekk er i 'trøbbel' hva gjelder deres pc. De ringer meg fra tid til annen, men som du sikkert har erfart er det ikke så lett og forklare ting over telefon (især når pc kunnskapen er så som så hos de (og meg!)).Har lastet ned et program forkortet 'VNC'. Dette fungerer utmerket i mitt lille LAN. Hvordan få det til å fungere også over internett (hvis det går)I LAN'et skriver jeg inn den statiske ip- adressen til maskinen jeg kobler meg opp mot. Dette vil vel ikke fungere over internettet. Noen som har noen tips eller lignende er jeg takknemlig for det ! Mellom forskjellige Windows-distribusjoner vil jeg anbefale Radmin (Remote Administration). Har du XP på begge pc'ene så bruk den som er der. Ellers så kan du registrere deg på en eller annen dns-tjeneste f.eks. dns2go.nu da slipper du å tenke på IP'n men heller skrive f.eks. brukernavn.d2g.nu Mye enklere enn å sjekke IP'n hver gang. Du får da et lite program som ligger å knytter den aktuell IP'n opp mot "domene-navnet". Dette gjøres selvfølgelig på pc'n som trenger hjelp (altså foreldrenes pc) [ Denne Melding var redigert av: JarleW på 2002-06-21 21:40 ] Lenke til kommentar
diskvask Skrevet 22. juni 2002 Del Skrevet 22. juni 2002 Quote: Den 2002-06-21 21:38, JarleW skrev:Har du XP på begge pc'ene så bruk den som er der. En trenger kun XP på maskina som skal fjernstyres, det finnes klientprogramvare også for 95, 98, nt, 2000 (ligger på xp cd-en). XP sin remote desktop går mye bedre enn VNC. Lenke til kommentar
christt Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Du kan eventuelt laste den ned her, hvis du ikke har cd'n for hånda...: http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/dow.../rdclientdl.asp Lenke til kommentar
EggePromp Skrevet 26. juni 2002 Del Skrevet 26. juni 2002 Man kan vel bruke VNC over internett også? Bare å fylle inn riktig IP. Platform-uavhengig er den også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå