Gå til innhold

Brukertest av mitsubishi m900

Anbefalte innlegg

Har tenkt lenge på å skrive en test, og etter et par henvendelser har jeg nå giddet.

Advarsel: Det ble ganske langt...

Det er i teksten linket noen bilder. Hvis det ønskes flere bilder, både av telefonen i bruk, og bilder tatt av telefonen, så anbefaler jeg å klikke på linken som er i signaturen min. Han har tatt VELDIG mange bilder, og også skrevet en del om telefonen.

Design: Liker designet veldig godt. Den minner meg litt om e700, bare i større format. Den har fine linjer, og fargene er nøytrale og fine. Den har naturligvis ikke ekstern antenne, noe som er et must for meg nå... Knappene på utsiden er fint plassert i forhold til funksjonene (kamera) og de forskjellige portene er godt dekket til med plast (utenom lade-porten. vet ikke hvorfor).

Telefonen ellers er også stort sett bygd i hard plast, men den er av veldig god kvalitet. På oversiden, over den eksterne skjermen, ligger på en måte skjerm-plasten godt utover skjermen, så det blir en glatt "glass"-flate som dekker mer enn bare skjermen. Senere kan jeg nok vise til noen bilder så du forstår.

Det er ikke noe slark når man åpner telefonen, og den er designet så den ikke har noen rare kanter ved åpningsmekanismen i hverken lukket eller åpen tilstand. Meget elegant... Kamera-dekselet er også genialt, mer om det senere. Batteri-dekselet sitter også som støpt etter snart to måneders bruk.

Når den åpnes, vises det enda bedre at dette ikke er den minste telefonen på markedet...Størrelsemessig når den er lukket, er den faktisk ikke SÅ stor (se sammenlikning med kjæresten min sin k700i her )

Tastene er i hard, glatt og god plastikk, som går i ett i høyden med resten av telefonen. Pent opplyst med blått lys. Forutenom navigasjonstasten som er i metall. og software-tastene som faktisk ikke lyser.

Designmessig vil jeg vel slik gi den et terningkast 5, fordi den ikke har den helt store WOW-faktoren (foruten at folk synes det er kult med mitsubishi-telefon).

Skjerm og menyer:

Vel... jeg må påstå at skjermen er upåklagelig. Den internet altså... med 262 000 farger og en oppløsning på 320*240 piksler blir det sylskarpt på 2,2". Den eksterne skjermen er også kjempebra, med sine 160*120 piksler, men her i 65 000 farger, og på et mye mindre område. Bilder vises kjempebra her, men den er litt tregere i responsen som kamerasøker, og det blir uansett ikke like skarpt som på den interne...

Menyene er også kjempepene. Hovedmenyen har kjempefine høyoppløselige animerte valg. Mens undermenyene er litt kjedeligere. Jeg blir uansett skikkelig fornøyd hver gang jeg legger merke til hvor pene alle tilbakemeldingene jeg får når jeg gjør forskjellige valg er.

Ellers er menyene ganske logisk oppbygd, jeg brukte bare en 20 minutters tid på å sette opp mms og gprs, til tross for at jeg klæbba litt i starten siden jeg ikke skjønte at det kinesiske oppsettet var bare å fjerne, ikke forandre :)

Ellers kan det nevnes at bilder kan vises i fullskjerm, noe som jeg synes er kjempebra, dette burde alle telefoner hatt. Og man kan til og med zoome inn på de. Film kan også avspilles fullskjerm, men siden jeg bare har prøvd på slike som jeg har tatt opp selv, kan det ikke akkurat anbefales. Dette har slike filmer alt for dårlig oppløsning til...

Responsen i menyene er noen ganger litt tregere enn hva man kan være vant til fra gamle mobiler. Stort sett går det raskt nok, men det merkes at den store skjermen med de mange fargene krever litt for å oppdatere seg... Ikke noe minus hvis du ikke er en skikkelig racer på sms. I et slikt tilfelle vil du nok neppe kjøpe denne telefonen som ikke har mulighet til å skrive Æ, Ø og Å uansett, og den har jo heller ikke norsk t9. (æ, ø og å vises derimot hvis du legger inn kontakter via ir... men det er så vidt jeg har funnet ut , ingen mulighet får å taste det inn på selve telefonen).

Maskinvare og tilbehør:

Jeg kan ikke kjøre jbenchmark på den, siden telefonen ikke bruker java MIDP, men java DoJa... (sikkert no japansk greie, hva vet vel jeg? jeg bruker ikke spill uansett...)

Ellers fulgte det som sagt med minnekortleser, en stor tullete bærevæske, en nøkkelring/henge mobilen rundt halsen ting med mitsubishi logo og handsfree i stereo... bilde av noe av det her Men man vil jo ikke henge en så stor telefon rundt halsen...

