Gå til innhold

Defekt DIMM4 på DFI Lanparty?

Cilveran

Anbefalte innlegg

Hei!

Nå har jeg fått meg ny maskin i går, og vi (en kamerat og jeg) brukte noen timer på å skru den sammen og diverse, når vi endelig i natt prøvde å formatere og installere windows xp og slikt fikk vi opp blåskjerm etter blåskjerm med diverse feilmeldinger...

Vi fant etter hvert ut at det var et eller annet med ram'en som var problemet (1024mb Kingston HyperX 2-2-2-5) Nå prøvde vi litt videre i dag med diverse løsninger.

Maskinen starter fint opp med en og en modul i DIMM2 så jeg fikk installert windows, men når jeg putta samme modulen i DIMM4 nekter pc'en å starte opp og bare sitter og piper. Dette tolker jeg som at DIMM4 er defekt?

Nå sitter jeg med en brikke i DIMM2 og det fungerer.

Det jeg lurer på da er jo om analysen min trolig er korrekt?

Videre, er det bare å sende inn igjen hovedkortet til netshop og be om å få et nytt et?

Vil jeg måtte betale porto for dette, eller dekker DFI eller netshop dette ettersom det er et garantispørsmål?

Det kjipe er jo at jeg bestilte maskina 23.01, fikk den i hende i går, og nå har de "ubekreftet leveringsdato" på 22.02 :cry:

EDIT: Når vi hadde rammen i DIMM 1&2 fikk vi opp beskjed om at de måtte være i DIMM2 og 4 for å få dual channel, stemmer dette, eller finnes det andre konfigurasjoner som også vil fungere? (Eksempelvis 1&3 eller 2&3?) Er vel kanskje litt irrelevant da jeg trolig må returnere kortet uansett...

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
EDIT: Når vi hadde rammen i DIMM 1&2 fikk vi opp beskjed om at de måtte være i DIMM2 og 4 for å få dual channel, stemmer dette, eller finnes det andre konfigurasjoner som også vil fungere? (Eksempelvis 1&3 eller 2&3?) Er vel kanskje litt irrelevant da jeg trolig må returnere kortet uansett...

Du må kjøre i dim 1 og 2 eller 2 og 4 ja helt rett, men send bare du tilbake det hovedkortet der siden det er defekt ! :nei:

Lenke til kommentar

hadde vært kjekt å vite litt mer om oppsettet... f.eks. HVILKET DFI kort det er snakk om...

Sjekk minnet i en annen pc med memtest86

Har også hatt minneproblemer relatert til bios-feil (les: epox 8kda3+ ...genialt kort ellers, men en del bugs med tidligere bios-versjoner).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hehe, beklager at jeg ikke spesifiserte på forhånd hvilket kort det er snakk om :blush:

Det er et DFI Lanparty UT NF4 Ultra-D , med 1024mb Kingston HyperX Ultra low latency (2-2-2-5) ddr ram.

Ellers har jeg montert en S939 A64 3200+ på stock kjøling og et Club3D X800XL (Ikke det at dette siste burde ha noe å si?) Hele greia går på en Bzerk 500w psu.

Håper på litt mer tilbakemelding. (Men takk for all hjelp til nå :thumbup: ) Har kjørt en boot cd med memtest86, men skal innrømme det har vært litt ufullstendig testing... Første gang jeg testa den ene 512mb brikka fikk jeg null errors etter 25min, da jeg avbrøt testen. Men nå kjører maskina på den andre brikka, og fungerer helt fint. Det vil med andre ord si at brikkene fungerer fint hver for seg, men med en gang en av dem havner i DIMM4 kommer det blåskjermer og restarter i hytt og pine vær...

EDIT: Vil det være trygt å kjøre med den bios'en du nevnte magio? "2005 02 09 beta performance bios" :hmm: (beta?)

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar

Wohoo! :w00t:

Vi fikk igjen en liten mistanke om at vi hadde vurdert feil når vi kom på at bios tross alt klarte telle 1024 mb ram, selv om vi trodde DIMM4 var defekt... Dette fikk vi ikke helt til å stemme.

Så jeg kom på at Kingston ram'en har et lite rykte på seg for å kreve litt mer strøm, enn mange andre merker. Når Mantra17 da foreslo dette, var det noe som gjorde utslaget på at vi satte voltage'n til 2.80... Om det var nødvendig å hoppe så høyt vet jeg ikke, men nå kom jeg meg i hvertfall inn i Windows med begge brikkene i, og ting ser ut til å gå brillefint foreløpig :D:thumbup:

(Hadde litt problemer med å heve den voltagen da den automatisk hoppa ned igjen til 2.60 når vi satte ny voltage i lista. Så vi måtte bruke "+" for å sette den opp, og så sørge for ikke å trykke pil ned til en annen meny, men måtte hoppe rett ut av hele greia for at den skulle holde seg på 2.80... Syke greier :ermm: )

men! Anyways! Love you guys! :love:

Nå er det på tide å service packe windows og installere div spill for å teste ut mitt nye beist! :dribble:

EDIT: Den DIMM4 greia var nok det at hovedkortet ikke vil ha den eneste brikka plassert i DIMM4, den vil vel antageligvis ha en brikke i DIMM 1 eller 2 før den godtar en brikke i DIMM4 (og 3)?

Endret av Cilveran
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...