JKJK Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Blir kanskje aktuelt å kjøpe inn en laptop for videoredigering via jobb. Budsjett kommer sans. til å havne på en 20-25k og jeg ser gjerne at noen kommer med forslag (nei, mac er uaktuellt). Ser for meg følgende: Kjapp og stor disk Minst 1GB minne Hissig CPU (åpent for det meste, men AMD64 frister...) Grei integrert grafikkløsning Firewire (800??) Stor skjerm Batterilevetid er ikke det mest prioriterte, men det skader selvfølgelig ikke. Bør kunne bestilles fra en webshop som kan sende faktura. Go wild guys Endret 16. februar 2005 av JKJK Lenke til kommentar
clario Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Vet ikke om det er med firewire på denne, men rå nok til å takle videoredigering, er jeg helt sikker på at den er. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 16. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2005 Den var jo utgått. Dessuten hadde den nok for liten harddisk (ser for meg noe a'la 100GB 7200rpm). Glemte å nevne at pc'en må såklart ha DVDbrenner som helst takler alle formater. Lenke til kommentar
Thelle Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 (endret) Vel. Jeg ville ikke anbefalt en laptop til videoredigering. Men det den brude ha er følgende. Minst 60gb disk (en full dv tape (60 min) er ca 15-20gb). En 7200 rpm disk er å foretrekke, men det er ikke nødvendig. Ett skjermkort med 128 mb ram. Centrino 1.7ghz eller bedre. Anbefaller en av de beste amd 64 cpu'ene Minimum 1gb ram, men helst 2gb ram da laptop ram'en ikke er like rask som desktop ram. (dessverre er det mange laptop HK som ikke støtter mer enn 1gb ram :/) Integrert grafikkløsning er ikke noe å satse på. Da mener jeg intel chipsett osv. Bedre med ett ordentlig skjermkort som feks ati radeon 9700 128mb eller noe annet for den saks skyld. Firewire 800 er ikke nødvendlig. Ikke sett noe DV kamera (med tape vel og merke) har noe utbredt støtte for det. Det er ikke vanlig med mer enn 4pins firewire inn/ut gang på ett kamera uansett. (dvs liten plugg) De fleste laptoper kommer med dvd brenner i dag. Og om du kjøper en laptop over nettet så er det nesten alltid mulighet for oppgradering til R9 (dual layer 7,5 gb) om det ikke allerede er standard. Wideskreen er heller ikke noe å satse på. Maskinen blir stor, tung og lang/klumpete. En 15,1" skjerm holder egentlig i massevis på en laptop. Man sitter jo ikke SÅ langt ifra skjermen. Selv har jeg en Aopen 1557 maskin. Den har 1.7 ghz centrino (mener det er det den heter) med 1024 mb ram (333mhz), 60 gb 7200rpm disk og 128 mb ati radeon 7800 kort. Denne er meget billig egentlig. Og den har ytelse som er meget bra iforhold til prisen. Har brukt den litt til redigering med premiere og pinnacle. Det funker helt greit. Men om man skal bruke enda tyngre verktøy så ville jeg gått for noe enda råere. Maskinen min har + og - brenner, men ikke R9. Men dette har jeg på den stasjonære. Så det er ikke SÅ nødvendig i mitt tilfelle. Håper dette kan hjelpe deg noe på vei. Med vennlig hilsen Thelle Endret 16. februar 2005 av Thelle Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 Thelle: er enig med deg og fult klar over dette, men er på utkikk etter SPESIFIKE MODELLER. Har sett litt på Elitegroup G556E, men vet ikke hvor kjapp disken på denne er. Noen som har synspunkter på denne? Lenke til kommentar
Thelle Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Har nå nevt en spesifikk maskin da :/ Aopen 1557 gls Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå