Gå til innhold

Prøvd å fly uten pass?

Anette_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg måtte ha pass når jeg reiste til frankfurth 28 januar i år...

Billigselskapene bruker ofte bare å skrive ut passasjerlisten, så ser de i passet, går på bokstaven for etternavnet ditt, og finner deg. Men om du da viser det gamle passet eller bankkort eller helst begge deler, tror jeg damen bak skranken lar deg få reise. Opplevde det på tur med norwegian FRA Berlin, at hun kun så på pass, og ikke reisebevis.

Bankkort kan skape problemer i utlandet, da ikke alle er vant med å bruke bankkort som id, da de ofte ikke har bilde på disse i utlandet. I tillegg har de ofte egne id-kort. Har opplevd at folk har blitt stoppet i døra på utestedet og bedt om å hente passet når de prøver å komme inn med bankkort, men dette varierer naturligvis.

Det som ofte har vært problemet når jeg skal legitimere meg i utlandet, er at de synes det er rart at bankkort ikke har farvebilde... Men de pleier å gi blaffen, og forstå. Hører også med at jeg har sjekket inn og kommet meg inn på et amerikansk innenlandsfly, kun v.hj.a Postens Identitetskort... :p (var bare for å prøve, og jammen gikk det ikke (hadde jo hatt passet i bakhånd..))
Lenke til kommentar
Bankkort og mopedlappen pleier å gå greit å bruke, men er fortsatt ikke gyldig legitimasjon i Norge :p

Hvertfall det jeg ble opplyst om når jeg skulle hente stipendet mitt (fikk henta det med busskortet mitt dog :ermm: )

Spørs vel hva type bankkort du har. Visakort med bilde skal kunne brukes som legitimasjon.

Lenke til kommentar
Bankkort og mopedlappen pleier å gå greit å bruke, men er fortsatt ikke gyldig legitimasjon i Norge :p

Hvertfall det jeg ble opplyst om når jeg skulle hente stipendet mitt (fikk henta det med busskortet mitt dog  :ermm: )

Spørs vel hva type bankkort du har. Visakort med bilde skal kunne brukes som legitimasjon.

Alle norsk BANKkort har bilde, og er gyldige som legitimasjon. Men et kredittkort fra AmEx f.eks, har jo ikke bilde, og du kan ikke kalle det mye legitimasjon..

Lenke til kommentar
Jeg måtte ha pass når jeg reiste til frankfurth 28 januar i år...

Billigselskapene bruker ofte bare å skrive ut passasjerlisten, så ser de i passet, går på bokstaven for etternavnet ditt, og finner deg. Men om du da viser det gamle passet eller bankkort eller helst begge deler, tror jeg damen bak skranken lar deg få reise. Opplevde det på tur med norwegian FRA Berlin, at hun kun så på pass, og ikke reisebevis.

Når jeg reiste fra Norge så klagde han mannen bak skranken på at jeg hadde forandra meg så mye i foråd til pass bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...