Minne er det nok av. Telefonen har 15 MB innebygd, og mini-sd slot. Av minnet har jeg enda ikke brukt noe særlig, (16%) til tross for at jeg har lagt inn en del kontakter, har halvfull sms-innboks (45%, noe som er 193 meldinger), ikke slettet de to java-spillene som var med, og har en del bilder liggende...

Mini-sd er også kjempepluss, siden dette er ganske billig (iallefall sammenliknet med memorystick duo).

Telefonen har ikke bluetooth, men har IR som faktisk kan brukes til noe nyttig (i forhold til på de fleste samsungmodeller). Her kan man sende og motta bilder og filer av alle slag, så jeg overfører data fra laptopen min på den måten hvis det ikke er mye som skal overføres, som f.eks mp3. Mp3-er kan overføres kjemperaskt med minnekortleseren...

Ikke umts, ikke edge, men gprs klasse 10 (bruker det ikke til annet enn mms uansett). mini-usb port finnes. Men det har ikke kommet kabel enda... :)

Nyttefunksjoner:

Det kan selvsagt ikke sammenliknes med symbiantelefoner. Men det er en fin kalender innebygd (type "avansert") og ellers en enkel kalkulator, valuta-omregner og tre forskjellige alarmklokker med forskjellige valg.

Man kan også få telefonen til å skru seg av og på ved gitte tidspunkt.

Underholdning:

Her finnes mp3-spiller (som med min firmware ikke vil spille av mp3-er som er større enn 5 MB. Skikkelig teit, men dette skal være gjort om til 8 MB i nyere firmware som jeg sikkert aldri får tak i. Skjønner ikke hvorfor det skal være begrensning i det hele tatt). Men mp3-spilleren er bra, og man får jo med stereo-hodetelefoner.

Man kan også bruke mp3er som ringetoner, eller meldingstoner...

Som sagt finnes det også videospiller som støtter fullskjerm.

Spill... det er med to spill, og man kan selvfølgelig laste ned java-spill, hvis man gidder lete etter det... Ikke min greie, så ikke spør :)

Kamera:

Er vel bortimot så bra som et kamera på en mobil i dag kan bli... interpolering til 2mp (nytteløst, det kan photoshop gjøre bedre...) hvis man gidder bry seg om det. 1280*960 piksler.

Jeg nevnte tidligere at jeg skulle komme tilbake til kameradekselet... Grunnen til dette, er at hvis man åpner det når den eksterne skjermen er aktiv, aktiveres kameraet. Kjempesmart. Man tar nemlig bilder ved hjelp av den eksterne skjermen... Ser på en måte ut som om man holder et digitalkamera.

Eksempel på bilde

Kameraet har også macrofunksjon. Dette gjør at du kan ta bilder temmelig nærme og fortsatt få et bra resultat. Eksempel på macro

Ellers finnes det lys som man kan slå av og på, og det finnes digital zoom, på opptil 10x. Jo høyere oppløsning du slår på, jo mindre zoom får du lov å velge (fordi det forringer billedkvaliteten). Ved 1280*960, får du ikke sette på digital zoom.

Noe som er genialt, er at kameraet vris når du åpner dekselet, slik at du kan ta bilder av deg selv, og se det på den store skjermen. Skal du ta "vanlige" bilder, må du ergo bruke den eksterne, litt tregere skjermen... Et minus er at lyset som kan brukes ved bilder i mørket, ikke følger med når du skal ta selvportrett...

Videofunksjon er gøy nok, med lyd, men som sagt, her får du ikke mye til kvalitet. Tror man kan ta opp temmelig lange videosnutter så lenge man lagrer på minnekortet, men jeg ser ærlig talt ikke vittsen, det er ikke slik at man får så mye ut av filmene...

En liten konklusjon:

Negativt:

Kjipt at den ikke har norsk... Litt treg til tider, men ikke plagsomt treg, er jo mye raskere enn en del gamle Ericsson og SE-telefoner...

Sannsynligvis på grunn av en asiatisk greie, må man lagre telefonnummeret til en person som både +47 90909090 og 90909090, fordi den ikke skjønner at det er det samme nummeret...

Litt stor, se størrelse på bilder, og den veier 125 gram.

Utenom dette har jeg bare positive ting å si om den. Nydelig skjerm, meget pene menyer, kjempebra kamera (til å være på mobil), konge at IR kan brukes til noe nyttig, genialt med mini-SD og at mp3 kan brukes både til ringetone og meldingstone.

Puh, så langt er det lenge siden jeg har skrevet på engang. Får håpe at de som giddet lese det likte det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Do it. :thumbup:

Tror nok det er lettest å la folk spørre om småtingene selv ja, ellers blir testen veeeeldig lang, noe Amobil har fått kritikk for.

Bare noen som syns det er dumt da!

Selv syns jeg testene til Amobil er perfekte!! Vi får en fyldig, og god beskrivelse av mobiler.. Bra amobil :w00t: .. men dette var litt offtopic!

Knall bra brukertest!! God og utfyllenes denne også! Lurer nesten på å kjøpe meg denne også.. Mobiler er så fine :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...