Gå til innhold

Spinn ville spenninger?

Anbefalte innlegg

Har nettopp anskaffet en ny PSU, psuen fungerer den. Men jeg har noen store problemer.

For det første så fungerer ikke alle kabinett viftene mine, men jeg har satt i alle molex-kontaktene slik at de alle har strøm.

For det andre så er spenningene mine helt rare, se på det her:

+3.3 er på 1.6v

+12 er på 10.4v

-12 er på 14.2v

-5 er på 7.6v

PSU'en er en fortron source 400W, jeg er sikker på at det ikke er for mye belastning på den, men hvorfor i alle dager gir den meg disse elendige spenningene? hva har jeg gjort galt? jeg bruker sisoft sandra til å sjekke spennings-sensorene, kan det være noe galt med disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nå vært i bios og sjekket spenningene der, de var rette. 1.5v på cpu 2.7 på dimm og 1.6 på chipset, jeg jumpstartet min gamel psu og der viste det seg at den ga feil spenning på -+12 volten. På sisoft så viser den nye psu'en de samme feilene, men jeg får også opp et tips på sisoft hvor det står "smbios/dmi information may be incurate" det betyr jo at sisoft viser feil informasjon.

Vet dere ikke om noen andre programmer jeg kan bruke for å sjekke spenningene i windows?

Lenke til kommentar

Det er fult mulig, får viftene for lav spenning (under 5v et sted) vil de ikke fungere

men når jeg ser på spenningene du har målt i første posten ser det ikke ut som du har for liten spenning på 5v, prøvd de på en annen psu? kanskje du har svidd motorene :p

Endret av CaZiO
Lenke til kommentar

Har prøvd speedfan nå, men det virker som om at sensorene mine ikke støttes av noen av programmene, jeg får oppgitt at +12v er på 5.8v d er jo helt tullete, vin2 og vbat får jeg ikke oppgitt i det hele tatt. Hva må jeg gjøre da?

flashe bios?

Det har jeg aldri gjort før, så hvordan gjør jeg det?

Endret av Blazter
Lenke til kommentar

fulgte det ikke noe program med hovedkortet da?

vil ikke tru at det hjelper å flashe biosen, i alle fall ikke etter slik jeg har forstått det... holdt på å programmere litt i høst, og da leste jeg litt om den sensorchipen som jeg har, og den er helt uavhengig av bios. den er som en egen enhet som kan aksesseres ved IO-operasjoner.

vet du hvilken sensor chip du har?

du kan kanskje bruke CPUZ til å finne ut hvilken sensor du har, den finner i alle fall min (som er Winbond W83627THF)

når du har funnet du hvilken det er så kan du jo pørve å søke etter programmer som støtter den...

Lenke til kommentar
Speedfan viser at jeg har ~11v på +12v.

Er dette farlig for innmaten i maskina mi?

Har en Themaltake Purepower Butterfly 480W PSU, så skjønner ikke hvorfor det er så lavt.

med ~11v mener du da 11v vekselsspenning? i såfall er det veldig farlig for pcen din!

Hvis du mener ca 11v ville jeg byttet PSU :p (ville gjort det i begge tilfeller)

Har du målt med et multimeter eller med andre progz?

Endret av CaZiO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...