Mogge_ Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Sitter her og tenker at jeg kanskje skal lage meg vannkjøling til min pc..Skal kjøpe cpu blokk, pumpe, radiator, tank og kanskje vifter..Skal kjøpe meg noen kobber rør og bend og lodde litt..Noen som tror dette kan bli bra? Men hva må jeg bruke i overgangen fra kobber rør og inntil cpu blokka? Det samme spørsmålet kommer igjen da jeg skal koblene rørene til radiator, pumpe og vanntank.. Takker for alle svar..Kom gjerne med innspill.. Lenke til kommentar
Launch Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Å få det tett og rett med rør er veldig vanskelig, anbefaler slanger. Du ser dessuten luftbobbler og urenheter med slanger. Få tak i en stor radiator som kjøles av 2-3 80mm stillegående vifer med kulelager. Tank er greit å ha for påfylling tømming og lufting av systemet, trenger ikke være så veldig stor. Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) men vil egentlig ha kobberrør.. Noen fler som har noen meninger om dette? Endret 16. februar 2005 av Mogge_ Lenke til kommentar
fredrikoz Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 hva er det som gjør at du vil heller ha kobberør enn slanger ? ? Lenke til kommentar
Mogge_ Skrevet 13. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 13. mars 2005 hva er det som gjør at du vil heller ha kobberør enn slanger ? ? Har alltid hatt lyst til å lage noe selv..Så tenkte at dette kunne jeg gjøre.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 (endret) He he, så du liker å mekke med andre ord Jeg er forsjåvidt ening med de andre her, men for å komme med et forslag til løsning på ditt spørsmål; Bruk slanger som hylser/overgang mellom kobberrør og nippler. Trenger ikke være særlig lange, men du må jo i såfall sørge for at du har samme yttere diameter på kobberrør som på nipler. Ser ikke at det skal være umulig å få til. Om du ikke vil ha noe overganger i det hele tatt, eller om du vil bruke loddede skrukoblinger, eller annen form for fast montering vil jeg tro det blir litt lite service- vennlig, og nesten umulig og montere/demontere. Det vil også være vanskelig å lage hele systemet av loddet kobber uten at det blir spenn i det. Endret 13. mars 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Har lagt til ett bilde av skrue sin vannkjøling, (håper det er greit, viss ikke kan du fjerne bildet) her ser du at han bruker slanger mellom kobberrørene og niplene. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Har heller ikke problemer med kombinasjonen slanger/kobberrør,da jeg har radiatorn i kjellern er det kobberrør fra kjellern og opp, så har jeg koblet slangene som går inn i maskinen direkte på rørene og i kjellern har jeg slanger melom rørene og radiator . Lenke til kommentar
sigen Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Har lagt til ett bilde av skrue sin vannkjøling, (håper det er greit, viss ikke kan du fjerne bildet) her ser du at han bruker slanger mellom kobberrørene og niplene. Du skal egentlig spør på forhånd om du har lov til å legge ut bildet hans, ifølge opphavsretten. Til trådstarter: prøv, det har ikke blitt gjort før som jeg vet om, men hvis du skal ha 90 graders bend, så kommer dette til å ta litt på vanngjennomstrømningen, og effektiviteten til systemet. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Tror ikke skrue tar seg nær av at noen legger ut bilde av vannkjølinga hannes Lenke til kommentar
sigen Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Tror ikke skrue tar seg nær av at noen legger ut bilde av vannkjølinga hannes Nei nei, tror ikke det jeg heller, opplyste bare om det som loven egentlig sier. Men Skrue får jo kredd, så det gjør sikkert ikke så mye. Men som sagt til trådstarter: Go for it! Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Tenkte faktisk ikke over det, men viss han ikke vil ha det der er det bare til å fjerne det. Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 vis du vil gjøre noe selv, så tar det vell like lang tid å bare lage en blokk isteden, så mye tid krever det faktsik ikke, bare man har utstyret Bare mål opp hvor stor platen skal være, så freser du en "S" (lettest med S formen) 15mm tykk kobberplate holder i massevis, så tar du en plexibit som er litt større en kobberplaten, og lager ett hull i vært hjørne som passer etter måla på hovedkortet, lim lim, og vips, ferdig Lenke til kommentar
sigen Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Litt enkelt forklart det ballemann, men det stemmer i grove trekk. Men tips: ALTID test med trykk om det er tett i blokker, slanger, og andre ting som kan lekke. Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Hmm... Har tenkt litt på å lage selv, jeg også. Men jeg sitter fast med radiatoren. Har ikke peil på hvordan jeg skal få tak i en/lage en... Ringte bilopphuggeri, han ville ha 200,- for den, tar en halv time å kjøre dit + at han ikke gidder å sjekke hvor stor han har. Er litt dumt med en bomtur. Er det vanskelig å lage sjøl? Noen med erfaring? Kan jo ikke koste for mye, da Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Hmm... Har tenkt litt på å lage selv, jeg også. Men jeg sitter fast med radiatoren. Har ikke peil på hvordan jeg skal få tak i en/lage en... Ringte bilopphuggeri, han ville ha 200,- for den, tar en halv time å kjøre dit + at han ikke gidder å sjekke hvor stor han har. Er litt dumt med en bomtur. Er det vanskelig å lage sjøl? Noen med erfaring? Kan jo ikke koste for mye, da www.mopedportalen.com kjøp og salg, på forumet Det er garantert noen som har en extra radiator, diameteren er mindre på mopedradiator også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå