Hjelmn Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Har nettopp anskaffet en ny PSU, psuen fungerer den. Men jeg har noen store problemer. For det første så fungerer ikke alle kabinett viftene mine, men jeg har satt i alle molex-kontaktene slik at de alle har strøm. For det andre så er spenningene mine helt rare, se på det her: +3.3 er på 1.6v +12 er på 10.4v -12 er på 14.2v -5 er på 7.6v PSU'en er en fortron source 400W, jeg er sikker på at det ikke er for mye belastning på den, men hvorfor i alle dager gir den meg disse elendige spenningene? hva har jeg gjort galt? jeg bruker sisoft sandra til å sjekke spennings-sensorene, kan det være noe galt med disse? Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Hvor er de målingene i fra? BIOS? Edit: Ups, leste ikke alt. sjekk i bios. Endret 16. februar 2005 av Marius_EV Lenke til kommentar
kazaa Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 De spenningene hørtes ikke bra ut nei! Har du prøvd med en annen PSU, for å sjekke om det er "spennings-sensorene" som er dårlige? Du kan jo evt. ta ut PSUen og "jumpstarte" den, for å så måle spenningene med et multimeter. Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Har nå vært i bios og sjekket spenningene der, de var rette. 1.5v på cpu 2.7 på dimm og 1.6 på chipset, jeg jumpstartet min gamel psu og der viste det seg at den ga feil spenning på -+12 volten. På sisoft så viser den nye psu'en de samme feilene, men jeg får også opp et tips på sisoft hvor det står "smbios/dmi information may be incurate" det betyr jo at sisoft viser feil informasjon. Vet dere ikke om noen andre programmer jeg kan bruke for å sjekke spenningene i windows? Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 forresten, har det noe med feil spenninger at alle viftene mine ikke vil fungere? Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Det er fult mulig, får viftene for lav spenning (under 5v et sted) vil de ikke fungere men når jeg ser på spenningene du har målt i første posten ser det ikke ut som du har for liten spenning på 5v, prøvd de på en annen psu? kanskje du har svidd motorene Endret 16. februar 2005 av CaZiO Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Men at han får mindre enn 5 Volt på +12V er lite sannsynleg. Prøv med andre program. Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Men at han får mindre enn 5 Volt på +12V er lite sannsynleg. Prøv med andre program. Jeg har koblet viftene mine på 5v Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Men at han får mindre enn 5 Volt på +12V er lite sannsynleg. Prøv med andre program. Hvilke andre prgram? har prøvd everest og sisoft sandra Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Men at han får mindre enn 5 Volt på +12V er lite sannsynleg. Prøv med andre program. Hvilke andre prgram? har prøvd everest og sisoft sandra speedfan, aida32 Endret 16. februar 2005 av Marius_EV Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 synes SpeedFan er et bra program, men det viktigste er at programmet du bruker støtter den sensorchipen som er på ditt hovedkort, hvis det ikke gjør det så ber du om å få feil verdier... Lenke til kommentar
Hjelmn Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Har prøvd speedfan nå, men det virker som om at sensorene mine ikke støttes av noen av programmene, jeg får oppgitt at +12v er på 5.8v d er jo helt tullete, vin2 og vbat får jeg ikke oppgitt i det hele tatt. Hva må jeg gjøre da? flashe bios? Det har jeg aldri gjort før, så hvordan gjør jeg det? Endret 16. februar 2005 av Blazter Lenke til kommentar
Dr_VingTor Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 fulgte det ikke noe program med hovedkortet da? vil ikke tru at det hjelper å flashe biosen, i alle fall ikke etter slik jeg har forstått det... holdt på å programmere litt i høst, og da leste jeg litt om den sensorchipen som jeg har, og den er helt uavhengig av bios. den er som en egen enhet som kan aksesseres ved IO-operasjoner. vet du hvilken sensor chip du har? du kan kanskje bruke CPUZ til å finne ut hvilken sensor du har, den finner i alle fall min (som er Winbond W83627THF) når du har funnet du hvilken det er så kan du jo pørve å søke etter programmer som støtter den... Lenke til kommentar
HAG Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Skaff et multimeter (lån av noen kjente) og mål i en Molex (5V og 12V). Burde få ei antydning til hvor ville verdiene fra sensorene i hovedkortet er, eller om de verdiene er "fakta". Lenke til kommentar
Kozesmurf Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 har svært dårlige erfaringer med SiSoft Sandra.. det verste eksempelet hos meg er at SiSoft Sandra viser Kabinett temperaturen til 180 grader. (ikke farenheit) eg syns det e så gullbra Lenke til kommentar
olaman Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Speedfan viser at jeg har ~11v på +12v. Er dette farlig for innmaten i maskina mi? Har en Themaltake Purepower Butterfly 480W PSU, så skjønner ikke hvorfor det er så lavt. Lenke til kommentar
ok2k Skrevet 18. februar 2005 Del Skrevet 18. februar 2005 Prøvd med et multimeter? Lenke til kommentar
CaZiO Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 (endret) Speedfan viser at jeg har ~11v på +12v.Er dette farlig for innmaten i maskina mi? Har en Themaltake Purepower Butterfly 480W PSU, så skjønner ikke hvorfor det er så lavt. med ~11v mener du da 11v vekselsspenning? i såfall er det veldig farlig for pcen din! Hvis du mener ca 11v ville jeg byttet PSU (ville gjort det i begge tilfeller) Har du målt med et multimeter eller med andre progz? Endret 19. februar 2005 av CaZiO Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 med ~11v mener du da 11v vekselsspenning? ? Det er ihvertfall ikke vekselspenning, da ville pc'en vært ødelagt for lenge siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå